۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۸۹۸۷۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

دفاع از حریم جامعه اسلامی امری واجب است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مسأله دفاع و دفع دشمن بنا بر آیات، روایات و عقل انسان یک امر مسلم و واجب است، عقل بر این مسأله دلالت می کند که اگر کشوری مورد تجاوز قرار گیرد، مردم آن کشور باید برای دفاع از سرزمین خود اقدام کرده و دشمن را دفع کنند.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی صبح امروز در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس در ارومیه، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: از خدای متعال برای کسانی که با اهدا جان های خود برای این کشور آزادی و امنیت را به ارمغان آورده و به تثبیت رساندند، علو درجه را مسألت می کنیم.


وی ادامه داد: مسأله دفاع و دفع دشمن بنا بر آیات و روایات و عقل انسان یک امر مسلم و واجب است، عقل بر این مسأله دلالت می کند که اگر کشوری مورد تجاوز قرار گیرد، مردم آن کشور باید برای دفاع از سرزمین خود اقدام کرده و دشمن را دفع کنند.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: آیات بسیاری از قرآن کریم به مسأله مقابله با دشمنان اسلام تاکید کرده و آن را وظیفه شرعی و انسانی ما دانسته است، از این رو در آیه 20 سوره توبه می فرماید؛ « الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُ‌وا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَ‌جَةً عِندَ اللَّـهِ ۚ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ».


وظیفه دفاع، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان یکی از مباحثی است که خدای تبارک و تعالی مطرح می فرماید که چنین کسانی از نظر ارزش و مقام و منزلت در بالاترین مقام و مرتبه قرار دارند.


امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه می فرماید؛ «آیا به مرزهای خودتان نگاه نمی کنید که دشمن حمله کرده و از مرزها گذشته و شهرهای شما را غارت و فتح کرده است، شما اگر به مناطق نگاه کنید که دشمن حمله کرده و این مناطق را زیر چکمه های خود گرفته است، وظیفه شما این است که حمله و حرکت به سوی دشمن کرده و آنان را از سرزمین خودتان خارج کنید».


دفاع مقدسی که در کشور ما اتفاق افتاد، به این علت دفاع مقدس نام گرفت که این تقدس و قدسی بودن را هم از ناحیه عقل گرفته و هم از آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومان(ع)، از این رو مسأله دفاع از نظر دین مبین اسلام امری مقدس است.


کسانی که در این راه قدم گذاشتند به مقام ها و منزلت های بسیار رفیع قدم گذاشته و آن ها را کسب کردند، به ویژه شهدای بزرگوار اسلام که در روایات داریم؛ «فوقَ کلِّ برٍّ برٌّ حتی یقتلَ الرجل فی سبیلِ الله، فاذا قُتلَ الرجل فی سبیلِ الله لیس فوقهُ برٌّ».


انسان وقتی به مقام شهادت برسد دیگر هیچ مقامی از مقام او بالاتر نیست و پایین تر از آنان مقام کسانی است که به جهاد رفته و در راه خدا جهاد کرده اند، اما با عنایت الهی سالم برگشتند./936/202/ب1

ارسال نظرات