۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۸۹۴۹۹
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

مفاهیم انقلاب اسلامی از طریق داستان بیان شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مفاهیم انقلاب اسلامی را از طریق داستان نویسی بیان کردن، روش و منشی است که قرآن کریم این روش و منش را طی کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی یکشنبه شب در مراسم اختتامیه دومین جایزه ادبی ارومیه که در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: معارف و مفاهیم هر چقدر در قالب داستان و هنر عمیق تر باشد، هم باقیماندگی بیشتری دارد و هم تفهم و تفهیم بیشتری صورت می گیرد.


وی ادامه داد: بر این اساس آیات قرآن کریم اگر مورد دقت واقع شود ملاحظه می کنید که خدای تبارک و تعالی مفاهیم عمیق اعتقادی را در قالب داستان و در قالب نمایش و اعمال کاملا عملی نشان داده و مسأله تفهیم به همین ترتیب صورت گرفته است.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: در میان حوزه ها و جنبه های مختلف هنری بخش داستان از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است، از این رو خدای متعال در قرآن کریم از این مسأله استفاده کرده و در سوره مبارکه حضرت یوسف(ع) خدای رحمان بهترین قصه و داستان را عهده دار است که می فرماید؛ «نحنُ نقصُّ علیکَ احسنِ القصص».


وی داستان گویی و قصه سرایی شغل خدای متعال دانست و افزود: خدای سبحان مفاهیم و مباحث را در قالب داستان بیان فرموده است، چون در اذهان بشر ماندگاری بیشتری دارد و تاثیر بسیار زیادی می گذارد.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: اگر به آیات عدیده قرآن نگاه شود همین مباحث هست؛ یعنی خدای تبارک و تعالی جنبه های مختلف را به صورت قصه و داستان مطرح فرموده است و اگر جریان حضرت موسی(ع)را نگاه کنید، تقریبا همه مباحث و مفاهیم به صورت قصه و داستان بیان شده است.


وی ادامه داد: قصه گویی قرآن و داستان سرایی آن مثل قصه گویی و داستان سرایی افراد عادی نیست، چون قرآن کریم کتاب هدایت است، پروردگار تبارک و تعالی در داستان گویی و قصه گویی تمام مفاهیم هدایتی را بیان فرموده است.


امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در ماجرای حضرت موسی(ع) وقتی آن حضرت از شر فرعون فرار کرده و به مدین می رسد، در مدین جایی ندارد، وقتی در مرکز شهر قرار می گیرد مشاهده می کند که مردم در جایی از چاهی آب کشیده و حیوانات خود را سیراب می کنند، ولی دو دختر در گوشه ای منتظرند تا بعد از اتمام آب دهی مردم به گله های خود سراغ چاه رفته و به حیوانات خود آب دهند.


وی افزود: حضرت موسی(ع) به سراغ آن دو دختر می روند و سوال می فرمایند که چرا شما این کار را می کنید؟ آن ها می گویند که پدر ما پیرمرد بزرگی است و چون او نمی تواند ما آمده ایم تا به گوسفندان مان آب دهیم و خداوند متعال داستان را ادامه می دهد تا این جا که حضرت موسی(ع) در کناری نشسته است و یکی از آن دختران در حالی که با حیا و با عفت راه می رود به نزد ایشان می آید.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هدف از قصه گویی خداوند متعال را هدایت انسان ها عنوان و اضافه کرد: خداوند متعال قصه و داستان را بیان می کند، اما مثل داستان گویی و قصه گویی ما نیست، به اینکه این دختر اسمش چه بود و یا دختر چندم حضرت شعیب(ع) و ...بود؟ توجه ندارد، اما نکته هدایتی داستان را بیان می فرماید؛ « فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ».


وی در ادامه گفت: خدای متعال قصه را بیان می فرماید اما نکات هدایتی را در نظر دارد، نه اینکه وقت مردم را بگیرد و بخواهد مردم را مشغول کند، بلکه خداوند تبارک و تعالی می خواهد نکات هدایتی را در قالب داستان بیان بفرماید.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: روش قرآن کریم نوعا چنین است و داستان فرزندان حضرت آدم(ع) یعنی هابیل و قابیل از این نوع است که می فرماید؛ « وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّ‌بَا قُرْ‌بَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ‌ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ ۖ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّـهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»؛ اینکه خدای متعال اعمال انسان های متقی را قبول می کند را در این آیه در قالب داستان بیان فرموده است.


وی ضمن تاکید بر نشر مفاهیم و ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی، گفت: مفاهیم انقلاب اسلامی را از طریق داستان نویسی بیان کردن، روش و منشی است که قرآن کریم این روش و منش را طی کرده است و در استان ما در این زمینه می توان قدم های موثرتری برداشت.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان تاکید کرد: از مباحث مختلف هنری که در خدمت نظام اسلامی هستند باید استقبال و تقدیر کرد و به آن ها اجر نهاد، خدای تبارک و تعالی به همه فعالان این عرصه توفیق و سعادت عنایت فرماید./936/202/ب1

ارسال نظرات