۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۹۰۳۵
عضو مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد؛

ابعاد شخصیتی آیت‌الله خزعلی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: سخنرانی معروف مرحوم آیت الله خزعلی در زمان رحلت آیت‌الله بروجردی امروز پس از 54سال هنوز در ذهن شنوندگانش هست.
آيت الله خزعلي

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: آیت‌الله خزعلی از شخصیت‌های بزرگی بود که با اعتقاد زیست، با اعتقاد کار ‌کرد و براساس آنچه اعتقاد داشت سخن ‌گفت.


وی خاطرنشان کرد: خصوصیت دیگر آن مرحوم این بود که در عین حال که یک عالم روحانی و فاضل در رشته‌های مختلف حوزوی مانند فقه، اصول و دیگر عرصه‌ها بود، مانند روحانیان فاضل دیگر یک خطیب توانمند و توانا به شمار می‌آمد. وی حافظ قرآن و نهج‌البلاغه نیز بود.


نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: آیت‌الله خزعلی زمانی حافظ قرآن بودند که حفظ قرآن مانند امروز رواج نداشت. امروز حفظ قرآن یک سنت معمول است و اقشار مردم با تمایل بیشتری به حفظ قرآن مشغول هستند. خصوصیت بعدی آن مرحوم این است که وی پدر شهید انقلاب نیز بوده است.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: مرحوم خزعلی که در اوج انقلاب اسلامی، فرزند خود را تقدیم انقلاب کرد و زمانی که فرزندش به شهادت رسید خم به ابرو نیاورد. این حرکت آیت‌الله خزعلی سرمشق دیگران شد. خاطرات زیادی از ایشان وجود دارد که دوستان و یاران این مرد بزرگ می‌توانند با انتشار آنها یاد او را همواره زنده نگاه دارند.


وی یادآور شد: در سال1341 آیت‌الله بروجردی زعیم حوزه علمیه و جهان تشیع بودند. زمانی که ایشان رحلت کردند، به احترام وی حتی ناقوس کلیساها نیز به صدا درآمد. ایشان فتاوایی دادند که رابطه جهان تشیع را با الازهر محکم‌تر کردند. در آن زمان بنده قم بودم از همه شهرها و استان‌ها هیأت‌های عزاداری زنجیرزنان به قم می‌آمدند تا در مراسم تشییع شرکت کنند. در آن زمان خطبه‌های زیادی در گرامیداشت آن فقیه بزرگ جهان اسلام ایراد می‌شد. یکی از خطیبانی که در 40روز عزای آیت الله بروجردی سخنرانی کرد، مرحوم آیت‌الله خزعلی بود.


نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری افزود: سخنرانی مرحوم آیت الله خزعلی در آن زمان در میان تمامی خطبه‌ها برجسته شد و در اذهان متفکران و صاحب‌نظران حوزوی پیچید. از زمان رحلت آیت‌الله بروجردی حدود 54سال می‌گذرد و هنوز سخنرانی آیت‌الله خزعلی در آن مراسم در ذهن شنوندگانش هست. خطبه مرحوم آیت الله خزعلی در مورد آیت‌الله بروجردی در همه جای ایران پیچید زیرا از تمام کشور مردم برای شرکت در مراسم عزاداری آیت‌الله بروجردی در قم حاضر شده بودند./935/302/ب3

ارسال نظرات