۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۸۷۲۵۸
نماینده خبرگان رهبری:

تندروی از هر دری وارد شود، عدالت از در دیگر خارج می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: افراط و تفریط رذیلت و اعتدال فضیلت است، موضوع فضایل و رذایل اخلاقی کل اخلاقیات ما را تشکیل می‌دهد.
هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در نشست «کتاب‌خوان» در تبریز با اشاره به اهمیت مطالعه و دانش از دیدگاه آموزه های قرآنی و اسلامی اظهار داشت: تاکنون 120 جلد کتاب در موضوعات علمى، قرآنی، حقوقی، قضایی، اخلاقى، سیاسى، اجتماعى و ... تألیف، چاپ و منتشر کرده‌ام.

 


وی افزود: از سال 1354شمسى کار و فعّالیتم را درباره قرآن آغاز کرده ام و تاکنون مدت 40 سال است که در این امر مقدّس به طور تخصّصى و تمرکزى در دو سطح آموزشى و تحقیقى کار و فعّالیت مى کنم که باید بگویم حدود 30 مورد از کتابهایم در موضوع قرآن بوده است.

 


نماینده خبرگان رهبری افزود: در رابطه با قرآن دو نوع و در دو سطح، کار علمى در دست انجام دارم که بخشى از آنها چاپ و منتشر شده است و هم چنان به طور سلسله وار ادامه دارد؛ کار تحقیقاتى براى خواص و محققان در هفت موضوع طبقه بندى و موضوع بندى آیات قرآن بر اساس کاربردى و نیازهاى حکومتى در دو سطح؛ آموزشى، تحقیقاتى،  تحقیقات آمارى و احصایى، آشنایى با خصوصیات، ویژگى ها و مسائل کلّى سوره هاى قرآن(چهار جلد منتشر شده) از آن جمله است.

 


وی ادامه داد: قرآن شناسى و علوم قرآنى، منابع شناسى و روش تحقیق در قرآن، نماز در قرآن، عترت در قرآن و همچنین آموزش همگانى براى عموم به خصوص جوانان از دیگر موضوعات هفت‌گانه این طرح است که در پنج مرحله روخوانى و ساده خوانى قرآن به سبک جدید، صحیح خوانى و قواعد لازم تجوید به سبک جدید، آموزش ترجمه قرآن به سبک خودآموز، تفسیر موضوعى و درسى در سطح عموم(سه جلد منتشر شده) و تعالیم و معارف قرآن، علوم قرآن و قرآن شناسى به سبک آموزشى اجرا می شود.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که براى انجام این فعّالیت هاى گسترده علمى و آموزشى قبل از انقلاب، مرکزى به عنوان «جامعه تعلیمات قرآن» را تأسیس کردم و بعد از انقلاب نیز مؤسّسه اى را به عنوان «بنیاد علوم قرآن و حدیث» به ثبت رساندم که خدمات قرآنى زیادی به ثمره رسانده است، افزود: اخیراً نیز سه کتاب مهم پژوهشی و قرآنی از سلسله درس های دانشگاهی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه عرضه شده است.

 


نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: کتاب آیات نماز در قرآن یکی از این کتاب ها است که مسایل تحلیلی در آشنایی با حقیقت نماز، شناسایی و استخراج همه آیات مربوط به نماز در قرآن، شناسایی و معرفی نمازهای نامدار در قرآن و تفسیر آیات نماز را در قالب 34 درس ارائه کرده است.

 


وی ادامه داد: کتاب آیات زن در قرآن نیز شناسایی و استخراج همه آیات مربوط به حقوق زن در قرآن، گروه بندی آیات، شناسایی آیات زنان نامدار در قرآن، آیات احکام زنان (حقوق و فقه بانوان در قرآن) و نشان ها و الواح طلایی حقوق زن در قرآن را در قالب 40 لوح طلائی حقوقی عرضه داشته است.

 


به گفته حجت الاسلام والمسلمین هریسی کتاب اعجاز علمی قرآن سومین تالیف قرآنی است که مسأله اعجاز و معجزه را در 7 درس، مسأله اعجاز قرآن را نیز در 7 درس و اعجاز علمی قرآن را با طرح 60 مسأله علمی در 18 درس به همراه تفسیر 100 آیه از آیات علمی قرآن ارائه کرده است.

 


وی با بیان اینکه چند پروژه تحقیقاتى و آموزشى و هم چنین پروژه عظیم «تبویب قرآن» در دو سطح تحقیقاتى و آموزشى نیز در دست اقدام است، افزود: یک کار تحقیقاتی با مطالعه در آیات قرآن آغاز شده که 300 آیه در زمینه اعتدال را احصا و استخراج کردم که پروژه تحقیقاتی مهم قرآنی، دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی بوده که آماده به تفسیر و ارائه می باشد.

 


وی با بیان اینکه در این آیات اعتدال به معنای میزان، حدود‌الله، صراط مستقیم و حد ‌وسط آمده است، افزود: باید منابع اعتدال را استخراج و پیرامون آن تحقیق کرد تا اعتدال در جامعه نهادینه شود. اعتدال و تعادل پایه اسلام است، همه قوانین و احکام اسلام بر اساس اعتدال تنظیم شده است، خارج از اعتدال در اسلام قانون و احکامی نداریم.

 


وی با اشاره به سابقه اخلاقی اعتدال عنوان کرد: در علم اخلاق که بیش از 1000 سال علمای اخلاق مطلب نوشته‌اند، اعتدال محور و پایه اخلاقیات است، در کتاب‌های اخلاقی مطرح شده، در این کتاب‌ها آمده است که هر صفت، عمل و هر وصفی سه شاخه دارد؛ افراط، تفریط و حد‌ وسط؛ افراط و تفریط رذیلت و اعتدال فضیلت است، موضوع فضایل و رذایل اخلاقی کل اخلاقیات ما را تشکیل می‌دهد.

 


این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اگر فردی اهل تفریط و ترسو باشد، به محافظه‌کاری و احتیاط بیش از حد روی می‌آورد، در این صورت صفت ترسویی به او می‌دهند و این یک رذیلت است، حد وسط دو مسأله تهور و ترسویی، شجاعت است، شجاعت توأم با دوراندیشی و مطالعه جوانب است، وقتی فرد احساس کرد شرایط حرف زدن و اقدام وجود دارد، عاقلانه و با شجاعت وارد می‌شود.

 


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که صراط ‌المستقیم همان اعتدال است، گفت: حدود خداوند اعتدال است، خداوند برای هر کاری حدود و اندازه تعیین کرده، در اصول کافی بابی به نام اقتصاد در عبادت وجود دارد، حتی در عبادت نیز اعتدال شرط است، در روایات آمده جسم مرکب روح است، روح به سوی کمال و انسانیت پرواز می‌کند، اگر این جسم را با عبادت فرسوده کنید، فرسوده می‌شود، بگذارید عبادت با شوق باشد و جسم قوی بماند./935/پ203/ب1

ارسال نظرات