۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۲۸۷۱۱۶
استاد حوزه علمیه:

امام زمان دارای قدرت هدایت باطنی و ولایت تشریعی و تکوینی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: معنای صاحب الزمان برای حضرت مهدی(ع) یعنی او دارای قدرت هدایت باطنی و ولایت تشریعی و تکوینی است.
حجت الاسلام  مبين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی مبین، کارشناس مذهبی شامگاه جمعه 20 شهریور در هیأت محبان امیرالمومنین که در امامزاده عبدالله تهران برگزار شد با اشاره به لقب صاحب الزمان اظهار داشت: یکی از نامها و لقبهای حضرت مهدی(ع) لقب صاحب الزمان است، این نام اشاره به یکی از مقامهای آن حضرت در دین و شریعت و جایگاه خاص آن وجود شریف دارد. 

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به مفهوم صاحب الزمان از نظر فلسفه و عرفان شیعه افزود: در عرفان شیعه خداوند دارای ولایت کلی بر عالم وجود و آفرینش است، یعنی هر گونه هدایت به سوی تکامل وجودی با اراده الهی انجام می شود و این اراده از راه انتقال و افاضه تنزیلی(مقوله به تشکیک) و درجه به درجه اعمال می شود.

 

وی در ادامه افزود: انسان کامل در هر زمان، واسطه فیض برای رساندن نعمتهای مادی و معنوی به دیگر موجودات است. از نظر تکامل وجودی و دریافت فیض الهی، پیامبر اسلام در رتبه پس از خداوند قرار دارد و پس از او امامان معصوم(ع) نسبت به زمان خویش اعمال هدایت تشریعی و تکوینی دارند.

 

حجت الاسلام مبین با اشاره به اقسام ولایت باطنی افزود: ولایت باطنی شامل تشریع و تکوین می شود، یعنی، حرکت تکاملی موجودات از بعد معنوی و مادی توسط اراده امام است که به اذن خدا انجام می شود و مراد از تکوین بعد مادی موجودات و امور مربوط به ماده است و از آنجا که زمان عبارت از حرکت ماده و مقدار حرکت ماده است،

 

وی با اشاره به مفهوم صاحب الزمان از دیدگاه شیعه افزود: در عرفان به معنا کسی که دارای اختیار و قدرت معنوی برای دریافت فیض و رساندن فیض به موجودات است؛ اعم از آنکه این فیض و رحمت، نعمتی تشریعی برای هدایت و تکامل معنوی باشد یا نعمتی تکوینی برای هدایت تکوینی و حرکت به سوی کمال مادی.

 

این کارشناس مذهبی در پایان افزود: پس معنای صاحب الزمان برای حضرت مهدی(ع) یعنی او دارای قدرت هدایت باطنی و ولایت تشریعی و تکوینی است و در علم کلام شیعی به معنای صاحب اختیار در تدبیر و رهبری جامعه اسلامی و بیان و حفظ شریعت است./817/203/ب1

ارسال نظرات