۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۲۸۶۴۲۹
رییس خانه احزاب:

شورای نگهبان مرجع تصمیم‌گیری و رای نهایی در مورد احراز صلاحیت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس خانه احزاب ایران گفت: شورای نگهبان مرجع تصمیم‌گیری و رأی نهایی در مورد احراز صلاحیت‌ها است بنابراین ما تصرف و اعتراضی در رأی نهایی نخواهیم داشت اما برای حضور پرشورتر احزاب در انتخابات آتی با شورای نگهبان مذاکره خواهیم کرد.
حسن غفوري فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن غفوری‌فرد رییس خانه احزاب ایران عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به احیای مجدد خانه احزاب در دولت یازدهم گفت: خانه احزاب سال 79 زمان دولت اصلاحات تشکیل شد اما بعدها به دلیل تنش و اختلاف گروه‌های سیاسی متوقف شد، در دوره دولت یازدهم تلاش شد با تغییراتی در اساسنامه خانه احزاب مجدد تشکیل شود.

وی افزود: وزارت کشور از احزاب دعوت به عمل آورد که تا برای جلوگیری از افزایش تنش خانه احزاب را تشکیل دهند تا دیگر اختلافات آنها به رسانه‌ها و دستگاه قضا کشیده نشود.

رییس خانه احزاب ایران عنوان کرد: در اساسنامه خانه احزاب در سال جاری قرار بر این شده که 21 عضو در شورای مرکزی آن حضور داشته باشند که از هر دسته اصول‌گرایان، مستقلین و اصلاح‌طلبان 7 نفر انتخاب شدند.

 غفوری‌فرد اظهار داشت: ریاست خانه احزاب از دو سال به سه سال تغییر پیدا کرده تا هر سال از هر سه جناح مذکور یک نفر به عنوان رییس خانه احزاب انتخاب شود در جلسه شورای مرکزی تصمیم بر این شده که ریاست خانه احزاب سال اول برعهده اصولگرایان، سال دوم مستقلین و سال سوم با اصلاح‌طلبان باشد.

وی با اشاره به جلسه اول خانه احزاب بیان داشت: جلسه اول خانه احزاب روز گذشته با حضور هیات رییسه جدید برگزار شده و تصمیم در بازنگری بر آیین‌نامه جدید با تشکیل کارگروه دو نفره گرفته شد، همچنین قرار است در جلسه آینده اعضای کمیته‌های هفت‌گانه خانه احزاب مشخص شوند و جلسات شورای مرکزی هر دو هفته یک بار تشکیل شود.

رییس خانه احزاب ایران افزود: قرار بر این شده تا منشور وفاق که در دوره پیشین تهیه و به امضای هیات رییسه رسیده بود در دور جدید بازنگری شده و به امضای رهبران احزاب درآید.

غفوری‌فرد ابراز کرد: در سال جاری اولویت خانه احزاب به عنوان بخش غیر دولتی احیای کمیته نظارت بر انتخابات است تا آزاد بودن انتخابات را ثابت کرده و دنیا بداند که امروز در ایران دموکراسی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های احزاب عنوان کرد: قرار بر این شده تا هیات رییسه خانه احزاب به صورت هفتگی در یکی از احزاب فعال کشور حضور یافته و و با اعضای شورای مرکزی آن حزب جلسه برگزار کند تا بر مشکلات و دغدغه‌های احزاب بیشتر آشنا شده و رسیدگی کند.

رییس خانه احزاب ایران با اشاره به بودجه خانه احزاب اظهار داشت: بر اساس رایزنی‌های انجام گرفته با دولت و مجلس شورای اسلامی بودجه اندکی برای خانه احزاب در نظر گرفته شده که جایگاه ویژه خانه احزاب به عنوان ابزار دموکراسی را نشان می‌دهد امید که دولت یازدهم در راستای فعالتر شدن خانه احزاب این بودجه را افزایش دهد.

غفوری‌فرد با اشاره به رایزنی‌های انجام گرفته جهت دیدار هیات رییسه خانه احزاب با شورای نگهبان، سران سه قوه و وزیر امور خارجه عنوان کرد: برای حضور پررنگ خانه احزاب در انتخابات با شورای نگهبان وارد مذاکره خواهیم شد، نمی‌دانیم شورای نگهبان چه میزان علاقه داشته باشد که با ما پای میز گفت‌وگو بنشیند اما دیدار و مذاکره با همه مقامات و نهادهای مهم در اولویت کار ما است.

وی افزود: شورای نگهبان مرجع تصمیم‌گیری و رأی نهایی در مورد احراز صلاحیت‌ها است بنابراین ما تصرف و اعتراضی در رأی نهایی نخواهیم داشت اما برای حضور پرشورتر احزاب در انتخابات آتی با شورای نگهبان مذاکره خواهیم کرد.

غفوری‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: بودجه احزاب دیگر موضوع مذاکره با اعضای شورای نگهبان است چون قبلاً بودجه احزاب در جریان بوده است./807/پ202/ج

 

ارسال نظرات