۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۸۶۳۷۲
مسؤول مدرسه علمیه امام حسین بابل تبیین کرد؛

توجه به ابعاد سیاسی و اجتماعی روز دحوالارض و فلسفه ظهور امام عصر

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مدرسه علمیه امام حسین(ع) بابل ضمن تاکید بر توجه به ابعاد سیاسی اجتماعی روز دحوالارض گفت: روز دحوالارض صرفاً نماد زندگی فردی مؤمنانه در روی زمین نیست بلکه ابعادی نظیر فلسفه ظهور و حاکمیت حکومت جهانی امام عصر(عج) را شامل می شود.
دحوالارض
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام حسین تقی پور، مسؤول مدرسه علمیه امام حسین(ع)، در جمع فعالان فرهنگی بخش کتاب در مسجد جامع بیل پی با تاکید بر توجه روز دحو الارض و انجام عبادی در این روز گفت: دحوالارض بر خلاف آنچه برخی می‏پندارند، صرفاً نماد ویژگی عبادی زندگی مؤمنانه در روی این کره خاکی نیست بلکه بعد کلان سیاسی و حکومتی آن و حکومت جهانی امام عصر(عج) مغفول مانده است.
 
 
وی با اشاره به آیه 109 سوره انبیاء افزود: روز دحوالارض در بیست و پنجم ذیقعده در برخی از روایات، به‏عنوان روز قیام امام زمان(عج) نام برده شده است که نشان دهنده آغاز و حیات و شکوفایی زندگی در این کره خاکی است.
 
 
استاد حوزه و دانشگاه به تعبیر معنایی دحوالارض پرداخت و خاطرنشان کرد: دحوالارض روز گسترش‏ یافتن زمین و نمودار شدن خشکی در روی کره خاکی است که نخستین رحمت الهی به زمین در این روز نمایان شد.
 
 
وی به رویدادهای مهم تاریخی در روز دحوالارض اشاره کرد و اظهار داشت: گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز از جمله میلاد حضرت ابراهیم(ع)، میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و خروچ پیامبر(ص) برای حجه الوداع در این روز است.
 
 
حجت الاسلام تقی پور با بیان ثواب روزه و عبادات در روز و شب دحوالارض، تاکید کرد: مومنین نباید از برکات روز دحوالارض و عبادات و اعمال این روز غفلت کنند.
 
 
وی با اشاره به آیه 30 سوره نازعات و آیه 5 سوره شمس در خصوص روز دحوالارض ادامه داد: براساس روایات در روز دحوالارض، اولین نقطه ای که از دل آب بیرون آمد، مکان کعبه بود و پس از آن زمین شروع به گسترده شدن کرد
 
 
مسؤول ه امام حسین(ع) بابل با بیان معانی آیه 96 سوره آل عمران در خصوص چرایی کعبه برای نقطه آغازین خشکی در زمین، گفت: کعبه مرکز تحول جهان هستی و اولین نقطه‏ای برای مردم جهت عبادت بندگان است و این نشان دهنده عظمت و اهمیت این نقطه از زمین است.
 
 
وی با اشاره به دعای مخصوص روز دحوالارض و ضمن پرداختن به مضامین این روز افزود: نیمی از دعای مخصوص و پرمضمون روز دحوالارض به محور زندگی در زمین از بعد فردی پرداخته شده است.
 
 
حجت الاسلام تقی پور با تاکید بر حقیقت پیدایش بشر و زندگی در عالم هستی اظهار داشت: خدای متعال زمین را در راستای بندگی، رام و تسخیر انسان کرد بر این اساس باید از خدا برای حرکت درمسیر بندگی و توبه از گناهان، مدد خواست.
 
 
وی با اشاره به جنبه زندگی اجتماعی انسان روی زمین در دعای روز دحوالارض ادامه داد: در این دعا به بعد اجتماعی روز دحوالارض و ابعادی نظیر امور سیاسی و حکومتی زندگی بشر بر روی زمین پرداخته و در آن حاکمیت بندگان حقیقی خدا در روی زمین مطرح می‏شود.
 
 
استاد حوزه علمیه مازندران لازمه زندگی متعالی بشر را حاکم شدن اولیای عدل الهی و ظهور امام عصر(عج) عنوان و خاطرنشان کرد: مومن حقیقی ضمن درخواست از خدا برای نابودی حاکمان ظالم و غاصب، باید ظهور امام زمان(عج) و برقراری حکومت فراگیر عادلانه‏اش را از خداوند طلب کند.
 

وی ضمن بیان این مطلب که متاسفانه در روز دحوالارض بعد کلان سیاسی و حکومتی امام عصر(عج) غفلت شده است، تاکید کرد: در میان مشکلات و مصائب ناشی از حاکمیت حاکمان ظلم در این عصر نگاه امیدبخش به فلسفه ظهور، کلید آینده بشر برای جلوگیری از یاس،  نامیدی و افسردگی است./1313/202/ب3

ارسال نظرات