۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۸۶۰۱۷
نماینده خبرگان رهبری:

تضارب آرا نباید به تضارب گفتاری بدل شود/ احزاب تقوای سیاسی و اجتماعی داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که احزاب باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که مصداق «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى» باشند، گفت: تضارب در افکار و اندیشه‌ها اشکالی ندارد ولی افراد باید مراقب باشند این تضارب به تضارب گفتاری تبدیل نشود تا از شر شیطان در امان بمانند.
حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هريسي، عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌ زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع اصحاب رسانه استان با اشاره به عبارات قرآنی «حزب‌الله» و «حزب الشیطان» اظهار داشت: این عبارات نمادی از تشکل‌های الهی و غیر الهی است.


وی افزود: هر چند اصطلاح «حزب» در قرآن با حزب مصطلح در جامعه متفاوت است، اما متناسب نیز هست؛ یعنی از آن می‌توان به عنوان مشروعیت تحزب استفاده کرد.


نماینده خبرگان رهبری گفت: حزب در قرآن، گروه‌ها و جمعیت‌های هم‌هدفی هستند که با هم کار می‌کنند؛ از آیات قرآن اینگونه استنباط می‌شود که چنین تشکل‌هایی اشکال
ندارد؛ مثلاً در اجرای امر به معروف و نهی از منکر توصیه شده است که مردم به صورت دسته‌جمعی نیز ورود پیدا کنند، همانطور که آمده است: «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ؛ و باید از میان شما گروهى [مردم را] به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند» (بخشی از آیه 104 سوره آل‌عمران) و یا آمده است که «وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى؛ و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید» (بخشی از آیه 2 سوره مائده) این گروه و امت را می‌توان همان حزب دانست که در مقابلش آمده است «وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ؛ و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید و از خدا پروا کنید» (همان)؛ این نیز تشکلی است که باید از آن پرهیز شود.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی اظهار کرد: این نوع تشکل‌ها در آیات و روایات با عبارت حزب یا غیر از حزب آمده و از این جهت تحزب و تشکل از نظر اسلام اشکالی ندارد؛ آنچه مهم است مرامنامه و اساسنامه تشکل‌ها است که باید توجه داشت با چه اهدافی شکل می‌گیرد.


این قرآن‌پژوه با بیان اینکه اگر تشکل‌ها اهدافشان خیر باشد، الهی و اگر اهدافشان شر باشد، غیر الهی محسوب می‌شود، گفت: در مسائل اجتماعی ممکن است سلیقه‌های مختلف مطرح باشد و مربوط به حلال‌ها، حرام‌ها، گناه‌ها و غیر گناه‌ها نباشد؛ بلکه مباهاتی با سلیقه‌ها و روش‌های متفاوتی مطرح است که راه‌های رسیدن به مقصد را متفاوت می‌کند؛ در این صورت نیز احزاب مشروعیت دارند و اگر برای یافتن حقیقت و حق باشند، ممدوح است.


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تشکل‌ها برای رسیدن به اهدافی که خلاف و شر نیست راه و روش خاصی را تعیین می‌کنند و براساس افکار و اندیشه‌ای شکل می‌گیرند؛ افراد در این تشکل‌ها خواه متفاوت باشد، خواه نباشد، نیت‌شان باید خیر و نیکی باشد و روش‌ها، آداب و اخلاق انسانی و اسلامی را در برخورد با یکدیگر انتخاب کنند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی تصریح کرد: در عین حال که تشکل‌های مختلفی هستند اما برخوردشان با یکدیگر اسلامی باشد، اخلاق اسلامی را ر
عایت کنند، به یکدیگر تهمت و افترا نزنند، فرافکنی نکنند، گناه‌ها را گردن دیگری نیندازند و حرمت یکدیگر را حفظ کنند.


وی افزود: با توجه به اینکه تشکل‌های مختلف برای رسیدن به مقصد مشروع حرکت می‌کنند و می‌خواهند نهایتاً به خیر برسند و به فکر حفظ منافع و بالابردن اقتدار کشور هستند، ممکن است هر یک نظری بدهند اما به دلیل هدف و نیت خیری که دارند از نظرات مختلف نور تولید می‌شود و حق و مصالح مشخص می‌شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تضارب افکار و اندیشه‌ها اشکالی ندارد، گفت: اگر این تضارب به تضارب گفتاری تبدیل شود، هر یک بخواهند دیگری را تحقیر کنند، تهمت بزنند، بداخلاقی کنند، یکدیگر را زمین بزنند و بهتان را حلال بشمارند، در این صورت «واویلا» می‌شود و دیگر تشکل‌ها، شرعی و اسلامی و الهی نمی‌شوند، بلکه شیطانی هستند؛ حتی اگر هدفشان شیطانی نباشد اما به دلیل اینکه روش‌ها شیطانی است، احزاب شیطانی را شکل می‌دهند.


وی با اشاره به فعالیت‌های پراکنده احزاب در مواقع خاص گفت: اگر مرامنامه و اهداف تشکل‌ها برای مردم مشخص باشد، هر فردی می‌تواند به عضویت آنها درآید و یا از آن طرفداری کند اما ممکن است افراد تنها برای روز مبادا و برای اهداف خاصی که مشروع است، از تشکیلات خود استفاده کنند که این مسأله خلاف شرع نیست اما دردی از جامعه دوا نخواهد کرد و تکلیف مردم با این‌گونه احزاب روشن نیست.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه این احزاب تنها به درد خود اعضای تشکل می‌خورند، گفت: احزابی که فعالیت حساب‌شده‌ای دارند و مرامنامه‌شان در معرض دید مردم است و مردم آنها را مطالعه و انتخاب می‌کنند، کارایی بیشتری برای جامعه خواهند داشت.


عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از عملکرد احزاب «رها» گفت: احزابی که اساسنامه و مرامنامه و مجوز ندارند و مواضعشان مشخص نیست و هر روز بر اساس خوش‌آمد مردم شعار بدهند، جامعه را خراب می‌کنند.


وی اظهار کرد: این‌گونه احزاب که به دنبال خوش‌آمد مردم هستند، در واقع به دنبال فریب مردم هستند تا آنها را برای رأی آوردن، جذب خود کنند در حالی‌که بعد از رسیدن به اهداف خود، شعارها و حرف‌های دیگری می‌زنند؛ بنابراین فعالیت چنین جریان‌هایی در جامعه بسیار خطرناک است و باید جامعه را از این‌گونه تشکل‌ها پاک کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی تشکل‌های رها را احزاب شیطان عنوان کرد و گفت: این تشکل‌ها هر چند در ظاهر اهداف خوبی داشته باشند و شیطانی نیستند، اما چون روش‌های غیرانسانی و  غیراسلامی دارند و از روش‌‌های حرام استفاده می‌کنند و مرتکب گناه‌های کبیره می‌شوند، شیطانی محسوب می‌شوند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ تحزب در جامعه، گفت: احزاب باید اهداف، حرکت، روش و برخوردشان با یکدیگر مناسب باشد و آداب و اخلاق اسلامی را رعایت کنند و خصومت و نفرت را در جامعه ترویج نکنند.


وی تصریح کرد: اگر قرار باشد به یکدیگر فحش بدهند، ناسزا بگویند و تهمت بزنند حتی اگر نامشان اسلامی باشد، نهایتاً برای جامعه خطرناک است و ضرر دارد؛ چرا که اخلاق را در جامعه بد می‌کند، خشونت و نفرت را به جامعه پمپاژ می‌کند و فضار را متشنج می‌سازد؛ اگر قرار باشد چنین شود، بهتر است نباشند.


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر فرهنگ تحزب و حزب‌گرایی نداشته باشیم، جامعه به آشفتگی کشیده می‌شود و تهمت، توهین، افترا و فرافکنی در جامعه رواج پیدا می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که قول احزاب باید «سداد» و راهشان «صراط مستقیم» باشد، گفت: احزاب نباید در کارشان دروغ باشد و به یکدیگر تهمت بزنند و غیبت کنند؛ باید در اهداف، روش و نحوه برخورد با یکدیگر مفاهیم قرآنی را به عنوان اصل قرار دهند و آداب و اخلاق قرآنی، رضایت الهی، حلال و حرام، منافع ملی و درد مردم را در نظر بگیرند تا مصداق «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى» شوند.


وی افزود: در جامعه اسلامی هم می‌توان به «حزب‌الله» رسید و هم می‌توان به «حزب شیطان» رسید؛ با اینکه بگوییم حزب‌اللهی هستیم، نمی‌توانیم در این گروه قرار بگیریم همانطور که «با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود».


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که حزب‌اللهی شدن خیلی کار می‌برد و نیاز به احتیاط و مراقبت و رعایت فقه و احکام و تقوا دارد، تصریح کرد: احزاب باید تقوای حزبی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند؛ اگر نداشته باشند هر چقدر هم شعار بدهند، اسلامی و حزب‌اللهی نمی‌شوند، بلکه بدتر می‌شوند؛ چرا که به نام «اسلام» و «الله» کارهایی انجام می‌گیرد که آبروی اسلام را می‌برد.


وی با بیان این‌که وقتی این عناوین را بر روی خود نهادینم باید برخورد و رفتار و عمل و گفتارمان را کنترل کنیم، افزود: وضعیت احزاب در جامعه ما مناسب نیست و همه‌اش ادعایی بیش نیست، یا از ریشه همدیگر را می‌زنیم یا اینکه افراط و تفریط می‌کنیم؛ براساس اهدافی که داریم فعالیت می‌کنیم نه آنچه خدا و اسلام خواسته است.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی در پایان افزود: با شعار اسلام و مفاهیم عالی، مصالح و منافع خودمان را شعار می‌دهیم که این مسأله، فریب مردم و افکار عمومی است./935/203/ب2

ارسال نظرات