۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۸۵۹۱۲
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

رشد علمی در دولت یازدهم با انتظارات رهبری فاصله دارد/تکیه دانشگاه بر کنسرت و اردوهای مختلط نگران کننده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: این که دانشگاه گمان کند کار فرهنگی فقط کنسرت و اردو است بسیار نگران کننده است، چرا که دانشگاهیان به تعبیر رهبر معظم انقلاب افسران جوان مقابله با جنگ نرم هستند و باید در دانشگاه فعالیت های جامع فرهنگی صورت پذیرد.
خسروي سهل آبادي

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به بررسی اجمالی شرایط فعلی حوزه آموزش و پژوهش کشور پرداخت و گفت: بحث رشد علمی کشور و تولید علم که مهم ترین عامل اقتدار و عزت کشور ما است از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در جلساتی که با مسؤولان و کارگزاران نظام دارند، پیوسته مسأله تولید علم و نگاهی که باید به مراکز علمی و دانشگاهی و آموزش پرورش باشد را یادآوری می کنند.

 

وی با بیان این که اقتدار علمی از مسائل مهم و حیاتی کشور است، افزود: ما امروز در اثر تلاش و مجاهدت دانشمندان در عرصه های مختلف مقاماتی در بحث های علمی کسب کرده ایم که «رتبه اول علمی در خاورمیانه» و «رتبه شانزدهم در دنیا» از جمله آن ها است؛ در مسائل علمی مهمی مانند انرژی هسته ای، پزشکی و نانو نیز جزو ده کشور برتر دنیا هستیم.

 

آرامش لازم برای دانشگاه ها دچار خدشه شده است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با تأکید بر اهمیت تولید علم بر اساس سند چشم انداز بیست ساله 1404، به تبیین نگرانی های موجود در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: آرامش لازم برای محیط های دانشگاهی و محیط هایی که باید تمام توان شان در مسیر تولید علم قرار گیرد، دچار خدشه شده است.

 

خسروی سهل آبادی خاطرنشان کرد: اگر نگاه به مسائل دانشگاه صرفا سیاسی و جناحی باشد و در واقع دانشگاه باشگاه سیاسی احزاب شود، یک تهدید محسوب می شود؛ دانشگاه باید رصد کند و در جریان مسائل سیاسی اجتماعی باشد اما اگر دچار سیاست زدگی شود مشکلی است که به نفع دانشجو و دانشگاه نیست.

 

رشد پر شتاب علمی وظیفه دولت است

وی با انتقاد از کاهش سرعت پیشرفت های علمی در دولت یازدهم، افزود: فکر می کنم شتابی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، مقداری دچار خدشه شده و دولت باید همت مضاعفی در این حوزه داشته باشد چرا که به هر حال دنیا هم راکد نمانده و به دنبال رشد، توسعه و پیشرفت است؛ باید پیشرفت ما چند برابر باشد تا ضعف هایی را که در دوران طاغوت در اثر وابستگی به قدرت ها بروز یافته، جبران کنیم.

 

عضو کیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تصریح بر این که تلاش برای رشد پرشتاب علمی وظیفه دولت است، یادآور شد: نگاه رهبر معظم انقلاب در برنامه پنجم توسعه این بود که 3 درصد اعتبارات به پژوهش اختصاص یابد اما این میزان هنوز به یک درصد هم نرسیده است، در حالی که رهبر انقلاب امروز بر اختصاص 5 درصد اعتبارات تأکید دارند.

 

تکیه دانشگاه بر کنسرت و اردوی مختلط نگران کننده است

خسروی سهل آبادی در پاسخ به سؤالی پیرامون برخی اقدامات ضدفرهنگی مشاهده شده در دانشگاه ها طی ماه های اخیر، اظهار کرد: هدف اصلی نهضت الهی انبیا و اولیاء، فرهنگ و نجات انسان از مادی گری بوده و روح نهضت الهی حضرت امام(ره) نیز فرهنگ و معنویت است؛ آن چه بشر امروز را در حوزه بحران های مختلفی مانند اعتیاد، گسترش سلاح های کشتار جمعی، افسردگی و فقر تهدید می کند، حاصل دور شدن انسان از معنویت و تعالیم انبیاء است.

 

وی افزود: باید ذیل همه فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، پیوست فرهنگی وجود داشته باشد و وزارت خانه های علوم، آموزش و پرورش و ارشاد بسیار روی آن دقیق باشند چرا که می توانیم در حوزه فرهنگ با استفاده از تعالیم اسلامی پیشتاز بوده و منفعل عمل نکنیم؛ همانطور که در دفاع مقدس برابر قدرت ها ایستادیم، امروز هم در برابر قدرت های بزرگ فرهنگ خود را عرضه می کنیم.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این که دانشگاه گمان کند کار فرهنگی فقط کنسرت و اردو است بسیار نگران کننده است، چرا که دانشگاهیان به تعبیر رهبر انقلاب افسران جوان مقابله با جنگ نرم هستند و باید در دانشگاه فعالیت های جامع فرهنگی صورت پذیرد.

 

نتیجه مشکلات فرهنگی، تغییر ماهیت انقلاب خواهد بود

خسروی سهل آبادی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ موازی کاری هایی داریم و فرهنگ هنوز هم مظلوم است؛ باید تلاش کرد که سیاست زدگی وارد مسائل فرهنگی نشود چرا که اگر در فرهنگ دچار اشکال شویم، ماهیت انقلاب تغییر خواهد کرد.

 

وی تأکید کرد: تصور من این است که ما در حوزه فرهنگ، در دولت یازدهم نیز شتاب هم تراز با دولت اسلامی و دولتی که برآمده از آرمان های امام و شهدا است را نداریم؛ به نظر من حرکت فرهنگی دولت در حد انتظار رهبر معظم انقلاب نیست، باید شتاب حرکت به سمت آرمان های انقلاب اسلامی بیش تر شده و مسائل فرهنگی به عنوان اولویت اول کشور برای تمام قوا مطرح شود؛ البته حوزه فرهنگ بسیار ظریف و مشکل است و کار در آن عرصه سخت است اما باید اهتمام بیش تری ورزید و از دولت یازدهم انتظار بیش تری وجود دارد./820/302/ب3

ارسال نظرات