۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۲۸۵۴۳۰
مدیر دفتر خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما:

شبکه‌های مجازی تهدیدی برای خانواده و جامعه محسوب می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما گفت: در طولانی مدت ارتباط‌های مجازی جایگزین ارتباط‌های واقعی می شود و تهدیدی برای جامعه و خانواده محسوب می‌شود.
احمد عارفخاني، مدير دفتر نمايندگي خراسان اداره کل پژوهش هاي اسلامي صداوسيما

احمد عارفخانی، مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به علت های فراگیر شدن و رشد سریع شبکه های اجتماعی و مجازی به ویژه در بین نسل جوان کشور گفت: رایگان بودن یا سرعت بالای ارسال پیام، تبادل آسان اطلاعات، امکان ایجاد گفت‌وگوی گروهی و استیکرهای جذاب، در دسترس بودن، نصب آسان واستفاده راحت با آموزش حداقلی از عوامل اصلی رشد شبکه های اجتماعی و مجازی در جامعه است.

 

نفوذ و گسترش شبکه‌های اجتماعی در جامعه

وی در مورد نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی و مجازی در جامعه اظهار کرد: این روزها انواع شبکه‌های اجتماعی با موضوعات تخصصی در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر فرد با هر نیازی که داشته باشد، به راحتی می تواند پاسخ خود را دریافت کند.

 

عارفخانی تصریح کرد: این شبکه های رسانه ای و اجتماعی به گونه ای رشد یافته‌اند که حتی سازمان های بزرگ و کوچک درصدد حضور در این فضا هستند و سعی می‌کنند از این فناوری و رسانه به نفع منافع خود استفاده کنند ولی شبکه های اجتماعی حقایق و نکاتی را برای شما نمایان خواهند کرد که باید با هوشمندی از این چاقوی دولبه استفاده کرد که کمترین آسیب را دید و از منافع آن به نحو احسن استفاده کرد.

 

کارشناس رسانه گفت : درست است که ابزارها و امکانات جدید مزایای فروانی دارند ولی در استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید قبل از هر چیز باید نحوه استفاده از آن ابزار آموزش داده شود یا به عبارت دیگر فرهنگ استفاده صحیح از ابزارهای جدید از طریق رسانه‌ها و سایر شیوه‌ها آموزش داده شود و استفاده صحیح را گوشزد کرد.

 

وی درباره آثار و پیامدهای سوء استفاده از شبکه های مجازی، بیان داشت: از جمله این اثار این است که در طولانی مدت ارتباط‌های مجازی جایگزین ارتباط‌های واقعی  می‌شود و  تهدیدی برای جامعه و خانواده محسوب می‌شود و یا اینکه اطلاعات محرمانه شخصی افراد در این فضاها منتشر و سبب هتک حرمت و از بین رفتن آبروی یک برادر و یا خواهر مسلمان شود.

 

توجه به جنبه های اخلاقی و فرهنگی و انسانی در استفاده از ابزارهای هوشمند

عارفخانی خاطرنشان کرد :در این که فناوری جزو زندگی انسان امروز شده و از آن گریزی نیست تردیدی وجود ندارد، همچنین درباره ابعاد مثبت و کاربردهای فراوان فناوری نیز بحثی وجود ندارد.

 

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما یادآور شد: مسأله اصلی این است که آیا انسان امروز به همان اندازه که ولع برای خرید فناوری های جدید دارد توجهی به جنبه‌های اخلاقی و فرهنگی و انسانی آن هم دارد یا خیر؟ آیا استفاده کنندگان از این فضا به پیامدهای فرهنگی، روحی و روانی، تأثیرات بر روی اخلاق فردی و اجتماعی توجه دارند؟

 

راه‌های استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی

وی با اشاره به راهکارهای استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی تصریح کرد: گمنام ثبت نام کردن ، استفاده از رمز عبورهای قوی و شناخت کامل از انجام کاری که می خواهید انجام دهید را از جمله راهکارهایی عنوان کرد تا  اعضای شبکه های مجازی واجتماعی کمتر دچار اسیب شوند.

 

آشنا کردن قشر حوزوی و دانشگاهی با آثار و پیامدهای شبکه‌های مجازی

احمد عارفخانی یادآور شد: با توجه به فراگیر شدن استفاده از شبکه های مجازی، شبکه‌های اجتماعی، فضای وب و حضوری دائمی رادیو، تلوزیون و سایر رسانه‌ها در زندگی امروزی مردم و بویژه نسل جوان کشور مباحث آموزشی دفتر نمایندگی خراسان به سمت و سوی آموزش رسانه‌شناسی و سواد رسانه‌ای حرکت کرده است.

 

مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما عنوان کرد: از ابتدای سال جاری در قالب هفت دوره آموزشی، رسانه شناسی وسواد رسانه ای از طریق حضور استادان دفتر نمایندگی در مدارس علمیه ویا حضور طلاب ودانشجویان در دفترنمایندگی خراسان اداره کل پژوهشهای اسلامی اموزش داده شدند  که برای شش ماهه دوم سال جاری نیز این کلاسها برگزار خواهد. شد.

 

وی افزود: علاقه‌مندان می توانند برای ثبت نام در کلاس ها به مجتمع فرهنگی هنری صبا مراجعه  و جهت کسب اطلاعات بیشتر از دوره های آموزشی دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما با تلفن 05132215108 تماس حاصل کنند./859/302/ب2

ارسال نظرات