۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۲۸۵۴۱۴
کارشناس مذهبی:

کرامت اخلاقی نیازمند اجتهاد علمی و جهاد عملی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه جامعه توحیدی نیاز به کرامت اخلاقی دارد، گفت: مؤمن نباید در حد حسن خلق باقی بماند بلکه باید به درجه کرامت اخلاقی برسد و رسیدن به مقام بالای انسانی و کرامت اخلاقی اجتهاد علمی و جهاد عملی می‌خواهد.
حجت الاسلام ابوالفضل شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل شجاعی، کارشناس مذهبی در مراسم هیأت هفتگی  محبان امیرمؤمنان(ع) که در امامزاده عبدالله تهران برگزار شد، با اشاره به ضرورت حسن خلق در جامعه اسلامی گفت: حسن خلق رفتارخوب انسان با مردم است و کرامت اخلاقی، رفتار خوب با خدا و خلق است و انسان را در پیشگاه خداوند و مردم بزرگ می‌کند.

وی افزود:  حسن خلق عزت دنیوی است ولی کرامت اخلاقی سعادت آخرت و عزت دنیوی است.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حسن خلق در مراتب پایین و متوسط معنا پیدا می‌کند، بیان داشت: کرامت اخلاقی در درجه بالاست.

 

حجت الاسلام شجاعی با تأکید بر اینکه جامعه توحیدی نیاز به کرامت اخلاقی دارد، افزود: مؤمن نباید در حد حسن خلق باقی بماند، بلکه باید به درجه کرامت اخلاقی برسد و رسیدن به مقام بالای انسانی و کرامت اخلاقی اجتهاد علمی و جهاد عملی می‌خواهد.

 

کارشناس مذهبی با بیان اینکه اخلاق پست، جامعه و خانواده را فاسد می‌کند، تأکید کرد: جامعه باید به کرامت اخلاقی برسد تا هر گونه فساد از جامعه ریشه کن شود.

 

وی با اشاره به کرامت انسانی و زندگی با عزت افزود: بر اساس آموزه‌های اسلامی عزت در انحصار مؤمنان است و شایسته است مؤمنان در دنیا با عزت زندگی کنند، در احادیث معصومین(ع) نیز وارد شده است که اگر حاجتی دارید آن را با عزت نفس بخواهید، یعنی نیاز خود را با از دست دادن عزتتان برطرف نکنید.

 

این کارشناس مذهبی حسن خلق و خوش رویی را عاملی برای تأثیرگذاری و نفوذ کلام برشمرد و عنوان کرد: کسی که اصول و آداب اخلاق اسلامی را رعایت کند، سخنانش در نزد مردم مورد پذیرش قرار می‌گیرد.


وی در ادامه به تأثیر اخلاق نیکو در خانواده اشاره و بیان کرد: در خانواده‌ای که اعضای آن مقید به رعایت اخلاق هستند، آرامش و محبت موج می زند و این امر سبب استحکام بنیان خانواده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام شجاعی با تأکید بر لزوم پیشی گرفتن در سلام کردن، تصریح کرد: طبق فرمایشات پیامبرخدا(ص) کسی که در سلام کردن پیشی بگیرد در برتری نزد خدا نسبت به سایر افراد اولویت دارد.

 

وی در پایان به فرمایش امام علی(ع) که فرمود «سلام، 70 حسنه دارد که 69 ثواب آن برای کسی است که  ابتدا سلام کند» اشاره کرد و افزود: در روایات بسیاری نیز بر ضرورت آشکار سلام کردن و واجب بودن جواب سلام تأکید شده است./817/202/ب2

ارسال نظرات