۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۸۴۴۸۲
فانی:

رسیدن به تراز سند تحول دینی دانش‌آموزان در خودسازی متولیان است

خبرگزاری رسا ـ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش رفتارسازی کنیم، گفت: رسیدن به یک دانش تراز سند تحول دینی، خودسازی متولیان امر تعلیم و تربیت را می‌طلبد.
فاني

 

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در همایش الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی و تجارب برتر تربیتی با اشاره به اثربخش بودن فعالیت‌های تربیتی و کیفیت‌بخشی آن گفت: راهبرد اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقای کیفیت است. روح حاکم بر سند تحول نظام آموزش و پرورش هم کیفیت‌بخشی به تعلیم و تربیت است.

 

وی افزود: لازمه کیفیت‌بخشی به تعلیم و تربیت می‌طلبد که ما در عرصه‌های مختلف تلاش‌های اساسی را انجام دهیم و با توجه به زیر‌نظام‌های تعلیم و تربیت فعالیت‌های صحیح را در جهت موفقیت انجام دهیم.

 

فانی تصریح کرد: این زیر نظام‌ها عبارت‌اند از: منابع انسانی، پژوهش ارزیابی، مدیریت، فضا و تجهیزات و در نهایت زیر نظام‌هایی که در سند تحول دیده شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث زیر نظام منابع انسانی، کار مهم تربیت نیروی انسانی است، گفت: این وظیفه به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است و در مرحله بعدی بحث بهسازی منابع انسانی مطرح است.

 

وی ادامه داد: مشاوران ما باید روز به روز اطلاعتشان تقویت شود و آماده شوند که فعالیت‌های خودشان را بهتر انجام دهند و نظام فرهنگی باید آماده شود که بهتر از پیش فعالیت‌های خودشان را انجام دهند.

 

فانی با بیان اینکه تربیت دانش آموزان و اصلاح رفتار آنها کار دشواری است، افزود: ایجاد یک رفتار مطلوب نسبتا پایدار در دانش‌آموزان کار بسیار سختی است. دانش وقتی بخواهد به حوزه رفتار وارد شود کار سختی است. تغییر در دانش ساده است و زمان کمی هم می‌برد اما اگر بخواهیم لایه‌های بالاتر را در نظر بگیریم باید بگویم تغییر در بینش و نگرش دانش آموزان کار سختری است.

 

آموزش‌هایی که به رفتار صحیح منجر نشد

 

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در لایه‌ بالاتری از حوزه‌های تربیتی قرار گیرم تغییر در رفتار فردی دانش‌آموز است که به مراتب و از دو لایه قبلی سختتر و مشکلتر خواهد بود. خیلی از رفتارهای که مشاهد می‌شود به این دلیل است که آموزش‌های ما به رفتار نرسیده است.

 

فانی در ادامه با بیان اینکه لایه چهارم، تحقیق در رفتارهای گروهی است گفت: الگوی برتر تدریس تفکر و سبک زندگی و تجارب برتر تربیتی، این تغییرات را با برنامه ریزی صحیح انجام خواهند داد. ما باید در آموزش و پرورش رفتار سازی کنیم و این چهار لایه در مربیها و مشاوران ما نیز صادق است.

 

مراحل تربیت دانش آموز تراز تحول سندی دینی

 

وی در ادامه افزود: مربی باید بپذیرد که هم رفتار خودش را اصلاح کند و هم رفتار دانش آموز را اصلاح کند لذا یک خود سازی در معلمان، مربیان و متولیان امر تعلیم و تربیت نیاز است تا بعد از آن بتوانیم با رفتار صحیح به دانش آموزان الگوهای برتر، تفکر و سبک زندگی را انتقال دهیم که در نهایت به یک دانش آموز تراز تحول سندی دینی برسیم.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز با سال 1358 فاصله بسیاری داریم و لذا برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی طلب می‌کند که متناسب با نیاز امروز با هجمه‌های که وارد شده و تغییرات محیطی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی و مواضع نظام آموزش و پرورش متحول شود./1325/د102/س

 

منبع:ایکنا

ارسال نظرات