۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۸۴۲۶۳

نشست «کاربرد الگوهای انسان‌شناسی در مطالعه قرآن کریم» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «کاربرد الگوهای انسان‌شناسی در مطالعه قرآن کریم» امروز در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
 قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «کاربرد الگوهای انسان شناسی در مطالعه قرآن کریم» امروز 8 شهریور به همت پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

 

این نشست با حضور دکتر احمد پاکتچی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر مطیع عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و دکتر شیرزدا پژوهشگر قرآنی در محل سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ برگزار شد.

 

در این نشست ابتدا دکتر احمد پاکتچی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) به ابعاد مختلف انسان‌شناسی در مطالعات قرآنی پرداخته و گفت: صرف آگاهی به معانی قرآن کافی نیست بلکه ما برای درک بهتر مفاهیم قرآنی باید انسان‌شناسی در ابعاد فرهنگی، خانواده، اسکان، تعلیم و تربیت در جوامع مختلف را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

 

در ادامه مهدی مطیع عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: قرآن در بستر فرهنگی نازل شده و بار معنایی واژگان آن وقتی خوب قابل درک است که فرهنگ و فضای نزول آن را بشناسیم، قرآن با یک انقلاب فرهنگی بسیاری از مفاهیم را در عربستان جاهلی تغییر داد، این تغییر فرهنگی می‌تواند طرح درس خوبی برای مدیریت فرهنگی در حوزه‌های مختلف باشد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: درک درست از آیات قرآن زمانی روی می‌دهد که ما بتوانیم فضا و فرهنگ زمان نزول قرآن را به خوبی درک کنیم زیرا با شکل‌گیری مفاهیم فرهنگ ایجاد می‌شود که و واژه‌ها معنای جدیدی به خود می‌گیرند.

 

هچنین در پایان این نشست محمد حسین شیرزاد پژوهشگر قرآنی با اشاره به موضوع انسان‌شناسی اقتصادی گفت: انسان‌شناسی اقتصادی یکی از شاخه‌های علوم انسان‌شناسی است که استادان این علم اقتصاد را به تولید، توزیع و مصرف و تقسیم می‌کنند.

 

وی افزود: مبادلات اقتصادی دوسویه همان مبادله پایاپای یا کالا به کالا است که در قرآن به وسلیه کلماتی مانند «شراء»، «قرض»، «ربا»، «تجارت» و «بیع» به آن پرداخته شده است.


این پژوهشگر قرآن را مانند یک مکان باستانی دانست که پژوهشگر در آن به تبارشناسی می‌پردازد./807/پ203/ب4

ارسال نظرات