۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۲۸۰۴۳۶

مردی از جنس مطبوعات که با درد مردم زیست

خبرگزاری رسا ـ استاد فقید آرش آزاد خالق آثار ماندگار و جاودانیست که درد، رنج و عقده‌های زاید از ناهمگونی‌های اجتماعی حیات بشر را سالیان سال به دوش خواهد کشید.
استاد مرحوم حميد آرش آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، 23 مرداد 1389 یادآور روزی تلخ برای مردم آذربایجان و تبریز است، روزی که با درگذشت استاد حمید آرش آزاد نویسنده، طنزپرداز، مترجم، سرمقاله‌نویس، طراح جدول، شاعر و... داغ تازه‌ای بر دل مردم این خطه باقی  ماند، استاد تمام عیاری که می‌توانست به تنهایی روزانه برای هر 8 صفحه نشریه مطالب متنوع بنویسد. کمتر کسی را می‌توان یافت که به نوعی با کاغذ و قلم، ادبیات، دنیای شعر و طنز ارتباط داشته و استاد حمید آرش آزاد را نشناخته باشد.


استاد فقید آرش آزاد خالق آثار ماندگار و جاودانیست که درد، رنج و عقده‌های زاید از ناهمگونی‌های اجتماعی حیات بشر را سالیان سال به دوش خواهد کشید و در طول تاریخ همچون آثار جاودان میرزا علی‌اکبر طاهرزاده (صابر)، میرزا علی معجز شبستری (معجز)، میکائیل مخفی (کتاب سه جلدی تمثیل‌لر)، عبید زاکانی (موش و گربه و...)، جورج اورول (قلعه حیوانات یا مزرعه حیوانات) و امثال این بزرگواران زنده، پایدار و زبانزد اهل فکر و قلم خواهد بود.


استاد در قالب طنز و جدی توانسته آثاری در زبان ترکی و فارسی به فرم شعر هجایی، غزل عاشقانه، شعر نو، کلاسیک و... بیافریند. تصویری که حمید آرش آزاد از طرز حیات اجتماعی و مشکلات آن می‌کشد خیلی رساست و دقت در آثارش این لطافت و ظرافت را بیان می‌کند. دردشناسی و تیزبینی او در همه جای آثارش مشهود است. تحلیل‌ها، استدلال‌ها و کنکاش او در زوایای مختلف بطن جامعه انسانی غیرقابل وصف است و به راحتی بدون هیچ حرکت ناشیانه‌ای به پیش می‌تازد.


استاد فقید حمید آرش آزاد متولد 4 دی ماه 1327 در محله کوره باشی، کوچه باغ دربندی تبریز بود. وی فعالیت جدی روزنامه‌نگاری خود را از سال 1369 و از روزنامه فروغ آذربایجان که بعدها به مهدآزادی تغییر نام داد آغاز و بعد از همکاری با آن روزنامه وچند روزنامه دیگر، از سال 1379 تا هنگام فوت در سال 1389 با روزنامه امین همکاری داشت.


حمید آرش آزاد همچنین از سال 1374 همکاری خود با مؤسسه «گل آقا» را آغاز کرد و آثار طنزآمیز خود را در قالب شعر و نثر، در هفته‌نامه و ماهنامه‌ی «گل آقا» و نیز «بچه‌ها... گل آقا» به چاپ رسانده است. او یکی از «همکاران پیوسته» در گل آقا بود که همکاری بسیار جدی و دایمی داشت و آثار طنزآمیزش با نام‌های چون: «گول اوْغلان»، «قزلباش»، «طوطی بالاسی»، «بچه طوطی»، «بیگلر بیگی»، «وروجک تبریزی»، «لک لک کوتوله»، «خان‌دایی»، «کوره‌باشی اوشاغی»، «آراز» و... در نشریات مختلف «گل آقا» به چاپ رسیده است. در ضمن، او نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان ترکی را در «هفته‌نامه‌ی گل آقا» به چاپ رساند.


استاد آرش آزاد همچنین با ویژه نامه طنز روزنامه اعتماد هم همکاری داشت. از استاد آرش‌آزاد تا امروز ، کتاب‌های «مفتون خاک» اثر «طالب آب آیدین»، «یاغی» اثر «یاشار کمال»، «گرگ‌های قانلی‌دره» اثر «دورسون چاملیجا» و «مسافران سیاره‌ی آلفا» اثر «امیل پتایا» ترجمه و منتشر شده و علاوه بر آن وی کتاب  «هوپ- هوپ‌نامه» اثر «میرزا علی‌اکبر طاهرزاده- صابر» را از الفبای سیریلیک به خط رایج در ایران برگردانده و به چاپ رسانده است.


از اشعار «ترکی» و «فارسی» وی نیز دو کتاب به نام‌های «جیزیغیندان چیخما بالا» و «جولو- جولویه قالمادی» منتشر شده که بلافاصله در نخستین ماه‌های بعد از چاپ، به فروش رسید ونایاب شد. در حال حاضر نیز، ده‌ها داستان کوتاه طنزآمیز و بیشتر از دو هزار قطعه از اشعار طنز سیاسی- اجتماعی در انتظار چاپ و انتشار قرار دارند.


وی با بسیاری از شاعرا، نویسندگان و مترجمان مطرح عصر خود نیز ارتباط کاری و دوستانه داشت که از آن جمله می‌توان به مرحوم استاد یحیی شیدا، مرحوم کیومرث صابری، مرحوم عمران صلاحی و دیگران اشاره کرد.


بنابر این گزارش، در جشنواره‌ آذربایجان‌شرقی در سال 1377 و یک بار در جشنواره‌ی استان زنجان 1384، توانسته است کسب مقام اول رشته‌ی «طنز» در میان طنزپردازان استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی طی سال‌های 77 و 84 و کسب چندین رتبه برتر مسابقات سراسری طنز، شعر، مقاله و جدول، از مهم‌ترین افتخارات این نویسنده پرکار و بی‌ادعا به شمار می‌رود.


همچنین در تیرماه سال  1389و در  جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های شمالغرب کشور، استاد حمید آرش آزاد ضمن کسب مقام نخست رشته سرمقاله این جشنواره ، به پاس سال‌ها خدمت در عرصه روزنامه نگاری، به عنوان پیشکسوت مورد تجلیل مسوولان برگزاری این جشنواره قرار گرفت.


این استاد فقید سرانجام و پس از قریب به 35 سال فعالیت فرهنگی و هنری در بیست و سوم مردادماه سال 89 دار فانی را وداع گفت./935/ت303/ی

ارسال نظرات