۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۸۰۲۴۶
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

برخی به سیاه‌نمایی عادت کرده‌اند/ رسانه‏ای کردن خطاهای گذشته مشکل جامعه را حل نمی‏کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی از این‌که برخی مسؤولان دولتی و غیر دولتی، عادت به سیاه نمایی و به رخ کشیدن خطاهای گذشته دارند، ابراز تأسف کرد و گفت: اگر خطایی در گذشته رخ داده است، بازگو کردن و رسانه‌ای شدن آن مشکلی را از جامعه حل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به دعای مکارم الأخلاق، بر داشتن اخلاق دینی تأکید کرد و گفت: اگر شخصی نسبت به مسلمانی بدی کرد، باید پاسخ آن را با خوش‏رویی داد و از بدگویی پشت‏سر دیگران پرهیز شود.

 

کارشناس مسائل دینی بزرگ کردن جزئیات را اشتباه دانست و اظهار داشت: این که یک اشتباه یا گناه را از فردی ببینینم و آن عمل ناپسند را به تمام آن قشر نسبت بدهیم یک خطای بزرگ است؛ در مقابل اگر اقدام خوبی نسبت به فردی می‏شود، باید آن را در همه‏جا بازگو کرد تا آن عمل پسندیده منتشر شود.

 

بانکداری اسلامی

وی از شیوه بانکداری کشور انتقاد و تصریح کرد: ربا در قرآن بسیار مذمّت شده است؛ معاملات بانکی کشور در صورتی که طبق قوانین اسلامی و شرعی انجام شود اشکالی ندارد در حالی که در بسیاری از بانک‏ها به این قوانین توجه نمی‏شود؛ سود دیر کرد، از جمله مشکلات بزرگ بانکداری کشور است که بسیاری از علما نیز نسبت به این امر، عکس العمل نشان داده‏اند.

 

پرهیز از سیاه‏نمایی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با ابراز تأسف از عملکرد برخی رجال سیاسی تصریح کرد: برخی از مسؤولان دولتی و غیر دولتی، عادت به سیاه نمایی و به رخ کشیدن خطاهای گذشته دارند؛ باید توجه داشت، اگر خطاهایی رخ داده است، بازگو کردن و رسانه‏ای کردنش مشکلی را حل نمی‏کند.

 

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: رسانه‏ای کردن ماجرای بورسیه دانشگاه‏ها و کم‏کاری‏هایی که در این زمینه رخ داد، یکی از مسائلی بود که رهبر معظم انقلاب به این اقدام اعتراض کردند؛ از چنین اقداماتی که رهبری در موارد خاص انجام می‏دهد باید مصداق سازی شود.

 

بخل ورزی

وی جمع کردن اموال دنیایی را ناپسند شمرد و ابراز کرد: زیبا دیدن زشتی‏های دنیا انسان را از آخرت دور می‏کند؛ جمع کردن ثروت دنیایی و عدم پرداخت زکات و خمس، انسان را تباه می‏کند؛ «ولید» شخصیتی است که  در قرآن کریم به ثروتمندی معروف است؛ خداوند متعال این فرد را به دلیل طمع ورزی و ناشکری‏هایی که انجام داد، دومرتبه در قرآن لعن کرده است.

 

تبین حقوق ثروت

کارشناس مسائل دینی به تبیین حقوق ثروت پرداخت و اظهار داشت: مال و ثروتی که به دست می‏آید باید از راه حلال باشد، خمس و زکات آن پرداخت شود و در راه حلال نیز خرج شود؛ مال حرام، بدترین عاملی است که بر تربیت سوء فرزند، اثر بسزایی می‏گذارد؛ عاقبت بخل ورزی نسبت به ثروت در قرآن کریم با کلمه«حتمه» نشان داده شده که به معنی خرد شدن و له شدن است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تعبیر آیات جهنمی را ویژه مشرکان دانست و خاطرنشان کرد: همه ما خداوند متعال را با صفت رحمن و رحیم می‏شناسیم و آمدن چنین آیاتی هیچ‏گاه برای مسلمانان و مؤمنان نیست؛ افرادی که اهل نماز و توبه هستند به قطع یقیقن شامل این آیات نمی‏شوند.

 

عمل پسندیده قرض

وی درباره فواید قرض دادن مال به نیازمندان گفت: احادیث و روایات بسیاری درباره عمل پسندیده قرض، در منابع اسلامی موجود است؛ در حدیثی بیان شده است که اگر فردی مالی را به نیازمندی قرض دهد، 18 برابر آن به وی داده می‏شود؛ این در حالی است که این مقدار برای انفاق 10 برابر عنوان شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان به تشریح پنج گروهی که هیچ‏گاه آتش جهنم برآن‏ها سرد نمی‏شود پرداخت و اظهار داشت: مشرکین، فردی که عاق والدین شده، واسطه قتل کسی شدن، کشتن بی‏گناه و کسی که گناهش را به گردن خداوند متعال بیندازد یا آن را قسمت خود بداند، پنج گروهی هستند که هیچ‏گاه آتش جهنم برآن‏ها سرد نمی‏شود./840/پ202/ی

ارسال نظرات