۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۷۹۱۴۸
حجت الاسلام روحانی:

سازش با آمریکا حقوق ملت را تأمین نمی‌کند/ رفتار برخی با عقل و اعتدال فاصله زیادی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: کسانی که فکر می‌کنند با سازش با آمریکا حقوق ملت را تأمین می‌کنند باید نگاهی به گذشتگان داشته باشند، اینها مدعی عقل و اعتدال هستند اما رفتار و کارهای آنها با عقل و اندیشه فاصله دارد.
حجت الاسلام سيد حميد روحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در جمع مردم اصفهان در مسجد امام حسین نصرآباد، با اشاره به نهضت مشروطه گفت: برخی مورخان تلاش داشتند تا نام اسلام را حرکت مشروطه حذف کنند چرا که اسلام با منافع آنها در تضاد است.

 

وی ریشه عدالت خواهی را در اندیشه اسلامی دانست و بیان کرد: علمای دینی در هر عصر و نسلی در جهت حاکمیت عدالت تلاش کرده و در مقابل ظلم ایستادند چرا که عدل یکی از ارکان دینی ما به شمار می‌رود و این علما بودند که نهضت مشروطه را آغاز و آن را رهبری کردند در حالی که روشنفکران معتقد به جدایی دین از سیاست و فرنگی‌شدن بودند بنابراین اندیشه اسلامی را کمرنگ کرده و ملت را با اندیشه غربی آشنا ساختند.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به واقعه پناه بردن مردم به سفارت انگلیس خاطرنشان کرد: تفاوت شیخ فضل الله در قضیه مشروطه مشابه تفاوت امام(ره) با بقیه علما در قضیه منافقین بود چرا که حضرت امام خمینی(ره) در سال 48 در یکی از جلساتی که با یکی از نمایندگان منافقین داشتند آنها را شناختند در حالی که هاشمی رفسنجانی در سال 54 و پس از تغییر ایدئولوژی سازمان با ماهیت آنها آشنا شدهرچند که همان زمان نیز اعلام کرد که یک سال قبل از ماهیت آنها آگاه بوده و عدم صدور ویزا وی را از رساندن به محضر امام و رساندن این خبر به ایشان محروم کرده است.

 

وی تصریح کرد: شیخ فضل الله متوجه شد که حرکت مشروطه نتیجه‌ای بدتر از استبداد شاهان در پی خواهد داشت و چنین نیز شد و تصویب قانون فرنگی پس از نهضت مشروطه رضا خان را از اصطبل انگلیس بیرون کشیده و بر تخت سلطنت نشاند.

 

حجت الاسلام روحانی پناه بردن به سفارت انگلیس و جریان نهضت مشروطه را درسی برای شرایط کنونی کشور دانست و اظهار کرد: اگر مسئولان کشور از تاریخ درس گرفته و نتیجه مذاکره مشروطه خواهان با انگلیس را دیده بودند شاید امروز تصمیم دیگری می‌گرفتند چرا که هر زمان با ستمگران و جهان خواران مذاکره کرده و تلاش بر تعامل داشتیم ضربه جبران ناپذیری بر ما وارد کردند.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی افزود: در قضیه ترکمانچای مردم پس از 4 دهه مقاومت زمانی که چشم به انگلیس دوختند این قرارداد به همراه کاپیتولاسیون به کشور تحمیل شد و در نهضت مشروطه زمانی که به سفارت انگلیس پناه بردند آن وقایع اتفاق افتاد و در ملی شدن صنعت نفت نیز مصدق و مصدقی‌ها با دل بستن به آمریکا خواستند مقابل انگلیس بایستند که در نهایت منجر به کودتای 28 مرداد شد.

 

وی گفت: کسانی که فکر می‌کنند با سازش با آمریکا حقوق ملت را تأمین می‌کنند باید نگاهی به گذشتگان داشته باشند، اینها مدعی عقل و اعتدال هستند اما رفتار و کارهای آنها با عقل و اندیشه فاصله دارد هرچند که بسیاری از مسائل هسته‌ای هنوز محرمانه است و باید منتظر روشن شدن مسائل باشیم.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: تحریم‌ها در شرف از هم پاشیدن بود و از بیش از دو سال پیش تعدادی از سرمایه‌گذاران اروپایی به دنبال دور زدن تحریم‌ها برای بستن قرارداد تجاری با ایران بودند بنابراین آمریکا تغییر روش و تاکتیک داده و با فرستادن واسطه خواستار مذاکره با ایران شد و از روز نخست نیز در تبلیغات خود مذاکرات را شکستن مقاومت ایران جلوه دادند و تا توانستند در روند مذاکرات ملت را تحقیر و تمسخر کردند.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با تأکید بر این که مذاکرات هسته‌ای آمریکا را از شکست فاحش و بی‌آبرویی نجات داد، تصریح کرد: آمریکا در این مذاکرات سازش طلبان داخل را تقویت کرده تا در انتخابات آینده ساقط نشوند چرا که اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید اندیشه سازش کاری و تسلیم طلبی با آمریکا برای نیم قرن از صحنه کشور کنار می‌رفت، اینها با مذاکره آمریکا را از سقوط نجات داده و آمریکا نیز به داد آنها رسید تا مضمحل نشوند.

 

حجت الاسلام روحانی با اعتقاد بر این که مقاومت در تاریخ تشیع نقش مهمی داشته خاطرنشان کرد: دشمن از مقاومت ملت ایران وحشت دارد و اکنون مردم مظلوم یمن و بحرین در سایه مقاومت ایستادند، دشمن تلاش می‌کند مقاومت را از ما بگیرد تا مقابل آنها زانو بزنیم اما این آرزو را به گور می‌برند.

 

وی ادامه داد: دشمن با این مذاکرات طمع کرده تا ما را در سایر زمینه‌ها به سازش برساند و آنها می‌خواهند که ما اسرائیل را به رسمیت شناخته و از حمایت از مظلومان دست کشیم و اگر قبول نکنیم باز هم تحریم و فشار را شروع کنند، آنها می‌خواهند حقوق بشر را مطرح کنند تا فرهنگ غرب در ایران وارد شده و همجنس بازی و فساد و فحشا در کشور آزاد باشد و همان ننگ دوران ستمشاهی بر ما تحویل شود و مردم اسلام را فراموش کنند.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به کاریکاتور موهن روزنامه فرانسوی اظهار کرد: کسانی که 36 سال بر سر این ملت بمب ریخته و جوانان آن را به خاک و خون کشیدند و از روزنامه نگار توهین کننده به ساحت پیامبر اکرم(ص) تجلیل کردند امروز برای چپاول و بستن قرار داد راهی کشور ما شدند.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: نباید در برابر اینگونه مسائل ساکت بود و به هر صورت با نوشتن نامه و طومار باید به این رفتارها اعتراض شود چرا که سکوت سبب می‌شود شریک جرم محسوب شویم، امروز مقام معظم رهبری علی گونه ایستاده اند بنابراین ما باید به علی زمان کمک کنیم./1304/پ203/ش

ارسال نظرات