۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۷۹۱۰۲
وزیر ارشاد در مراسم روز خبرنگار:

مبانی دینی و منافع ملی در عرصه رسانه خط قرمز است/ اخلاق حرفه ای در برخی رسانه ها و مطبوعات گم شده است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعار آزادی مسؤولانه که توسط اصحاب و ارباب مطبوعات انتخاب شده نشان دهنده این است که مطبوعات باید مساله حریم حاکمیت ملی و حقوق شهروندان را پاس دارند.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد پیش از ظهر امروز در مراسم روزی برای خبرنگار که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز و یاد خاطره شهید صارمی گفت: رسانه با سرعت شگفت‌انگیزی در حال پیشرفت است که سبک زندگی جامعه را دچار تغییر کرده است.

 

وی افزود: اگر نسبت خود را با تحولات امروز جهان مشخص نکنیم با دو خطر افراط و تفریط مواجه خواهیم شد که یا با هویت دینی و ملی خود بیگانه شده و آنچه دیگران بر ما دیکته کرده می‌پذیریم یا از سر تعصب کور جلوی هر گونه نقل و انتقال اطلاعات را می‌بندیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: هر دو روش بالا امروز در دنیا پاسخ نمی‌دهد اما آنچه ما آن را دنبال می‌کنیم اعتدال است که پاسداری از هویت ملی و فرهنگی خود و باز کردن فضا برای همگامی و همراهی با تحولات دنیا است.

 

جنتی اظهار داشت: امروز الگوهای سنتی که در گذشته دنبال کردیم در این دنیایی پرتحول اصلا پاسخ نمی‌دهد اگر در چند دهه گذشته ارتباط ملت‌ها با دولت‌ها صورت می‌گرفت اما امروز ملت‌ها با شبکه‌های اجتماعی، شبه دولت‌ها و قدرت‌های غیررسمی حرف اول را زده و بازیگر این صحنه شدند و میدان داری دولت‌ها کاهش پیدا کرده است.

 

وی افزود: باید در جنگ نرم از قدرت نرم که یکی از مولفه‌های آن رسانه است استفاده کنیم زیرا امروز دیپلماسی رسانه‌ای از اهمیت ویژه برخوردار شده به خصوص با چهره‌ای که از ما در دنیا ساخته‌اند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد بیان داشت: امروز میدان دادن به روزنامه نگارانی که آشنا به مسائل بین‌المللی هستند گام مهمی است که باید به صورت سیاست جدی مورد توجه دولت باشد، در این ارتباط فضای مجازی اهمیت ویژه پیدا کرده که هر ملتی که خود تولید کننده باشد نه مصرف کننده آن ملت پیشرو خواهد بود و می‌تواند در جنگ نرم غالب شود.

 

جنتی ابراز کرد: در این فضا کسانی موفق خواهند شد که به اقتضاعات روز آشنا بوده احساساتی عمل نکرده و درگیر برخی تحلیل‌های منسوخ شده و سنتی گذشته نباشند، نکته دیگر اینکه همه تجربیات نشان می‌دهد که خفقان و خمودی مطبوعات با استبداد حکومت‌ها رابطه مستقیم دارد.

 

وی افزود: جامعه‌ای که در آن مطبوعات نشاط نداشته و نتوانند سخن خود را بیان کنند نشان می‌دهد که به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: این دولت تلاش خود را بر این گذاشته که بتواند آن بخش از قانون اساسی که به آزادی بیان و استقلال آنها می‌پردازد را به درستی اجرا کرده و جامه عمل بپوشاند، با توجه به اینکه رسانه امانتدار ملت هستند ما در قانون اساسی تنها خط قرمز برای رسانه‌ها رعایت موازین دینی و اخلاقی و رعایت اصول قانون اساسی است.

 

جنتی افزود: یکی از موارد این میثاق بحث ولایت فقیه است که نقطه تمایز جمهوری اسلامی با حکومت‌های دیگر در دنیا است که این نیز باید مورد حرمت و رعایت همه روزنامه‌نگاران قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی به دلیل قوام و استواری که دارد ترس و واهمه ندارد که مسائل چالش برانگیز در آن مطرح شود که همه درباره آن بحث کنند اما برخی مسائل در روزنامه‌های عمومی جا ندارد و باید در روزنامه‌ها و رسانه‌های تخصصی به آن پرداخته شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: شعار آزادی مسئولانه که توسط اصحاب و ارباب مطبوعات انتخاب شده نشان دهند این است که مطبوعات باید مساله حریم حاکمیت ملی و حقوق شهروندان را پاس دارند.

 

جنتی ضمن ابراز تاسف از گم‌گشتگی اخلاق حرفه‌ای در برخی مطبوعات و رسانه‌ها بیان داشت: بی‌توجهی به رعایت الگوی اخلاق حرفه‌ای در برخی مطبوعات دیده می‌شود که این امر برای جامعه مدعی دینی و انقلابی زشتی مضاعف دارد که به دروغ پردازی و تحریف بپردازد اگر وضعیت اینگونه باشد چگونه می‌توان به اصلاح جامعه بپرداخت.

 

وی با اشاره به فرمایشی از امام راحل مبنی بر این‌که رسانه یک دانشگاه است، اظهار داشت: مردم باید از این دانشگاه الگو بگیرند اما بسیار دیده شده که حقوق شهروندان در برخی رسانه‌ها صرفا به دلیل دیدگاه‌های سیاسی و اعتقادی آنها  نادیده گرفته می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: به اعتقاد ما دخالت دولت در رسانه مغایر امنیت ملی و امنیت پایدار سیاسی و اجتماعی ما است که باید به حداقل ممکن برسد و امور مطبوعاتی به خود اصحاب رسانه واگذار شود، در لایجه جدید قانون رسانه‌ها توجه شده که اصولا تخلفات رسانه به خود اصحاب رسانه واگذار شود.

 

جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد در جهت توسعه زیرساخت‌ها و توانمندسازی حرفه‌ای رسانه‌ها است که بخشی به مسائل رفاهی و امنیت شغلی آنها مربوط است.

 

وی افزود: همچنین آیین‌نامه انتشار تصویب شده و دنبال خواهد شد که اصحاب رسانه بتوانند از دستگاه‌های دولتی و خصوصی که فعالیت عمومی دارند اطلاعات لازم را دریافت کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: درباره یارانه‌ها ضوابطی تعیین شده تا با همکاری خود اصحاب رسانه این یارانه‌ها پرداخت شود.

 

جنتی اظهار داشت: ایران کشوری با حکومت دینی و اسلامی است که رییس جمهور آن نیز شخصیتی روحانی انتخاب شده است بنابراین از مسائلی که بسیار مورد توجه است رعایت و احترام به مقدسات دینی و اسلامی است متاسفانه برخی از رسانه‌ها به آن توجه ندارند.

 

وی با اشاره به این که نشر مطالب الحادی و مخالف موازین دینی از خطوط قرمز مطبوعات است، افزود: برخی از این رسانه‌ها که توسط قوه قضاییه و هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شدند مستقیم یا غیر مستقیم به مقدسات دینی بی‌حرمتی کردند که اصحاب رسانه باید این را به عنوان خط قرمز مورد توجه قرار دهند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: در لایحه قانونی که تهیه شده از نظر فرهنگ و ارشاد اگر تخلف رخ داد باید آخرین مرحله توقیف باشد در این لایحه آمده که هیچ نشریه بدون طی مراحل مورد نظر قانونی نباید سریع توقیف شود. /807/پ201/ج

ارسال نظرات