۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۷۸۶۱۱
سردبیر روزنامه رأی الیوم:

آمریکا با تهدید اعراب درصدد باجگیری از آنان است

خبرگزاری رسا ـ سردبیر روزنامه رأی الیوم در مقاله ای در خصوص سفر مقام‎های آمریکایی به کشورهای عربی برای اطمینان بخشی به آنها در خصوص برنامه هسته‎ای نوشت: هدف اصلی آمریکایی‎ها، باجگیری از اعراب و امضای قراردادهای تسلیحاتی جدید به بهانه دفاع از آنها است.
اعراب

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالبارای عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم می نویسد: خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک روز گذشته با جان کری در خصوص توافقنامه هسته ای با ایران به وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اطمینان های لازم را داد و این کشورها از سخنان جان کری قانع شدند.


عطوان در ادامه این سئوال را مطرح کرد که جان کری چه تضمین هایی به آن ها داد و باعث اطمینان آن ها شد که این وزرا در مورد توافق هسته ای با ایران خیالشان راحت شد و ترسشان از توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران ریخت؟


عطوان در پاسخ به این سئوال نوشت: بر اساس سخنان جان کری در کنفرانس مطبوعاتی مشترکش در دوحه و همچنین بر اساس برخی خبرهای محرمانه فاش شده در روزنامه های عربی حوزه خلیج فارس و همچنین قطر می توان گفت این تضمین ها اینگونه بوده است.


نخست: جان کری متعهد شد که آمریکا در آینده از این کشورها در مقابل هرگونه تهدید احتمالی و تهدیدهایی که امنیت و ثبات این کشورها را به خطر می اندازد، حمایت می کند.


دوم: وی به اطلاع وزرای خارجه عرب رساند که آمریکا یک سیستم موشکی پیشرفته را برای اهدافی در خاورمیانه به کار می گیرد.


سوم: اگر ایران هرگونه تخلفی هرچند کوچک در مورد برنامه هسته ای اش داشته باشد، تحریم های اقتصادی ضد ایران مجددا برقرار می شود.


چهارم: سرعت بخشیدن به فروش و تحویل سلاح های آمریکایی به این کشورها که قبلا در مورد فروش آن توافق، اما تحویل آن به این کشورها طولانی شده بود.


عطوان در ادامه می نویسد: نکته قابل توجه اینکه نشستی سه جانبه میان وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان در قطر برای بررسی پرونده های سوریه و یمن برگزار شد اما هیچ یک از وزرای کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس(به غیر از عربستان) به آن دعوت نشدند و حتی وزیر خارجه قطر که کشور میزبان بود و از نظر مالی و نظامی از ابتدای بحران سوریه نقش زیادی در آن داشته نیز در آن جلسه نبود و البته این دور نگه داشتن این کشورها معانی و مفاهیم بسیار زیادی دارد که نیاز به توضیح و شرح ندارد./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات