۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۷۵۹۱۸

اعلام آمادگی مسلمانان انگلیس برای همکاری با دولت در جنگ با تروریسم

خبرگزاری رسا ـ روزنامه گاردین در یادداشتی با اشاره به اظهارات نخست وزیرانگلیس در مورد راهبردهای دولتش برای مقابله با افراط گرایی، نوشت: مادامی که مسلمانان در گفت‎وگوهای دولت درخصوص مبارزه با تروریسم مشارکت داده نشود، این سیاست موفق نخواهد شد و همگرایی در جامعه اتفاق نمی‎افتد.
محمد شفيق

به گزارش خبرگزاری رسا،'محمد شفیق'، رییس موسسه رمضان در یادداشتی که روز سه شنبه در گاردین منتشر شد، نوشت: ماهیت شیطانی و وحشیانه داعش بر هیچ کس پوشیده نیست؛ این فرقه هیچ رحمی به انسانیت ندارد و بدون مواجهه با اندیشه آن نمی توان تروریسم را شکست داد.

 

وی افزود: درحالی که این فرقه ربطی به اسلام ندارد، آموزه های دینی اسلام را تحریف کرده است؛ و اکنون ما در جامعه مسلمانان وظیفه ای داریم که با این ایدئولوژی مقابله کنیم، همان کاری را که پس از 11 سپتامبر تاکنون انجام داده ایم.

 

شفیق ادامه داد: همان طور که دیوید کامرون (نخست وزیر نگلیس) روز دوشنبه گذشته، در اعلام سیاست های راهبردی دولتش برای مقابله افراط گرایی عنوان کرد، ما در مواجهه با تروریسم، با یک تهدید مشترک مواجه هستیم. آن ها هیچ حد و مرزی را به رسمیت نمی شناسند و به عبارت دیگر می خواهند جامعه ما را تفکیک کنند؛ بنابراین ما نباید به آن ها اجازه این کار را بدهیم.

 

وی با بیان اینکه قرار است خانم ‘لویی کزی’ از سوی دولت کامرون مسوولیت تحقیق و مطالعه بر روی چگونگی همگرایی و ایجاد اتحاد در جامعه انگلیس را بر عهده بگیرد، نوشت: اما اگر وی به نگرانی های مسلمانان توجه کند، ما هم می خواهیم با ایشان همکاری کنیم.

 

رییس موسسه رمضان خاطرنشان ساخت: اگر دولت انگلیس، به درستی مشکل را درک کند، ما به عنوان جامعه مسلمان حاضر هستیم با آن همکاری کنیم، و اگرنه ما هم از همان ادبیات تحکمی استفاده و برای گرفتن حقوق شهروندی مان ایستادگی خواهیم کرد.

 

این فعال مذهبی افزود: متأسفانه دولت های منتخب از هر دو حزب اصلی در انگلیس قدم در بیان همان قرائت اشتباهی می گذارند که بر اساس آن ‘افراط گرایی/تروریسم’ و ‘همگرایی/اتحاد’ به گونه ای با یکدیگر مرتبط هستند؛ این در حالی است که این دو موضوع کاملاً متفاوت بوده و باید به درستی به آن پرداخته شود.

 

شفیق با بیان اینکه ‘اتحاد یک فرایند دوسویه است’ خاطر نشان ساخت: مسوولیت این مساله هم متوجه جامعه میزبان است و هم جامعه اقلیت.

 

وی افزود: در حالی که نخست وزیر (انگلیس) این موضوع را تنها متوجه جامعه مسلمانان کرده است، اما آن ها را در جریان مقابله با تروریسم دخالت نمی دهد؛ و حال اینکه اگر مسلمانان مرکز مقابله با افراط گرایی هستند چرا نباید آن ها در موضوعات دخالت داده شوند.

 

نویسنده افزود: این اظهارات کاملاً رویکردی نئومحافظه کارانه دارد و آزادی مسلمانان انگلیس را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

وی افزود: درحالی که سال هاست ما با تروریسم مقابله می کنیم و به همین خاطر از سوی گروه های تروریستی تهدید به مرگ می شویم، اما نخست وزیر همچنان می گوید که ما به اندازه کافی کاری انجام نمی دهیم.

 

شفیق خاطرنشان ساخت: اگر مقصود آقای کامرون از تشکیل ملت واحد انگلیسی این است، که با عرض پوزش باید بگویم ما چنین چیزی را نمی خواهیم؛ ما خواهان ملتی هستیم که مسلمانان در آن با سایر شهروندان یکسان بوده، به عنوان شهروند انگلیسی سهم داشته باشند و قرائت راست گرایان در آن، جریان اصلی نباشد.

 

وی همچنین با اشاره به طرح جدید دولت مبنی بر گسترش اختیارات دستگاه های امنیتی برای جاسوسی از شهروندان در انگلیس افزود: اگر آزادی بیان یک ارزش انگلیسی است پس باید با محدود کردن آن هم بجنگیم. این طرح به ضرر تمام جامعه انگلیس است.

 

رییس موسسه رمضان در پایان خاطرنشان ساخت: اگر هدف از اظهارات اخیر کامرون خریدن قلب مسلمانان بوده است که وی در این خصوص شکست خورد؛ بااین حال ما مسلمانان به جنگ علیه تروریسم، حتی بدون حمایت نخست وزیر ادامه خواهیم داد./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات