۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۷۵۹۱۰
حجت الاسلام ظهیری:

بهره‌گیری از عقل شاه‌کلید هدایت انسان در مسیر بندگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که عقل و استفاده از آن شاه‌کلید هدایت انسان در بندگی خداوند است، گفت: سعادت و شقاوت انسان در استفاده از عقل نهفته است.
ظهيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ظهیری، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س)  با اشاره به این که عقل و استفاده از آن شاه‌کلید هدایت انسان در بندگی خداوند است، گفت: سعادت و شقاوت انسان در استفاده از عقل نهفته است.

 

 

وی افزود: انسان تنها موجودی است که خداوند از خلقت او به خود آفرین گفت زیرا قبل از آفرینش انسان خداوند فرشتگان را تنها از عقل محض و بهایم و حیوانات را تنها از شهوت محض خلق کرده بنابراین این دو برحسب فریضه خود عمل می‌کردند اما انسان به دلیل برخورداری از قدرت اختیار می‌توانست در مسیر کمال و تعالی سیر داشته باشد.

 

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به همین خاطر انسان اگر از عقل خود استفاده کرده و خدا را بندگی کند می‌تواند به مقام بالاتر از فرشتگان برسد چون برخلاف فرشتگان سد قوی در مقابل او برای رسیدن به هدف وجود دارد و این شد قوی شهوت است و حضرت رسول (ص) هم به خاطر همین استفاده از قدرت عقل و غلبه آن بر شهوت بودند که توانستند در معراج در مرتبه‌ای بالاتر از جبرئیل که ملک مقرب بود قرار بگیرند.

 

 

وی با اشاره به این که متأسفانه عده‌ای به دنبال نقد معراج بوده و آن را غیر ممکن می‌دانند، ادامه داد: این عده می‌گویند اگر حضرت با سرعتی فراتر از نور به عرش رفته باشند باید ذوب می‌شدند که این موضوع اشتباه است زیرا خداوندی که خالق نور و سرعتش است برایش حفظ پیامبر(ص) در سرعتی فراتر از نور ممکن بوده و از سوی دیگر بعضی از معراج‌های حضرت روحانی بوده است نه جسمانی.

 

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: در مقابل اگر در وجود انسان شهوت بر عقل غلبه کند انسان در مقامی پست‌تر از حیوانات قرار می‌گیرد زیرا هیچ بهره‌ای از عقل خود نبرده است به همین دلیل قرآن کریم این انسان‌ها را در مرتبه‌ای پایین‌تر از حیوانات قرار می‌دهد.

 

 

حجت‌الاسلام ظهیری با اشاره به این که باید همواره دعا کنیم که خداوند حتی برای یک‌چشم بر هم زدن ما را به حال خود واگذار نکند، گفت: انسانی که به حال خود رها شود خیلی سریع سقوط کرده و شهوتش او را به مرتبه‌ای پایین‌تر از حیوانات و بهایم می‌کشاند.

 

 

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) می فرمانید هرگاه شیطان خواست شما را وسوسه کند به دامن خدا پناه برده و توبه کنید زیرا تنها توبه است که می‌تواند انسان را از سقوط در وادی بهایم حفظ کند.

 

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: تا جایی که می‌توانیم از عقل خود برای بندگی خداوند استفاده کنیم زیرا حضرت رسول(ص) می‌فرمایند که« عقل چیزی است که انسان به‌ وسیله آن به خدا هدایت ‌شده و عقل چیزی است که به‌ وسیله آن بهشت الهی کسب می‌شود» بنابراین هرکس از عقل استفاده کند به مراتبی بالاتر از مرتبه فرشتگان الهی نائل خواهد شد./837/ پ202/ف

ارسال نظرات