۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۷۳۱۸۳
آیت الله سیدان:

ولایت علی ابن ابیطالب تنها راه رسیدن به هدایت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان، ولایت علی بن ابیطالب(ع) را اکمال دین، اتمام نعمت و راه خشنودی حق دانست و گفت: باید خدا را شاکر باشیم که نعمت هدایت را با ولایت امیرمؤمنان(ع) برای ما نازل کرده است.
ولایت علی ابن ابیطالب تنها راه رسیدن به هدایت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری امیرمؤمنان حضرت علی(ع) پیش از اذان مغرب در محل مدرسه آیت الله خویی(ره) برگزار شد. 

 

در این مراسم، آیت الله سیدان گفت: در روز بیست ویکم ماه مبارک رمضان عوالم مُلک و ملکوت به یاد ندای فزت و رب الکعبه مولای متقیان محزون و مغموم هستند. امروز روزی است که شایسته است جهان درغم و اندوه باشد؛ چراکه اصالتاً حزن در مصیبت های این چنین، رحمت و مغفرت پروردگار را نازل می کند. الحمدلله که کشور ما مرکز تشیع است و به برکت جمهوری اسلامی عزیز، ازموقعیّت برجسته رهبرمعظم انقلاب تا سایرین همگی به ساحت مقدس امیرمؤمنان(ع) عرض ادب و ارادت دارند و همین عرض ارادت ها، مملکت را حفظ می کند.

 

وی با بیان این که «هدایت» مهم ترین نعمت پروردگار به انسان است، اظهار کرد: نعماتی که خداوند متعال به بندگانش ارزانی داشته است، قابل شماره نیستند، اما مهم ترین این نعمات، نعمت هدایت است؛ یعنی این که انسان شناخت صحیح پیدا کند، نسبت به جایگاه خود، نسبت به وظیفه خود. این شناخت صحیح که به دست بیاید، در همه ابعاد زندگانی اثر خود را نشان می دهد، بنابراین رسیدن به این نعمت دارای برکات بی نظیری است که همه شئون زندگی مؤمن اعم از عقیدتی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و غیره را شامل می شود.

 

آیت الله سیدان هدف همه انبیا و اولیای خدا را هدایتگری و رساندن کامل این نعمت به نسل بشر دانست و ادامه داد: به فرموده امام رضا(ع) درگنجینه عرش الهی، گوهری ارزنده تر از سوره حمد وجود ندارد. حال ببینید که در این گوهر ارزنده گنجینه الهی، خداوند به بندگانش یاد می دهد که ازاو بخواهند «إهدِنَا الصّراة المُستِقیم». یعنی سوره حمد، والاترین خواسته ودعای بندگان را، درخواست نعمت«هدایت» می داند. این جایگاه متعالی هدایت است.

 

وی افزود: حال که موقعیت بی نظیر نعمت هدایت درک شد، بدانید که ولایت و اعتقاد به امامت و خلافت و وصایت علی بن ابی طالب(ع) تنها راه رسیدن به این نعمت است؛ چنان که اگر کسی شناخت در مسائل اعتقادی می خواهد، ولایت امیرمؤمنان(ع) برایش الگو است، اگر کسی رشد در مسائل اقتصادی می خواهد، سیره حضرت برایش ملاک برتر است، رشد اخلاقی و اجتماعی و تکامل معنوی و سیر و سلوک درراه تقرب به پروردگار نیز همگی درگرو پیروی علی بن ابی طالب(ع) است.اصالتا حقیقت مکتب اسلام چیزی جز حقیقت مکتب اولیاء الله و اهل بیت(ع) نیست و سررشته این سلسله ذهبیّه نیز علی(ع) است.

 

آیت الله سیدان گفت: در قرآن آمده است که «وَ کُلُّ شَیءٍ أَحصَیناهُ فی کِتابٍ مُبین». در روایت داریم دونفر محضر رسول گرامی اسلام(ص) مشرف شدند و سؤال کردند منظور از «امام مبین» چیست؟ آیا این دلالت بر تورات دارد؟ حضرت فرمودند خیر. گفتند آیا دلالت بر انجیل دارد؟ فرمودند خیر. پرسیدند منظورقرآن کریم است. حضرت گفتند باز هم خیر. دراین لحظه امیرمؤمنان(ع) وارد مسجد شدند. پیامبرگرامی اسلام(ص) بلافاصله فرمودند«هذا عَلی بن أبی طالبَ هُوَ إمامٌ مُبین».

 

وی در ادامه به یکی از فرمایشات امیرمؤمنان(ع) که از شیخ مفید نقل شده است، اشاره کرد و گفت: به نقل از شیخ مفید ازقول علامه مجلسی درجلد بیست و شش کتاب بحارالانوار آمده است که امیرمؤمنان فرمود «اُعطیتُ تِسعَه لَم یُؤتِها اَحَدٌ مِن قَبلی اِلّا الرَّسول لَقَد فُتِحَت لِیَ السَّبیل وَ عُلِّمَ المَنایا وَالبَلایا وَالاَنصاب وفَصلَ الخِطاب فَلَقَد نَظَرتُ فی المَلَکوتِ بِإذنِ رَبّی ...». حضرت می فرمایند که تمام راه های زمین وآسمان برای من گشوده شده است و به علم منایا و این که هرکس چه وقت ازدنیا می رود، آگاهم و بلایا و امتحانات و گرفتاری ها و ابتلاء به مصائب را می شناسم و باعلم انصاب خود از طهارت ولادت افراد باخبرهستم و گفتارمن فصل الخطاب است و در فتنه ها حق و باطل را مشخص می کند. سپس حضرت می فرماید که به اذن خدا در ملکوت نظر کرده ام. این سطح معرفت حقیقتا شگفت انگیز است.

 

آیت الله سیدان حضرت علی(ع) را الگویی کامل برای شیعیان ایشان در همه زمینه ها دانست و خاطرنشان کرد: باوجود آن که دشمنان آن حضرت نشر آثار حضرت علی(ع)را منع کرده بودند و دوستان ایشان نیز از بیم و بنا به ضرورت تقیه، اقدام به انتشار این گنجینه های گرانبهای معارف نمی کرده اند، باز هم انسان با نگاه به آثار آن حضرت بهت زده می شود.

 

وی ادامه داد: انسانی که در میدان جنگ مثل یک شیرجهاد می کند و در عین حال در خانه با همسر خود و درجامعه اسلامی با مؤمنین بی اندازه رئوف و مهربان است. انسانی که درزندگی مادی صاحب اموال و دارایی های زیاد است و با اشارتی همه این ها را درراه خدا انفاق می کند ودرعین حال در عرصه حکومت خود وبرای تقسیم بیت المال بی اندازه سختگیر است . اساسا درک ابعاد شخصیت امیرمؤمنان(ع) از عهده ما خارج است.

 

این استاد سطح عالی حوزه در پایان ولایت علی بن ابی طالب(ع) را اکمال دین، اتمام نعمت و راه خشنودی حق دانست و گفت: باید خدا را شاکر باشیم که نعمت هدایت را با ولایت امیرمؤمنان(ع) برای ما نازل کرده است. ان شاء الله که بر صراط مستقیم ولایت حضرتش باقی بمانیم و شیعه حقیقی آن بزرگوار باشیم.

 

لازم به ذکر است پس از این مراسم، دسته بزرگ عزاداری علوی باحضور مرجع عالیقدر جهان اسلام، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته) با استقبال گسترده مردم دین دار مشهد به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کرد و با ادای عزاداری به پیشگاه امام رضا(ع) عرض تسلیت گفت./863/پ201/ب5

 

ارسال نظرات