۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۷۲۵۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

عقل وسیله بندگی خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه عقل را وسیله بندگی خدا معرفی کرد و گفت: کسانی که بنده نیستند به دلیل این است که عقل را به کار نمی‌گیرند و دلیل آن نیز نبود علم است.
حجت الاسلام معمارمنتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد رضوی با بیان این که قرآن یعنی چیزی که قابل قرائت است، گفت: حقیقت این قرآن قابل قرائت نبوده و در لوح محفوظ و یا کتاب مکنون قرار داشته و به جز مطهرون آن را لمس نمی‌کنند اما خداوند آن حقیقت را طوری قرار داده تا بتوانیم آن را قرائت کنیم.

 

وی با اشاره به آیه "انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون" بیان کرد: عربیت در این آیه موضوعیت دارد و خداوند می‌فرماید ما قرآن را عربی قرار دادیم تا شما عقل‌های خود را به کار گیرید، عربیت قرآن قیم است و حروف سست، بی پایه و خلاف فطرت در آن راه نداشته و هرکسی سراغ قرآن برود فطرتش زنده خواهد شد و تمام حروف این قرآن از علم و حکمت برخوردار بوده و هیچ اعوجاجی در آن راه ندارد.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان افزود: عربی متداول غیر از عربی قرآن بوده و ممکن است در عربی متداول و عربی مصر و حجاز اعوجاج وجود داشته باشد اما در عربی قرآن اینگونه نبوده و همان طور که خدا قیوم است کتابش نیز قیم یعنی محکم و استوار بوده و از علم و حکمت برخوردار است.

 

وی با اعتقاد بر این که تمام حروف و کلمات قرآن از علم و حکمت برخوردار است، خاطرنشان کرد: در عربیت قرآن هیچ انحرافی راه نداشته و عربی مبین است و به واسطه این که عربی مبین است عقل به کار گرفته می‌شود چرا که عقل باید یک مطلب برایش واضح شود تا به کار گرفته شود.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین عقل را وسیله بندگی خدا معرفی و تصریح کرد: کسانی که بنده نیستند به دلیل این است که عقل را به کار نمی‌گیرند و دلیل آن نیز نبود علم است البته برخی علوم خاصیت به کارگیری عقل را برای بندگی خدا نداشته و منظور از این علم، علم‌الله است نه علوم کاربردی چرا که علوم کاربردی مشکل صنعت و زندگی را حل می‌کند اما علمی که عقل را به کار می‌گیرد تا بعد از آن عبد شوید علم الله است.

 

وی اظهار کرد: خداوند قلب‌ها را عربی آفریده و به دلیل این که قلب عربی است بنابراین قرآن نیز عربی و زبان آن بین‌المللی است و این قرآن مخاطب هرکسی است که قلب داشته باشد. زبان‌ انگلیسی و زبان‌های دیگر سخت است چرا که در قلب انسان مایه‌ای ندارد و تنها زبان قرآن برای انسان راحت است چرا که درون انسان مایه و پایگاه دارد و هرکسی قرآن را بشنود آن را می‌شناسد، هیچ کسی نمی‌تواند از قرآن فرار یا مقابل آن قد علم کند و این کتاب تمام دنیا را فراگرفته و فراخواهد گرفت.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خدا ابتدا قرآن را تعلیم داده و سپس انسان را خلق کرده بنابراین ما تمام قرآن را می‌دانیم، قرآن ذکر و پیامبر مذکر است. خدا لسان قلب را عربی قرار داده چرا که وجود علی بن ابیطالب عربی است./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات