۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
کد خبر: ۲۷۲۴۳۹
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

توسل به قرآن و اهل‌بیت تنها راه رهایی از خدعه‌های شیطان است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که گاهی شیطان برای وسوسه مؤمن نفوسی را از دوردست و گاهی از دهان خوبان برای انسان دسیسه می‌کند و اعتصام تنها راه نجات است، گفت: راه‌حل ما این است که به وادی قرآن و اهل‌بیت نزدیک‌تر شویم همه چراکه این قرآن و اهل‌بیت دو حقیقت واحد و تنها راه‌حل جامعه بشری هستند و ماه رمضان ماه نزول همین دو حقیقت است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد مهدي ميرباقري رييس فرهنگستان علوم اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در آیین شب زنده داری نوزدهم ماه مبارک رمضان که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)  برگزار شد با بیان این‌که در وصف حضرت امیرالمؤمنین(ع) هر چه گفته شود کم است، اظهار کرد: سراسر قرآن کریم اوصاف حضرت علی(ع) است حتی برخی از متعصبین اهل سنت 300 آیه در قرآن را در وصف حضرت علی(ع) می‌دانند.
 
وی افزود: در روایتی در کتاب شریف کافی آمده است که هزار آیه در قرآن کریم در وصف حضرت علی(ع) ناز ل شده است؛ اما برخی از کمالات حضرت به دلیل جلوگیری از انحراف عوام  بیان نشده است و حتی نمی‌توان آن را بیان کرد.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که حضرت علی(ع) در زهد و بندگی بی‌نظیرترین مخلوق بر روی این کره خاکی هستند، چنانچه که خود حضرت فرمودند؛ تمام خوردنی‌ها بر من حلال بود و می‌توانستم بهترین عسل را تناول کنم حال که بر سفره خود جز نمک و نان جو قرار ندادم، اظهار کرد: امام محمدباقر(ع) فرمودند که عبادت حضرت امام سجاد(ع) نقل کردند پیشانی حضرت امام سجاد(ع) براثر سجده پینه‌بسته بود و بینی حضرت فرورفته بود.
 
وی ادامه داد: براثر کثرت ایستادن برای نمازها پاهایشان ساییده شده بود و این حالت حضرت به نحوی بود که من این حالت پدرم را که دیدم تعجب کردم در تفکر بودم که پدرم فرمودند نامه‌های وصف عبادات حضرت علی(ع) را برای من بیاورید امر ایشان را اطاعت جستیم ایشان پس از مطالعه نامه‌ها با بی‌تابی تمام این نامه‌ها را بر زمین گذاشتند و فرمودند چه کسی می‌تواند همانند جدم علی(ع) عبادت کند.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که گذشته از این‌که تمام عمر حضرت علی(ع) بندگی بود چنانچه که به فرموده حضرت رسول اکرم(ص) یک ضربت شمشیر حضرت علی(ع) در جنگ خندق افضل از عبادت هفتاد هزار سال جن و انس است به‌نحوی‌که روز روزه‌بگیرند و شب به عبادت بپردازند.
 
وی افزود: مناسک عبادی حضرت علی(ع) به حدی است که امام سجاد(ع) فرمودند که چه کسی می‌تواند همچون جدم عبادت کند بنابراین براثر عصمتی که در حضرات معصومین وجود دارد ایشان هیچ اقدامی نمی‌کنند جز اینکه بر مشیت الهی باشد.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که باید در نظر داشت که چرا هیچ عاملی در معصومین و اعمالشان اثری ندارد، عنوان کرد: در روایت متعددی آمده است که امام متصل به‌حق است و این اتصال همیشگی به منبع لایزال الهی موجب شده است که هیچ عاملی در معصوم اثر نگذارد.
 
وی ادامه داد: تعبیری در نهج‌البلاغه از حضرت علی(ع) در این موضوع نقل‌شده است که حضرت می‌فرمایند «اگر همه مردم عالم دور من جمع شوند ذره‌ای بر عزت و نفوذ من اضافه نمی‌شود چنانچه که تفرقه همه عالم هم ذره‌ای در من وحشت و تنهایی ایجاد نمی‌کند.»
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که امام هادی(ع) در این موضوع فرموده است که اگر کسی معتصم در خدا شود هیچ عاملی در او اثر نمی‌گذارد، گفت: ریشه عصمت امامان معصوم همین اعتصام به الله است و باید در نظر داشت که خداوند متعال عزیز است.
 
وی افزود: خداوند عزیز است یعنی این‌که خداوند متعال نفوذناپذیر است و هیچ عاملی در او اثر نمی‌کند در مقابل ما عبد هستیم و در اوج ذلت هستیم و هیچ اراده‌ای از خود نداریم و یک‌راه برای عزت بنده وجود دارد آن‌هم  معتصم شدن به خداوند متعال است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که عزت از آن خداست بعد از خداوند متعال این عزت به معصوم و بعد به می‌رسد، عنوان کرد: مؤمن در ادبیات دین مبین اسلام و روایات همانند کوه استواری است که هیچ عاملی او را به حرکت درنمی‌آورد.
 
وی ادامه داد: شیطان با همه وجود در تلاش است ما را از بندگی خودمان منحرف کند چراکه شیطان قسم‌خورده است ، سر راه مستقیم بندگان قرار می‌گیرد.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که شیطان با همه قوا و با لشکر و مکر و حیله‌ای که دارد در تلاش است که به هر نحوی انسان ها را بلغزاند و منحرف کند، عنوان کرد: همان گونه که می دانید مرحوم شیخ انصاری در جریان وضع حمل همسرش به دلیل تنگدستی و اختیاری که در بیت‌المال داشت قصد استفاده از بیت‌المال را به‌شرط عودت در روز بعد کاری خود داشت و می خواست این کار را انجام دهد؛ درحالی‌که هنوز در فکر این جریان بودند از کار خود منصرف شد و این فکر را از ذهن خود بیرون راند تا دچار وسوسه شیطانی قرار نگیرد.
 
وی افزود: روز بعد یکی از شاگردان ایشان خدمتشان آمد و خوابی که دیده بود را برایشان نقل کرد که شیطان برای این دام زنجیری قوی بکار بسته بود که شیخ موفق به پاره کردن آن شده بود.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که انسان همیشه باید در این فکر باشد که چه چیزی باعث می‌شود ما در مقابل هجوم شیطان دوام بیاوریم و آن راه‌حل را برای خود سپری در مقابل خدعه‌های شیطان قرار دهد، گفت: معتصم به خدا ما را از هر گزندی مصون می‌دارد و متقی کسی است که در مسیر خدا راه می‌رود و زمانی که متوجه شیطان و دسیسه‌های او می‌شوند وارد سیر مراقبت‌های ویژه می‌شوند.
 
وی ادامه داد:‌ برخی اوقات چشم‌پوشی از گناه به‌شدت کار سختی است بنده باید بداند هر خبری است در همان لحظه است و اگر بخواهیم در ظرف خود به مقام ایمان برسیم باید تکیه‌بر معصوم کنیم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که اگر همه وجود ما یکدست شود و غرق در امیرالمؤمنین(ع) باشیم بدانید شیطان نمی‌تواند در ما رخنه کند، عنوان کرد: اگر انسان وصل به امام شد خود انسان مبدأ طهارت می‌شود و مبدأ هدایت خواهد شد بنابراین باید در همه عمر باید معتصم به امام باشیم.
 
وی افزود: شب احیاء شب‌بیداری و به حیات رسیدن است و راه این احیاء همین معتصم شدن به امام معصوم است و اگر کسی به امام رسید به سرچشمه قدس رسیده است.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که گاهی شیطان برای وسوسه مؤمن نفوسی را از دوردست و گاهی از دهان خوبان برای انسان دسیسه می‌کند و اعتصام تنها راه نجات است، گفت: راه‌حل ما این است که به وادی قرآن و اهل‌بیت نزدیک‌تر شویم همه چراکه این قرآن و اهل‌بیت دو حقیقت واحد و تنها راه‌حل جامعه بشری هستند و ماه رمضان ماه نزول همین دو حقیقت است.
 
وی ادامه داد: در ماه رمضان داعی انسان‌ها خود پیامبر اکرم(ص) هستند و این ضیافت رحیم ضیافت قرآن و ولایت است؛ قرآنی که از بالاآمده است درب‌های آن روی ما بازشده است و قلب این ماه شب‌های قدر است./921/پ201/ی
ارسال نظرات