۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۷۲۰۲۰
آیت الله ناصری مطرح کرد؛

توبه راهی برای برداشتن بار گناهان از دوش انسان/ شش توصیه امام علی برای مصاحبت با ایشان در بهشت

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان اهمیت توبه در مغرت و سعادت انسان گفت: اما علی به کسی که طالب همنشینی با بایشان در بهشت بود پرهیز از خیانت، دروغ، غیبت، نگاه به نامحرم و نگاه حقارت آمیز به افراد و اشخاص را توصیه کردند.
آيت الله محمد ناصري استاد اخلاق و عرفان حوزه علميه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان با اشاره به زودگذر بودن زندگی مادی انسان در این دنیا گفت: دنیا برای ما پلی بیش نیست، حد فاصل رحم مادر و جهان آخرت و تنها محلی است برای کسب زاد و توشه آخرت.

 

آیت الله ناصری در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید در این دنیا تلاش کنیم تا با اعمال خود و اطاعت از دستورات خداوند توشه‌ای برای آخرت جمع کنیم تا دست خالی از این دنیا نرویم، خداوند ما را پاک آفریده است و پاک وارد این دنیا کرده است و البته راه‌ پاک زندگی کردن را به ما نشان داده است.

 

وی با بیان این‌که توبه راهی است برای خلاصی از زنگارهای گناه تصریح کرد: همه اعمال ما چه خوب چه بد ثبت و ضبط می‌شود، همه آنچه که انجام می‌دهیم در پرونده ما قرار می‌گیرد و برای این‌که گناهانمان فراموش شد و مورد مغفرت و بخشش قرار بگیرد لازم است که توبه کنیم، توبه‌ای حقیقی که موجب می شود بار سنگین همه گناهان و خطاهای ما از دوشمان برداشته شود خداوند توبه کردن ما را دوست دارد و به همین دلیل است که ما را با توبه کردن می‌بخشد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه گناه نکردن را نشانه محبت و دوستی خداوند ذکر کرد و افزود: انسان اگر کسی را دوست داشته باشد همواره به یاد او و مشغول ذکر اوست، انسان همواره مشتاق ملاقات با محبوب است و از مصاحبت و سخن گفتن با محبوب لذت می‌برد و اگر کسی خدا را دوست دارد پس باید از انجام وظایف شرعی و اعمال و عبادات لذت ببرد.

 

آیت الله ناصری دوستی با خداوند موجب مصونیت انسان دانست و اظهار کرد: دوستی با خداوند راه انسان به سوی سعادت ابدی است، کسی که خداوند را محبوب خود قرار داده باشد همواره مشتاق عبادت است چرا که عبادت یعنی سخن گفتن با خدا و مصاحبت با حضرت حق، باید بدانیم دوست داشتن خدا با گناه و عدم اطاعت از تکالیف و دستورات الهی همخوانی ندارد.

 

کسی که خیانت کند در انتظار خیانت باشد

وی با بیان روایتی از امام علی (ع) تصریح کرد: امام به شخصی که دوست داشت در بهشت همدم ایشان باشد توصیه کرد که در شش مورد پرهیز داشته باشد، خیانت اولین موردی بود که امام به او تذکر دادند، قطعا کسی که خیانت کند به او خیانت خواهد شد، اگر کسی در هر زمینه‌ای خیانت کرد باید منتظر خیانت باشد و زمانی که به او خیانت شد نباید کسی را به غیر خودش سرزنش کند.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ادامه داد: حسد مورد دیگری بود که امام علی (ع) به آن شخص تذکر دادند، انسان حسود در حقیقت با بنده خدا، نعمات خدا و خود خداوند دشمنی می‌کند، پرهیز کردن از غیبت هم مسأله دیگری بود که امام به آن بنده خدا تذکر دادند.

 

آیت الله ناصری با بیان این‌که امام علی (ع) به شخصی که طالب مصاحبت با ایشان در بهشت بود پرهیز از دروغ گفتن را متذکر شدند، خاطر نشان کرد: در جهنم چاهی است مخوف، بزرگ و عمیق برای افراد دروغگو، دروغ گناهی است بزرگ و نابخشودنی، دروغ گفتن و غیبت کردن بسیار راحت و سهل است اما عواقب بسیار بدی دارد و مهم است که انسان از این دو گناه بزرگ دوری کند.

 

چشم را باید از نگاه به نامحرم و نگاه حقارت آمیز به افراد حفظ کرد

وی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت پرهیز از نگاه آلوده و گناه آلود گفت: امام حفظ کردن چشم از گناه و نگاه حقارت آمیز را به آن محب خود بسیار توصیه کردند، حفظ کردن چشم از نگاه به نامحرم و پرهیز از نگاه‌های آلوده نقش بسیار مهمی در زندگی انسان دارد، اصلا چه لزومی دارد انسان چیزی را که قرار نیست به دست بیاورد نگاه کند و خود را به گناه انداخته و موجب بدبختی خود بگردد، لازم است که چشممان را از گناه محفوظ بداریم.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: نباید هیچ بنده خدایی را به چشم حقارت و کوچکی نگاه کنیم، همه ما در نزد خداوند یکسان هستیم و ملاک برای برتری افراد تنها تقوا و ایمان و عمل صالح است، چه بسا بوده‌اند بسیاری از افراد که به آنها با دیده حقارت نگاه کردیم ولی آنها از اولیاء خدا و از بزرگان و علما بوده‌اند./1304/پ202/ش

 

ارسال نظرات