۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۷۱۹۷۳

روزنامه گاردین از فروش آثار باستانی سوریه و عراق در انگلیس خبر داد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد که آثار باستانی به سرقت رفته در عراق و سوریه در بازارهای انگلیس به فروش می رسد.
آثار باستاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش خود به سرقت میراث باستانی سوریه و عراق و فروش آن در انگلیس و کشورهای اروپایی دیگر پرداخت.

 

روزنامه گاردین در گزارش خود با «مارک الطویل» کارشناس آثار باستانی آمریکاییِ عراقی تبار در سفری همراه شد تا به جستجوی آثار باستانی به سرقت رفته از عراق و سوریه بپردازد و دریافت که آنها در بازارهای لندن به فروش می رسد.

 

این کارشناس گفت: آثار باستانی و اشیای باستانی مختلف از جمله تمثال های کوچک و ظروف و استخوان ها را در بازار لندن یافته است و با توجه به ویژگی های آنها، باید متعلق به جاهای معینی در سوریه یا عراق باشد.

 

وقتی روزنامه گاردین همراه با این کارشناس آثار باستانی از یکی از فروشندگان درباره منبع این اشیای باستانی سوال کرد، پاسخ‌های شفافی دریافت نکرد. بسیاری از فروشندگان این اشیاء از پاسخ دادن طفره می‌رفتند و اسنادی درخصوص چگونگی دست یافتن به این اشیاء باستانی در اختیار نداشتند.

 

این روزنامه نوشت: تصاویر ماهواره ای از صدها حفاری غیرقانونی محل های باستانی حکایت دارد که در جرگه میراث جهانی قرار دارند.

 

گزارش‌های رسانه‌ای نیز حاکی است که قاچاق آثار باستانی به دومین منبع درآمد گروه تروریستی داعش بعد از فروش نفت تبدیل شده است اما دلایل قطعی در این زمینه وجود ندارد.

 

روزنامه گاردین به نقل از یک کارشناس سوری آثار باستانی نوشت: گروه داعش مالیات 20 درصدی برای حفاری‌هایی که مجور آن را صادر می کند، اعمال کرده است اما در سال 2014 میلادی کارشناسان باستانشناسی را به خدمت گرفت که باعث گسترش قاچاق این آثار شد.

 

وی افزود: انهدام تاسیسات نفتی و کاهش درآمد داعش از این امر باعث شده است که فعالیت خود را روی حفاری‌های باستانی برای تامین بودجه خود متمرکز کند./982/ب101/د

ارسال نظرات