۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۲۷۱۴۴۴
حجت‌الاسلام فردآقایی تشریح کرد؛

فلسفه نزول بلا و مصیبت بر انسان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به فلسفه و حکمت های نزول بلا و مصیبت بر انسان، گفت: ایجاد روحیه تضرع و خشوع در انسان، امتحان و آزمایش انسان و این که بلا بازتابی از گناهان بندگان است از فلسفه های نزول بلا و مصیبت بر انسان معرفی می‌شوند.
حجت الاسلام احسان فردآقايي ، کارشناس امور مبلغان سازمان تبليغات اسلامي خوزستان

حجت الاسلام احسان فردآقایی، مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، پیرامون شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان «اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» عنوان کرد: در بخش نخست این دعا  ذکر شده که ای خداوند اگر می خواهی ما را مؤاخذه کنی براساس لغزش نباشد.

 

وی با اشاره به این که در زندگی دو دسته انسان وجود دارد، عنوان کرد: برخی از آنها از ابتدای زندگی خود بنای آنها نافرمانی دستورات خداوند است؛ اهل گناه و معصیت و موعظخ و امر به معروف و نهی از منکر تأثیری در وجود آنها ندارد.

 

مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: دسته دوم اسلام را پذیرفته اند و سعی بر عبادت خداوند و عمل به معروف و دوری از منکر را دارند اما هوا و هوس نفسانی و جذابیت های دنیوی بر آنها غلبه می کند.

 

حجت الاسلام فردآقایی گفت: بندگان خداوند در این دعا از خداوند می خواهند که آنان را در دسته دوم قرار دهد و اگر پروردگار می خواهد آنان را مؤاخذه کند براساس رحمت و عف به اعمال آنها حسابرسی کند.

 

وی با بیان این که در بخش دوم این که بندگان الهی از خداوند درخواست دارند که از گناه و خطای آنان درگذرد، ابراز داشت: انسان موجود ضعیفی است که در بسیاری از مسائل زندگانی دنیوی سستی هایی به خرج می دهد و در این دعا از خداوند طلب عفو آنان را دارد.

 

مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان در بخش پایانی دعا به موضوع بلاها و آفت ها پرداخته شده است، عنوان کرد: بندگان در دعای روز چهاردهم از خداوند درخواست دارند که هدف بلاها و آفت ها قرار نگیرند.

 

حجت الاسلام فردآقایی با تأکید بر این که در زندگی دنیوی بلا و آفت وجود دارد و تصور غیر از این موضوع فرض خارجی ندارد، عنوان کرد: براساس سخن امام علی(ع) روزگار در بلا پیچیده شده است.

 

وی با اشاره به این که با این دیدگاه برخی گمان می کنند که انسان حق ندارد از خداوند بخواهد که هیچ بلایی بر انسان نازل شود چرا که برخلاف سنت الهی است، بیان داشت: بندگان خداوند تقاضا آنها در این دعا این است که خدایا اگر بلا و مصیبتی بر سر ما نازل می شود قدرت تحمل آن را بده.

 

مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به این که مصیبت و بلا به دو سته فردی و اجتماعی تقسیم می شود، بیان داشت: هنگامی که اتفاقی برای کسی می افتد حالت روحی فرد تغییر می کند.

 

حجت الاسلام فردآقایی با اشاره به فلسفه و حکمت های نزول بلا و مصیبت بر انسان تصریح کرد: براساس آیه «وَلَقَدْ أَرْسَلنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ»  ایجاد حالت تضرع و خشوع در انسان از فلسفه نزول بلا و مصیبت است.

 

وی با اشاره به این که امتحان و آزمایش بندگان از دیگر فلسفه و حکمت های نزول بلا و مصیبت است، بیان داشت: خداوند در سوره بقره آیه 155«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» به این موضوع اشاره کرده است.

 

مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان در پایان با اشاره به آیه قرآنی «وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ» تصریح کرد: گناهان بندگان از دیگر علل نزول بلا و مصیبت بر انسان است./9453/ت302/ح

ارسال نظرات