۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۲۷۰۳۶۷
آیت‌الله قرهی مطرح کرد؛

جامعیت شهید بهشتی در مباحث منقول و معقول

خبرگزار رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت:شهید بهشتی در مباحث منقول و معقول جامع و در مقابل تهمت‌های وارده بسیار صبور و بردبار بودند به گونه‌ای که امام راحل بعد از شهادت ایشان فرمودند: شهید بهشتی مظلوم بوده مظلوم زیست و مظلوم از دنیا رفت.
آيت الله قرهي،‌متولي حوزه امام مهدي(عج) تهران

آیت‌الله روح‌الله قرهی استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مبانی فکری شهید بهشتی گفت: «کسانی در زمین به تمکن می‌رسند که نماز و زکات را اقامه کنند» شهید بهشتی معتقد بود که این مساله زمانی محقق می‌شود که حکومت اسلامی در کشور محقق شود.

 

وی با اشاره به این‌که شهید بهشتی متفکری فقیه بودند، افزود: پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) بسیار دوست داشتند که حکومت صالحان برقرار شود تا اسلام حقیقی در جامعه برپا شود.

 

اعتقاد شهید بهشتی بود که در زمان غیبت با حاکمیت ولی فقیه فقه در جامعه عملیاتی می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه عنوان کرد: شهید بهشتی معتقد بودند که در زمان غیبت به وسیله حاکمیت ولایت فقیه مطالب فقهی در جامعه عملیاتی شود بنابراین تفکر ایشان توانستند مدافع خوبی برای ولایت فقیه در ابتدای انقلاب بوده و حتی در تدوین قانون اساسی نیز از آن دفاع کنند.

 

آیت‌الله قرهی، بیان داشت: شهید بهشتی به عنوان متفکری فقیه اعتقاد داشت که باید فقه در جامعه عملیاتی شده و صرفا در کتاب باقی نماند و امروز زمانی است که می‌توان با وجود ولی فقیه تمرین حاکمیت فقه را در جامعه بشری توسط فردی عالی مقام چون امام مسلمین را داشته باشیم.

 

ایشان در تدون قانون اساسی نسبت به ولایت فقیه دفاع بزرگی داشتند

وی افزود: ایشان تمایل داشتند بیش از این حاکمیت ولی فقیه در جامعه برقرار باشد اما به واسطه شرایط و هجمه‌های آن زمان نتوانستند بیش از این مساله را محقق کنند تا همین جا هم که توانستند در قانون اساسی ورود داده و دفاع کنند دفاع بزرگی کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه ابراز کرد: شهید بهشتی اعتقاد داشت در بازنگری قانون اساسی باید مساله ولی فقیه محکم‌تر و دقیق‌تر در قانون اساسی تدوین شود تا ولایت صالحان روی زمین حاکم شده و فقه حاکمیت حقیقی خود را نشان دهد.

 

شهید بهشتی در مباحث معقول و منقول جامع بود

آیت‌الله قرهی با اشاره به شخصیت شهید بهشتی، عنوان کرد: شهید بهشتی در مباحث منقول و معقول جامع و در مقابل تهمت‌های وارده بسیار صبور و بردبار بودند به گونه‌ای که امام راحل بعد از شهادت ایشان فرمودند: شهید بهشتی مظلوم بوده مظلوم زیست و مظلوم از دنیا رفت.

 

وی افزود: شهید بهشتی به واسطه همین مبانی فکری خار چشم دشمنان اسلام بود، ایشان هیچ‌گاه به اندازه ذره‌ای از اموال بیت‌المال در راستای منافع شخصی استفاده نکردند حتی در مقابل این تهمت که او همسر آلمانی اختیار کرده به دستور امام راحل در تلوزیون حاضر به دفاع از خود شد.

 

شهید بهشتی هیچ‌گاه به تجمل‌گرایی روی نیاورد

استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه ابراز کرد: شهید بهشتی در زندگی خود هیچ‌گاه به زندگی تجمل‌گرایی روی نیاورد آنچه امروز متاسفانه برخی از مسؤولان به آن روی آورند.

 

آیت‌الله قرهی، با اشاره به شخصیت معنوی شهید بهشتی، گفت: ایشان وقتی وعده می‌دادند به هیچ عنوان خلف وعده نمی‌کردند، نظم، تهجد و عبادت شبانه با وجود خستگی و کار زیاد از دیگر خصوصیات این شهید بزرگوار بود بانو مجتهده امین وقتی شهید بهشتی را دیده بودند گفته بودند که می‌بینم که شهید بهشتی واقعا بهشتی است.

 

وی افزود: منافقین به عنوان عنصر ومزدور امپریالیسم جهانی با تحقیق و رصد خود به خوبی فهمیده بودند که چه کسانی را از سر راه انقلاب بردارند در حالی که ما غافل بودیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به ادامه راه شهید بهشتی، گفت: امروز افکار و نوشته‌های این شهید مظلوم موجود است دوستداران او و کسانی که می‌خواهند ادامه‌دهنده راه ایشان باشند این منابع رجوع کرده و بر اساس آن عمل کنند.

 

جامعه با وجود ولی فقیه یک جامعه امام و امتی است

آیت‌الله قرهی با اشاره به گلایه از برخی که ابا دارند به مقام معظم رهبری امام مسلمین بگویند، عنوان کرد: ما بیش از 12 امام معصوم نداریم، اگر ما به امام راحل امام می‌گفتیم منظور ما این نبود که ایشان معصوم است بلکه می‌خواستیم بگوییم که جامعه ما امام و امتی است.

 

وی افزود: قبل از ظهور مردم باید تمرین جامعه امام و امتی را داشته باشند تا زمانی که امام زمان(عج) آمدند مردم بدانند که آنها «امت» و امام «امام» آنها است.

 

در زمان غیبت مردم باید جامعه امام و امتی را تمرین کنند

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به دیدگاه امام راحل درباره مساله امام و امت اظهار داشت: زمانی امام خمینی پیش از انقلاب که بر روی رساله ایشان عنوان «امام» را زده بودند درخواست کردند که حتما این کلمه حذف شود اما بعد از انقلاب وقتی مردم ایشان را امام خطاب کردند سکوت کردند زیرا اینجا دیگر مردم تمرین امام و امت در زمان غیبت را داشتند.

 

آیت‌الله قرهی افزود: امام راحل کسی نبودند که به دنبال عنوان، تجلیل یا تمجید دیگران باشند ایشان عارف به الله بودند مرگ یا درود دیگران تغییری در ایشان به وجود نمی‌آورد امام چون می‌دانستند که مردم در دوران غیبت باید تمرین امام و امتی داشته باشند در مقابل امام گفتن مردم سکوت کردند.

 

وی در توصیه خود به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور عنوان کرد: این وظیفه شرعی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور است که بدون شک و ابا مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای را باید امام مسلمین بخوانند، کسانی که بعد از امام راحل بنا را بر این گذاشتند که به امام خامنه‌‌ای «امام» گفته نشود افرادی معاند هستند./807/ت301/ش

 

 

 

ارسال نظرات