۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۷۰۰۷۳
کارشناس مذهبی:

عبادت مکتب عالی تربیت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: تنها وسیله‌ای که به کمک آن می‌توان صفات باطنی را اصلاح و ملکات فاضله اخلاقی را تحصیل و صفحه دل را از آلودگی اخلاقی زشت پاک کرد، تمرین و تکرار اعمال شایسته متناسب با صفات اخلاقی است،
حجت الاسلام قرني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ،‌ حجت الاسلام قرنی،‌ کارشانس مذهبی،‌ شامگاه جمعه ششم تیر ماه در نشست انسان شناسی که در مهدیه تهران برگزارشد،‌  با اشاره به ملکات فاضله افزود: تنها وسیله‌ای که به کمک آن می‌توان صفات باطنی را اصلاح و ملکات فاضله اخلاقی را تحصیل و صفحه دل را از آلودگی اخلاقی زشت پاک کرد، تمرین و تکرار اعمال شایسته متناسب با صفات اخلاقی است، زیرا بر اثر تکرار عمل در هر مورد، صور علمی خاصی در روح انسان نقش می‌بندد و بر اثر تراکم به جایی می‌رسد که اثر آن غیرقابل زوال می‌شود یا لااقل به آسانی زایل نخواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: اگر یک فرد ترسو بخواهد ترس را از خود دور سازد باید مکرر قدم در جریان‌ها و اقدامات ترسناک بگذارد، در این صورت از اقدام شجاعانه خود لذت برده، زشتی و ترس را درک می‌کند، صورت‌های خاصی از آن در روح وی نقش می‌بندد و بر اثر تکرار ملکه شجاعت درون وی راسخ می‌گردد. این ملکه اگرچه مستقیماً اختیاری نیست ولی مقدمات تحصیل آن که عبارت از اعمال مناسب است در اختیار انسان قرار دارد.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عبادت مکتب عالی تربیت است افزود: عبادت مکتب عالی تربیت است، اندیشه انسان را بیدار و فکر او را متوجه بی نهایت می سازد، گرد و غبار گناه و غفلت را از دل و جان می شوید، صفات عالی انسانی را در وجود او پرورش می دهد، روح ایمان را تقویت و آگاهی و مسئولیت به انسان می بخشد.

 

وی تصریح کرد: اعمال نیک و عبادات سرچشمه حصول ملکات فاضله نفسانی است و هنگامی که این اعمال به حد کافی انجام گرفت و آن ملکات فاضله در نفس انسان قوت یافت، آن ملکات نیز به نوبه خود سرچشمه اعمال نیک بیشتر و اطاعت و بندگی خدا خواهد شد.

  

حجت الاسلام قرنی با اشاره به حواس باطنی در مخلوقات افزود: در علم‌النفس، نفس به اقسام سه‌گانه (نباتی، حیوانی و انسانی) تقسیم و به شرح و بررسی قوای هر یک از آنها پرداخته می‌شود. حواس ظاهری و باطنی از قوای ادراکی اختصاصی نفس حیوانی به شمار می‌روند و در انسان و حیوان موجودند. در مورد قوای ادراکی نفس، مباحثی از این قبیل بررسی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رنگ خدایی، هم‌رنگ با فطرت و منطق است و چشم اولیای خدا را نوازش می‌دهد و خریدار آن خدا و بهای آن بهشت می‌باشد. پس از میان رنگ‌ها،‌ رنگ خدایی بهترین و زیباترین رنگ است./817/پ201/ب

ارسال نظرات