۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۶۹۲۹۳
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

نمایشگاه قرآن فرصتی برای تبیین دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به معرفی این استان به عنوان یکی از قطب های قرآنی کشور، گفت: با توجه به دیپلماسی فرهنگی و اهداف دیپلماتیکی که جمهوری اسلامی ایران در عرصه انقلاب اسلامی دنبال می کند، با استفاده از فرصت نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت می تواند در سطح جهان اسلام نیز تأثیر گذاری داشت.
سعيد سرابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دیدار اعضای ستاد اجرایی دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد که ظهر امروز در دفتر امام جمعه مشهد برگزاری شد با یادآور شدن این که خراسان رضوی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از پنج استان ممتاز قرآنی در کشور معرفی شده است، گفت:  درخشش ویژه فعالیت های قرآنی در مشهد به دلیل حضور معنوی حضرت رضا(ع) باید متفاوت و برجسته تر از سایر شهرها باشد.

 

وی افزود: از این رو باید سعی شود تا با وجود فضای سختی که در حوزه اعتبارات وجود دارد و از طریق همکاری نهادها و ارگان مختلف اجرایی، نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت را آن گونه که شایسته حضرت رضا(ع) برگزار شود.


سرابی با بیان این که از حضور نهادهای مختلف(دانشگاه ها، مجموعه فرهنگی سپاه امام رضا(ع)) در راستای همدلی و هم زبانی استفاده شده است به بخش های متنوع نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه در عین این که  خوراک محتوایی کاملی را برای مخاطبان ارائه می دهد ولی باید جذابیت لازم را برای کودکان و نوجوانان داشته باشد.

 

وی ادامه داد: بخش عفاف و حجاب به صورت مستقل و در قالب محتوای دینی و رونمایی از تولیدات وجود خواهد داشت؛ حضور مهمانانی از حدود 10 کشور اسلامی که با همکاری بخش فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شده و برگزاری یک تا سه محفل قرآنی(هرشب) از جمله برنامه ها در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری محفل بزرگ قرآن در افتتاحیه نمایشگاه خبر داد و گفت: تجلیل و تقدیر از فعالیت بخش های مختلف قرآنی، هنرمندان و خادمان دستگاه های قرآنی نیز در مراسم افتتاحیه انجام می شود.

 

سرابی از برگزاری جشن و محافل ویژه و نورآرایی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) که با برگزاری نمایشگاه تقارن پیدا کرده است، خبر داد و افزود: برنامه های هنری مجلس سحرخوانی و مناجات خوانی به وسیله نواهای موسیقی و استفاده از هنرمندان خراسانی، هنرهای تجسمی، برگزاری تئاتر در حاشیه نمایشگاه با مضامین محتوایی و نیز بحث کتابت قرآن به وسیله هنرمندان از جمله برنامه های هنری خواهد بود تا نمایشگاه فضای مناسبی برای تبلور ارزش های دینی و ارزشی نیز باشد.


وی، وجود بخش عترت و ولایت در نمایشگاه مشهد را به عنوان یک مشخصه ویژه نمایشگاه مشهد نسبت به سایر شهرها خواند و گفت: نمایشگاه به عنوان فرصتی برای جامعه قرآنی است تا دستاوردها، تولیدات و توانایی های خود را عرضه کنند.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، انتخاب مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در سال2017 را فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی دانست و اظهار کرد: با توجه به دیپلماسی فرهنگی و اهداف دیپلماتیکی که جمهوری اسلامی ایران در عرصه انقلاب اسلامی دنبال می کند، با استفاده از این فرصت می تواند در سطح جهان اسلام نیز تأثیر گذاری داشت؛ نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت نیز یکی دیگر از این فرصت ها را فراهم می آورد.

 

فعالیت های قرآنی باید در جهت ارتقای کیفیت باشند


 حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه این دیدار با یادآور شدن این که نگاه انقلابی ما باید همیشه در جهت ارتقا و تعالی باشد، اظهار کرد: مجموعه ظرفیت های فعالیت های قرآنی باید در جهت ارتقای کیفیت عمل کنند بنابراین باید  طرحی را باید برای فعالیت های قرآنی ایجاد کرد که در کنار ارتقای کمی، به  ارتقای کیفی توجه بیشتری داده شود و بر اساس حوزه مسائل معرفتی و تفسیری، سایر برنامه ها را نیز تنظیم کرد.


اهمیت استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه محافل قرآنی در مشهد


وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز  با اشاره به وجود ظرفیت های فرهنگی فراوان در مشهد، تصریح کرد: برای توسعه محافل قرآنی در مشهد باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد و از طرفی با توجه به موقعیت فرهنگی آن در آینده، باید همه ارگان ها برای طراحی چشم اندازی با یکدیگر فعالیت کنند که مشهد در فعالیت های قرآنی به عنوان الگوی جهان اسلام معرفی شود.


گفتنی است نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد از ششم تیرماه به مدت 10 روز در محل دائمی نمایشگاه های مشهد برگزار خواهد شد./844/پ202/ب5

ارسال نظرات