۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۹
کد خبر: ۲۶۹۱۲۰
امام جمعه مشهد اردهال کاشان:

خشوع در برابر خدا موجب عظمت انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اردهال کاشان با اشاره به این که شهدای غواص را با دست بسته زنده به گور کردند، اما آنها در هیچ شرایط همراه معاویه زمان خود نشدند، گفت: امام راحل به واسطه خشیت در مقابل خداوند، جلوی شاهان، اسرائیل و آمریکا ایستاد، آن هم زمانی که کسی جرأت کوچک‌ترین اهانت به مستکبران را نداشت.
حجت الاسلام مهمدي سليماني اردهالي،عضو تشکل استادان سطح عالي و خارج حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی، امام جمعه مشهد اردهال کاشان دوشنبه شب در جلسه تفسیر و ترجمه قرآن کریم در آستان علی بن باقر(ع) مشهد اردهال کاشان، گفت: خشوع در برابر یک مقام سلطنتی و قدرت طلب پسندیده نیست.

 

وی با اشاره به این ملت ایران اهل حق، یار حق، ناصر دین، قرآن و خدا هستند و خداوند هم ناصر ملت ایران است، گفت: شهدای غواص را با دست بسته زنده به گور کردند، اما آنها در هیچ شرایط همراه معاویه زمان خود نشدند و با زبان و دست بسته گفتند که اگر ما را زنده به گور هم کنید، با شیاطین و استکبار بیعت نخواهیم کرد.

 

استاد درس خارج حوزه علیمه قم گفت: شهدای غواص مظلومانه جان دادند و در روز قیامت جلوی کسانی که در امنیت کامل و رفاه، حق را تنها گذاشتند را خواهند گرفت و به خارج شدن از صراط مستقیم معترض خواهند شد.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که تأثیر مقهور در مقابل قاهر به دو شکل منفی و مثبت وجود دارد، گفت: دلارهای سعودی صَرف کشتن مردم یمن می شود که دلیل آن مقهور بودن پادشاهان عربستان، بحرین و قطر در برابر استکبار است که این خود یک نوع خشیت منفی است.

 

امام جمعه مشهد اردهال کاشان گفت: از پیامبر اسلام روایت است که از پول، جان و آبروی خود در راه اسلام و برای کیان، تقویت و حفظ اسلام خرج کنید نه آن که با پول حجاج مظلومان را قتل عام کنید.

 

وی با اشاره به این که سران آل سعود به دلیل ترس از دست دادن میز و پست و مقام خود، خشیت از آمریکا دارند، گفت: پیروزمندان عالم کسانی هستند که نماز می خوانند و در نمار خوف و خشیت دارند که این خشیت و خوف مثبت است.

 

امام راحل نمونه بارز یک انسان خاشع بود

به گفته وی، پایین انداختن سر در مقابل خداوند و بی توجهی به همه کس جز خدا، از خشیت های شایسته است، چرا که اول قدرت و قادر دنیا و آخرت خداوند است، از این رو باید هیبت و عظمت خداوند را در دل داشته باشیم و آتش جهنم را در صورت عدم اطاعت خداوند در ذهن خود متصور شویم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این که خاشعانه و متواضعانه نماز خواندن مساوی با 70 حج عمره مقبول است، گفت: خداوند در حدیث معراج می فرماید اگر خواستار عظمت، جلالت و ابهت هستید، مرا بشناسید و برای من خشوع کنید.

 

حجت الاسلام سلیمانی گفت: نمونه بارز یک انسان خاشع، امام خمینی(ره) بود که به عنوان یک سید متولد شهر خمین، در مقابل شاهان، اسرائیل و آمریکا ایستاد، آنهم زمانی که کسی جرأت کوچکترین اهانت به اسرائیل و آمریکا نداشت.

 

امام جمعه مشهد اردهال کاشان با اشاره به این که امام راحل به واسطه خشوع خود در برابر خداوند متعال، قیام کرد و در همه جهان تأثیر گذاشت، گفت: پادشاه سعودی نیز در برابر خداوند گریه می کنند، اما گریه او برای از دست ندادن میز و قدرتش است، از این رو کسی از آنها نمی ترسد.

 

به گفته وی، انسان باید حداقل در نماز از خداوند حیا کند و عظمت او را به دل داشته باشد، از این رو امام علی(ع) می فرماید بهترین نوع دعا آن است که همراه با تواضع قلبی باشد.

 

روزه داری تمرین امتناع از خوردن و گناه نکردن برای زمان های دیگر است

وی با اشاره به این که امام سجاد می فرماید پناه می برم به تو از نفسی که قناعت ندارد، شکمی که سیرایی ندارد و قلبی که در مقابل تو متواضع و خشوع نباشد، گفت: انسان نباید حریص باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: قهرمانان دنیا و آخرت و افراد خاشع کسانی هستند که در پنهان و آشکار مراقب خدا باشد، چرا که تقوای انسان زمانی مشخص می شود که در خفا خطا نکند.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که روزه داری برای امتناع از خوردن و کارهای گناه است تا این تمرینی باشد برای زمان های دیگر، گفت: دومین نشانه افراد خاشع، انجام امور در زمینه خیر و صلاح است.

 

امام جمعه مشهد اردهال کاشان گفت: سومین ویژگی افراد خاشع، به فکر روز قیامت بودن است که پرده ها کنار می رود و چهارمین ویژگی آنها نیز ذکر خداوند متعال است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که در احادیث آمده است، شخصی که قلبش خاشع باشد، دست، چشم و اندامش نیز خاشع می شود، گفت: اگر قلب انسان متوجه خداوند باشد، اندام مان نیز خاشع می شود.

 

وجود نفاق در جامعه، موجب حاکم شدن باطل می شود

وی با اشاه به این که رسول خدا فرمود زمانی که معاویه را بر منبر من دیدید، شکم او را پاره کنید، گفت: مردم این امر را به دلیل ترس از معاویه انجام ندادند که در آن زمان باید بجای ترس از معاویه از خداوند می ترسیدند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم علت تبعیت مردم از معاویه را برق شمشیر و پول و انعام های معاویه دانست و گفت: عده ای نماز را پشت سر امیرمؤمنان می خواندند و بر سر سفره معاویه می نشستند که این کار ناشایسته نشان از جهالت و نفاق است.

 

حجت الاسلام سلیمانی گفت: کسانی که حق و باطل را بشناسد و با هردو در ارتباط باشند، منافق هستند، از این رو اگر در جامعه ای نفاق پراکنده شود و ناحق ها سلطه حاکمیتی پیدا کنند، باطل را حاکم می کنند که در این شرایط حاکمان باطل و کسانی که آنها را همراهی می کنند مقصر هستند.

 

امام جمعه مشهد اردهال کاشان با اشاره به این که مسیر دین به دست معاویه منحرف شد و به دین ضربه وارد کرد، گفت: مقصر به وجود آمده این شرایط در درجه اول معاویه و بعد از او مردمی بودند که با وجود شناخت حق بودن امام علی(ع)، حق را حمایت نکردند.

 

به گفته وی، در تمام زمان ها حق و باطل وجود دارد که باطل با پوشیدن لباس حق به دنبال همراه کردن مردم است تا از این طریق به مطامع و منافع خود برسد، از این رو وظیفه ما این است که از باطل دوری کنیم و حق را کمک کنیم.

 

حق خداوند مقدم بر حق مرد خانه است

وی در ادامه با اشاره به این که  مرد خانه اجازه جلوگیری زن از خواندن نماز و انجام امور واجب دین را ندارد گفت: تمکین زن از مرد، حد و اندازه ای دارد که در آن حدود وظیفه زن است تا اطاعت کند و بدون اجازه او کاری انجام ندهد، اما اگر شوهر درخواستی بر خلاف امور دین از زن خود داشته باشد، زن می تواند تمکین نکند.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این که حق خداوند مقدم بر حق مرد خانه است، گفت: زمانی که واجب دین در میان باشد، حرف شنوی زن از مرد معنایی ندارد، از این رو اگر در این امور زن از مردم اطاعت کند و امور واجب دین را انجام ندهد، خشوع منفی انجام داده است که این خشوع پسندیده نیست.

 

امام جمعه مشهد اردهال کاشان با تأکید بر آن که بدتر از این زمانی است که مرد مقهور زن خود شود، گفت: خداوند حق مدیریت و سلطنتی را برای مرد در خانه قرار داده است و اگر مردی این وظیفه خود را به دلیل سلطه خواهی بیش از حد زن در اختیار او قرار دهد، خشوع منفی انجام داده است.

 

به گفته وی، مردم بعد از فوت پیامبر اسلام(ص) بر خلاف دین اسلام، بجای اطاعت از امیرمؤمنان(ع) از معاویه تمکین کردند و خوف و خشیت او را بر دل داشتند که  این پیروی ناصحیح، قبیح و زشت بود./1307/پ201/ب4

ارسال نظرات