۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۲۶۸۰۳۵
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

باورهای غلط در مورد تعداد فرزندان مانع رشد جمعیت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسعود عالمی نیسی در نخستین نشست از نشست‌های میزاندیشه دفتربرنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان گفت: باورهای غلط مردم در مورد تعداد فرزندان مانع رشد جمعیت می‌شود.
عالمي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دفتربرنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، درادامه برگزاری نشست‌های میزاندیشه، موضوع«جمعیت؛خانواده و رفاه» را در قالب دو نشست «تعداد فرزند وکیفیت آموزش» و«تعداد فرزند و موقعیت شغلی زنان» با حضور دکترمسعودعالمی نیسی پیگیری کرد.

 

دکتر عالمی در ابتدای نشست «جمعیت؛خانواده و رفاه» گفت: در کشور ما بحث جمعیت به کرات مطرح شده است که البته به حق هم هست. جامعه ما در حال سالمند تر شدن است. فرصت زیادی هم نداریم. چندین سال دیگر متوسط سن جمعیت در کشور به 42 و 43 سال می رسد و میرسیم به موقعیت کشور ژاپن که عده کمی جوان باید برای مخارج عده زیادی سالمند کار کنند.

 

وی ادامه داد: برای حل این مشکل دو نوع اقدام می توان انجام داد؛ اقدام اول فراهم کردن امکانات و زیرساختهای اقتصادی اقدام دوم توجه به بعد فرهنگی و اصلاح باور مردم. باورهای غلطی در مردم وجود دارد مبنی بر این که تعداد زیاد فرزند باعث فقر بیشتر می‌شود. این موضوع قابل دفاع نیست و به طور کلی رد شده است.

 

دکتر عالمی تصریح کرد: باورهای غلط دیگر این است که تعداد زیاد فرزند باعث پایین آمدن کیفیت تحصیلات آنها و مانع پیشرفت موقعیت شغلی بانوان می‌شود که ما امروز در قالب دو نشست به  بررسی همین باورها و تحقیقاتی که در مورد آنها در آمریکا و کشورهای غربی شده است می پردازیم.


عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه طباطبایی در ادامه سخنانش یادآور شد: در مورد بحث ارتباط زیاد فرزندان با کیفیت تحصیل آنها دو نظریه وجود دارد که نظریه اول می‌گوید این رابطه منفی است و نظریه دوم می‌گوید یا تعداد فرزندان بر کیفیت آموزشی و تحصیلی آنها تاثیری ندارد یا اگر هم تاثیرداشته باشد این تاثیر مثبت است.

 

دکتر عالمی در ادامه به بررسی تحقیقهای انجام شده با موضوع ارتباط تعداد فرزندان با کیفیت تحصیلی آنها پرداخت و اضافه کرد: نتیجه نهایی این است که کیفیت آموزشی فرزندان به مولفه های دیگر بستگی دارد که با مداخله آنها می توان آن را ارتقا داد.

 

با پایان یافتن این نشست بلافاصله نشست دوم با موضوع «تعداد فرزند و موقعیت شغلی زنان» آغاز شد که دکتر عالمی نیسی به بررسی مهمترین تحقیقات انجام شده در این زمینه در غرب و آمریکا پرداخت و در پایان یادآور شد: با محقق شدن این موارد می توان  باعث شد که تعداد زیاد فرزندان مانع پیشرفت موقعیت شغلی زنان نشود که عبارتند از بررسی ابعاد مختلف موقعیت شغلی زنان، تعریف نظام ارتقای شغلی، ارتقای سطح کیفیت مهدکودک ها، ترویج نظام خویشاوندی گسترده، آموزش همگانی برای مدیریت خانواده، نزدیک کردن منزل به محل کار و.../1325/د101/ف

ارسال نظرات