۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۶۶۰۱۶

اذعان آژانس انرژی اتمی به عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عدم انحراف در فعالیت‎های هسته‎ای ایران اذعان کرد.
روز فناوري هسته اي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد در صورتی که ایران به تعهدات خود در توافق لوزان پایبند باشد، پیشینه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور نیز قابل شفاف‌سازی است.

 

این اولین بار است که آمانو بازرسی‌های فنی آژانس را در ارتباط با پیشینه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات سیاسی از یکدیگر جدا می‌کند.

 

وی افزود: اجرای مفاد پروتکل الحاقی به این معناست که آژانس تضمین قابل قبولی برای صحت آنچه در نیروگاه های هسته‌ای ایران رخ می دهد و یا اورانیومی که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دست می‌آورد.

 

پروتکل الحاقی شامل بازرسی‌های دوره‌ای و حتی سرزده بازرسان آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران می‌شود.

 

آمانو در بیانیه مقدماتی خود در نشست شورای حکام که امروز در وین آغاز شد گفت: من مطمئن هستم که شفاف‌سازی مسائل با جنبه احتمالی نظامی در یک چارچوب زمانی ممکن است. البته این موضوع مستلزم این است که ایران مفاد در نظر گرفته شده در توافق لوزان را اجرا کند.

 

وی همچنین تصریح کرد: آژانس نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید می‌کند. آژانس آمادگی دارد نسبت به راستی‌آزمایی توافق لوزان میان ایران و 1+5 اقدام کند. البته این امر مشروط به توافق شورای حکام اژانس و تامین منابع لازم است.

 

آمانو در بخش دیگری از سخنانش گفت: آژانس در ارتباط با جنبه های فنی توافق جامع هسته‌ای، با ایران و 1+5  تعامل نزدیکی دارد و به اجرای پروتکل الحاقی به وسیله ایران کمک می کند. به این ترتیب آژانس توان لازم برای ارائه تضمین قابل اتکا در خصوص فعالیت های اعلام نشده در ایران را به دست می‌آورد./982/ب101/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات