۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۲۶۵۷۱۵
حجت الاسلام مقیمی:

خطابات قانونیه از نوآوری های مهم امام خمینی در اصول است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اصول با اشاره به نوآوری های امام خمینی(ره) در علم اصول خاطرنشان کرد: خطابات قانونیه از مهم ترین ابداع‌های امام خمینی(ره) در علم اصول است.
امام خميني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی کارشناس اصول شب گذشته در نشست بررسی نوآوری های اصولی امام خمینی (ره) از سلسله جلسات نظریه پردازی مؤسسه فرهنگی فهیم در این مؤسسه با بیان نظرات امام خمینی در راستای مباحث جدید در علم اصول خاطر نشان کرد: با مراجعه به نظرات و آثار امام خمینی(ره) و تخصص در علم فلسفه پی می بریم ایشان تلاش کرده است که در بیان مباحث اصولی تنها به قوانین موجود در علم اصول بپردازد.
 
وی به اختلاف آرای اصولی امام خمینی(ره) با اساتید اصولی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) مباحثی را در علم اصول بیان کرده است که تفاوت زیادی با نظرات مشهور دارد و نظراتی بیان کرده است که با توجه به قوانین اصولی هم جامع و هم مانع است.
 
حجت الاسلام مقیمی در ادامه به بیان برخی از نظرات امام خمینی(ره) در علم اصول پرداخت و ابراز داشت: امام خمینی (ره) آن گونه که علمای اصول مرز بندی کرده اند، قوانین اصولی را بیان نکرده است و مرز بندی اصولی مشهور را نمی پذیرد و اختلاف علوم را به ذات علوم می داند نه به اغراض علوم.
 
کارشناس اصولی، تقسیم کردن وضع به وسیله امام خمینی (ره) را به گونه ای دانست که با گفته های رایج تفاوت دارد و در این راستا افزود: علما برای وضع اقسام چهار گانه وضع را ترسیم می‌کنند و می گویند که کلی می تواند مرآت جزئی باشد ولی امام خمینی (ره) در اقسام وضع معتقدند نه کلی می تواند مرآت جزئی باشد و نه جزئی مرآت کلی است بنابراین امام خمینی تفصیل مشهور را در وضع نمی پذیرد.
 
وی به اختلاف امام خمینی(ره) با قائلین با بنای عقلا اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) قائل هستند در بناهایی که متصل به امام معصوم(ره) است و امام معصوم از آینده خبر داده‌اند بنابراین می توان این بنا را احراز در بناهای مستحدث دانست.
 
حجت الاسلام مقیمی به تقسیم بندی امام خمینی (ره) در احکام تکلیفی اشاره کرد و اظهار داشت: امام تقسیمات احکام تکلیفی را که بنا بر مشهور است را قبول ندارد یعنی اباحه را از احکام تکلیفی نمی داند.
 
وی نظر امام خمینی (ره) را در تقسیم بندی اصول عملیه دارای تفاوت با مشهور دانست و تصریح کرد: علما اصول عملیه را در چهار بخش تقبسیم کرده اند اما امام خمینی(ره) اصول عملیه را محصور در چهار مورد نمی دانند.
 
کارشناس اصول از دیگر اختلافات بنیانگذار انقلاب اسلامی با دیگر علما را در تعریف از بدعت بیان کرد و ابراز داشت: علما بدعت را ورود آن چه در دین نیست را به دین وارد کنیم می دانند ولی امام خمینی (ره) بدعت را تغییر در قوانین خداوند می دانند.
 
وی اختلاف در بحث مرجحات را از دیگر اختلافات امام خمینی(ره) با نظر مشهور دانست و گفت: امام خمینی (ره) تنها به یک مرجح قائل است که آن هم موافقت عامه و مخالفت عامه است و به عبارت دیگر امام می فرماید نگویید تعادل و تراجیح بلکه تعادل و ترجیح است.
 
حجت الاسلام مقیمی مهم ترین نوآوری امام خمینی(ره) در اصول است بحث خطابات قانونی دانست که تأثیر اساسی در قوانین اصولی دارد و تصریح کرد: بحث خطابات قانونیه از مسائلی است که اثر آن در ده‌ها مسأله اصولی ظاهر می شود که از ابداع‌های امام خمینی(ره) است./1322/پ202/ی
ارسال نظرات