۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۲۶۱۰۶۲
رییس بنیاد فارِس‌المؤمنین:

اعجاز قرآن برای همیشه بی‌نظیر است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد فارِس‌المؤمنین با اشاره به معجزه قرآن کریم و بی‌نظیری این اعجاز در تمام دوران، گفت: یکی از راه‌های اثبات نبوت، مسأله معجزه است.
حجت‌الاسلام سيد محمد باقر علوي تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المؤمنین، شامگاه پنج‌شنبه 24 اردیبهشت ماه در مسجد امیر(ع) تهران و در جلسه تفسیر قرآن، گفت: رسالت حضرت محمد(ص) از سوی پیامبران پیشین بشارت داده شده بود، که این اخبار انبیاء گذشته یکی از راه‌های اثبات نبوت است.


وی با اشاره به آیه 146 سوره بقره و 157 سوره اعراف، گفت: طبق این آیات، ظهور پیامبر(ص) بشارت داده شده بود، ضمن آن‌که در انجیل و تورات به صراحت بشارت ظهور پیامبری داده شده بود که نامش احمد است و در آینده به عنوان خاتم رسولان برای هدایت بشر فرستاده خواهد شد.

استاد اخلاق، گفت: راه دیگری هم برای اثبات نبوت وجود دارد که آن معجزه است، اثبات نبوت با معجزه برای کسانی است که، اعتقادی به پیامبری رسول خدا ندارند و پیامبر(ص) با معجزه خود به آن‌ها ثابت می‌کند که از سوی خداوند و برای هدایت و راهنمایی بشر فرستاده شده است.

وی افزود: پیامبر(ص) علاوه بر معجزات متعدد خود، قرآن را که از سوی خداوند که بر قلبش الهام شده بود را به عنوان معجزه به مردم حجاز معرفی کرد، قرآنی که کسی حتی نتوانست یک آیه شبیه آن‌ را بیاورد و این دلیلی شد که این کتاب آسمانی، معجزه است.

رییس بنیاد فارِس‌المؤمنین با بیان این‌که منظور از حجاز دوران جاهلیت، حجاز بی عقلی نیست، گفت: مردم آن زمان تنها در نادانی به‌سر می‌بردند و‌گرنه در همان دوران اهالی حجاز که در سخنوری و شاعری همتا نداشتند، همه ساله در مراسم حج که به آداب آن دوران برگزار می‌شد دور هم جمع می‌شدند و 7 شعر معروف را که به انتخاب داور اصلی می‌رسید بر روی دیوار کعبه نصب می‌کردند و همین بلاغت و سخنوری آن‌ها باعث شد که خداوند معجزه بر اساس نیاز آن جامعه بفرستد که تمام آن شاعر‌ها نتوانند مانند آن‌را بیاورند و به آن ایمان بیاورند، درست مثل همان چیزی که در دوران حضرت موسی(ع) اتفاق افتاد و وی با عصای خود معجزه‌ای آورد که از جادوی مورد علاقه مردم آن دوران بالاتر بود و یا دست شفا‌بخش حضرت عیسی(ع) در سرزمینی که علم طب در راس علوم قرار داشت.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از برنامه تفسیر قرآن، با اشاره به روایتی از امام هادی(ع)، گفت: روزی فردی از امام هادی(ع) می‌پرسد که چرا پیامبران معجزه می‌آورند و عمدتا این معجزات با یکدیگر متفاوت است، امام در پاسخ به این فرد می‌فرمایند که؛ معجزه راه اثبات نبوت است و پیامبران بر اساس نگرش مردمی که با آنان مواجه هستند و متناسب با جامعه پیرامون آن‌ها معجزاتی می‌آورند که آن‌ها بتواندد درک کنند و به رسالت پیامبران ایمان بیاورند.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: آیات تحدی(مبارزه طلبی) در قرآن بسیار زیاد است، آیاتی که طبق آن خداوند کسانی را که قرآن را یک یک کتاب معمولی و بر‌آمده از ذهن یک فرد عادی می‌دانند به مبارزه می‌طلبد و از آنان می‌خواهد که اگر می‌توانند سوره‌ای شبیه قرآن و یا حتی آیه‌ای مشابه آن‌‎ را بیاورند که از نمونه‌های این آیات، سوره بقره(آیات 23 و 24 )، سوره یونس(آیه 38)، سوره اسراء(آیه 88)، سوره طور(آیه 33) و سوره هود(آیه 13) اشاره کرد.

وی در پایان این جلسه با اشاره به آیات 23 و 24 سوره بقره، گفت: خداوند در این آیات شکلی دیگر از تحدی را بیان می‌کند و به منکران قرآن می‌گوید که؛ پیامبر(ص) یک فردی عادی بود، حالا اگر کسی توانست مانند پیامبر(ص) آیاتی بیاورد، می‌تواند بگوید که قرآن معجزه نیست، اما هرگز این اتفاق نه در زمان پیامبر(ص) و نه اکنون و تا ابد رخ نمی‌دهد./9598/پ202/ح

ارسال نظرات