۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۶۰۳۱۴

تأکید علمای مالزی بر جلوگیری از گسترش وهابیت در این کشور

خبرگزاری رسا ـ علمای مالزی با اشاره به خطر اندیشه‎های وهابیت، بر لزوم جلوگیری از گسترش این اندیشه‎ها تأکید کردند.
وهابيت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالمطلب عبدالرحیم، رییس کمیته امور مذهبی ایالت جوهور مالزی امروز گفت: دولت باید اقدام قاطعی برای نظارت بیشتر بر حرکت های وهابیان و گسترش تفکرات آن ها انجام دهد، چون این مساله به طور فزاینده در کشور جدی خواهد شد.

 

وی خواستار تلاش برای مقابله با آموزه هایی مانند تفکرات وهابیت شد که برخلاف آموزه های اهل السنه و الجماعه است و افزود: تلاش ها و اقدامات پیشگیرانه مهمی برای جلوگیری از گسترش تفکرات خلاف ایمان و آموزه های اهل سنت و الجماعه در میان مردم باید انجام شود.

 

وهابیت از حرکت سلفی یعنی طرفداران سلف صالح و جنبش مبارزه با بدعت نشأت گرفته است، بنابراین هر وهابی سلفی است و نه بالعکس، زیرا در مذاهبی چون حنبلی، حنفی، مالکی و حتی شافعی (نمونه اش در مالزی و اندونزی) نیز جریان سلفیه با حفظ هویت دینی وجود دارد، اما لزوما آنان وهابی نیستند.

 

به نوشته تارنمای اتوسان، رییس کمیته امور مذهبی ایالت جوهور مالزی گفت که مساله گسترش تفکرات وهابیت را در حال حاضر باید بسیار جدی گرفت و هنوز مالزی قادر به کنترل آن است.

 

وی ادامه داد که مراکز اسلامی ایالت جوهور و مقامات باید با هم برای رسیدگی به این موضوع تلاش کنند از جمله در خصوص تشخیص کسانی که سخنرانی می کنند.

 

عبدالمطلب عبدالرحیم تصریح کرد که وهابیان به صورت مخفیانه عمل می کنند و تاکنون فردی به عنوان وهابی در جوهور تشخیص داده نشده در حالی که برای تبلیغ وارد عمل شده اند.

 

از فروردین ماه امسال پس از ممنوع شدن فعالیت وهابیان در ایالت نگری سمبیلان در غرب مالزی به وسیله مقامات مذهبی این ایالت، شورای فتوای ملی این کشور نیز وجود وهابیت در مالزی را موضوعی دانست که برای این کشور مفید نیست.

 

عبدالشکور حسین، رییس شورای فتوای ملی مالزی گفته بود که پیروان وهابیت سایر مسلمانان را تنها با این عنوان که از مذهب آنها پیروی نمی کنند، کافر می دانند.

 

مفتی ایالت نگری سمبیلان مالزی نیز اعلام کرده است که وهابیت با آموزه های اهل سنت تضاد دارد و حرام است. وهابیت که در عربستان رایج است، در ظهور گروه های افراطی اسلامی در سراسر جهان مقصر است.

 

گفته می شود تعدادی از جریانات دینی مالزی از جمله جریان اهل سنت پرلیس، حرکت سنت شهر جوهور، اورنگ سنت شهر پهنگ، اتباع السنه یا پیروان سنت از نگری سمبیلان و اسلام جماعت از سلانگور تحت تاثیر تعالیم مبلغان وهابی مورد حمایت عربستان هستند./982/ب

منبع: ایرنا

ارسال نظرات