۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۵۹۵۱۲
محقق و پژوهشگر دینی مطرح کرد؛

ویژگی‌های دوست خوب از منظر آیات و روایات

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر، گفت: بهترین دوستان کسانی هستند که انسان را شیفته اهل‌بیت(ع) و آخرت و نسبت به دنیا بی‌رغبت کرده و کاری کنند که او از خدای خود اطاعت داشته باشد، دوست واقعی کسی است که حرف زدن او علم شما را افزایش دهد.
شجاعي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه، در جلسه درس اخلاق این هفته تحت عنوان خانواده آسمانی که در حسینیه اثنی‌عشری واقع در شهرری برگزار شد، گفت: امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: هر دوستی را که در دوران سختی به دست آوردی و در کنار تو ایستاد از دست نده.

 

وی افزود: برخی از دوستان هنگام رفاه در کنار انسان هستند اما زمان سختی او را تنها می‌گذارند شما به دوستانی که در زمان سختی همراهیتان می‌کنند پناه ببرید و او را عزیز بدارید.

 

این محقق در ادامه عنوان کرد: هر انسانی از جمله همسر، پدر و مادر می‌توانند از جمله این دوستان باشند، به ویژه پدر و مادر که خالص‌ترین رفیق فرزند بوده و او را در سختی‌ها تنها نمی‌گذارند.

 

شجاعی با اشاره به این‌که خداوند کسانی را دوست دارد که دوستی‌های قدیمی را حفظ کنند، اظهار داشت: امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: بهترین دوستان کسانی هستند که انسان را شیفته خدا، اهل‌بیت(ع)، آخرت و نسبت به دنیا بی‌رغبت کرده و کاری کنند که او از خدای خود اطاعت داشته باشد، دوست واقعی کسی است که حرف زدن او علم شما را افزایش دهد.

 

این پژوهشگر معارف اسلامی، در ادامه گفت: خداوند درباره دوستی وفادار است و هر کس را در برزخ و قیامت با دوست خود محشور می‌کند قیمت هر کس به نوع طمع و دوستی او است کسانی که نسبت به دوستی اهل‌بیت(ع) طمع داشته باشند ارزش آنها بالا است.

 

وی بیان داشت: خداوند در قرآن به بندگان خود هشدار می‌دهد که بهترین دوستان شما صدیقان، انبیاء، صالحان و شهدا هستند، ما باید به دورن خود رجوع کنیم که چند بار در روز هوس دوستی با خدا و اهل‌بیت(ع) به عنوان خانواده آسمانی را داریم این نشان‌دهنده قیمت و ارزش ما است.

 

شجاعی در ادامه ابراز کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: دوست خوب میل انسان را نسبت به خانواده آسمانی یعنی اهل‌بیت(ع) زیاد می‌کند و در زمینه عقل و دین انسان را وادار به حرکت و رشد می‌کند.

 

این نویسنده اظهار داشت: باطن انسان همانند قبر انسان است ما باید به باطن خود مراجعه کرده و بررسی کنیم به چه میزان با دوستان خود از گناه نجات پیدا کرده و به نسبت به اهل‌بیت(ع) مشتاق شده‌ایم اگر در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسیدیم باید بدانیم که در آخرت تنها خواهیم ماند.

 

این محقق، با اشاره به خودشناسی و این‌که ریشه انسان از خداوند بوده و او بهترین یاری‌کنندگان است، خاطرنشان کرد: ما باید خودشناسی کنیم که آیا ما دوستان خود را یاری می‌دهیم تا غم دنیای آنها کاهش یافته و نسبت به دنیا بی‌رغبت شوند، حضرت عیسی(ع) می‌فرمایند: دوستان خوب کسانی هستند که حرف زدن آنها سبب آرامش انسان شده و غصه او را کاهش دهند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات