۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۵۸۸۱۵
حجت الاسلام فلاح زاده:

مراجع تقلید درباره عمره فتوایی مبنی بر حرمت صادر نکرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ در روزهای اخیر پرسشی مطرح می‌شود که آیا سفر عمره با توجه به کمک مالی که به کشور عربستان می‌شود، از «مصادیق کمک به جور» محسوب می‌شود، نگاه مراجع معظم تقلید در این زمینه چیست؟ حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده پاسخ داده است.
مراجع تقلید درباره عمره فتوایی مبنی بر حرمت صادر نکرده‌اند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌‌الاسلام فلاح‌زاده در حاشیه گفت‌وگویی و در پاسخ به پرسشی درباره سفر به عمره، با توجه به شرایط ویژه‌ پیش آمده که آیا سفر عمره با توجه به کمک مالی که به کشور عربستان می‌شود، از نگاه مراجع تقلید از«مصادیق کمک به جور»محسوب می‌شود،یا خیر، افزود: حج در طول تاریخ با توجه به عنایت و لطف خداوند و توجه ائمه علیهم‌السلام همیشه برپا بوده است، چرا که روایاتی با این مضامین داریم که قوام دین به قوام کعبه است.

 

وی عنوان کرد: از امام صادق علیه‌السلام داریم که به یکی از اصحاب می‌فرمایند من از امسال تا سال آینده خود را آماده حج می‌کنم، این نشان‌دهنده اهمیت این واجب الهی است.

 

فلاح زاده در ادامه یاد آور شد: اما این نیز مورد توجه است که ما در فقه، تزاحم اهم و مهم را داریم، گاهی وقت‌ها اهم و مهم با هم تزاحم پیدا می‌کنند که در این صورت اهم را باید گرفت و مهم را فدای اهم کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: درست است که از طریق عمره کمک مالی به آن کشور انجام می‌گیرد، اما باید توجه داشت که برکات فراونی دارد و باید آثار مثبت آن را در نظر گرفت. از این رو اهمیت انجام آن بیشتر از ترک آن است.

 

کارشناس مسائل دینی در پایان اظهار داشت: مراجع معظم تقلید درباره عمره فتوایی مبنی بر حرمت صادر نکرده‌اند، اگرچه تذکرات و اظهارنظرهایی شفاهی بوده است مبنی بر اینکه اگر صلاح بدانند، ممکن است عمره را برای مدتی تعلیق کنند، اما چنین فتاوایی صادر نشده است، البته این بزرگوران مصالح را در نظر دارند، از سوی دیگر مردم ما به مسئولان کشور اعتماد دارند و در حال حاضر مدتی عمره تعلیق شده است تا شرایط فراهم شود. /1330/د102/ج

 

ارسال نظرات