۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۵۸۱۶۰
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی تبیین کرد؛

وظیفه دولت و ملت در شکل گیری اعتماد متقابل

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به ثمرات همدلی و همزبانی دولت و ملت، وظیفه هر یک از آن ها در شکل گیری اعتماد متقابل را تبیین کرد.
حجت الاسلام محمد علي فيض آبادي مسؤول گروه مبلغان قرآن دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی، عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت، گفت: لازمه پیشرفت جامعه در عرصه های مختلف هماهنگی بین دولت و ملت است.

 

وی با بیان این که حضرت ولی عصر (عج) برای همدلی بین دولت و ملت توصیه هایی دارند، خاطرنشان کرد: ایشان عدالت و دلسوزی برای مردم را به دولتمردان و معاشرت خوب و رعایت انصاف را به مردم توصیه کرده اند که با رعایت این موارد شاهد همدلی و همزبانی بین دولت و ملت خواهیم بود.

 

حجت الاسلام فیض آبادی در خصوص وظیفه دولت تصریح کرد: همدلی وقتی ایجاد می شود که دولت بودجه را عادلانه توزیع و رانت خواری را تعطیل کند، استخدام به صورت درست انجام شود، واگذاری پست ها بر اساس عدالت باشد نه بر اساس حزب سالاری، همچنین بر پایه دلسوزی برای مردم؛ دلسوزی که طرفدار و مخالف خود را به یک چشم نگاه کند، وقتی دولت دلسوز مردم باشد، به جاده، آب، خاک و زندگی، سلامت و دیگر نیازهای مردم می تواند رسیدگی می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، به وظیفه مردم با توجه به روایت حضرت ولی عصر(عج) اشاره و اظهار کرد: مردم در جامعه با خودشان خوش برخورد باشند، اگر مردم مشارکت نداشته باشند، دولت و مجلس کاری از پیش نمی برند. در زمان جنگ مردم با دولت همسو بودند و جنگ را اداره می کردند و انجام بسیاری از کارها با مشارکت مردم بود.

 

وی افزود: مردم در کنار مشارکت خوب باید انصاف نیز داشته باشند که متأسفانه این انصاف چه نسبت به خود و چه نسبت به دولت کم رنگ است. این که طرفداران دولت همه چیز را خوب بدانند و مخالفان همه چیز را بد بخوانند، انصاف نیست. سختی هایی وجود دارد اما خوبی هایی نیز داریم و نباید همه چیز را سیاه دید بلکه اول خوبی ها و بعد کاستی ها را ببینیم و سپس نقد کنیم.

 

وظیفه دولت و ملت در شکل گیری اعتماد متقابل

حجت الاسلام فیض آبادی در خصوص شکل گیری اعتماد متقابل بین دولت و ملت، به وظیفه مردم اشاره و خاطرنشان کرد: مردم با بیکاری، گرانی، اختلاس ها، رشوه ها و پارتی بازی ها می سازند و با وجود تمام مشکلات جان خود را نیز فدای انقلاب اسلامی می کنند بنابراین 50 درصد این جلب اعتماد از جانب مردم انجام می شود.

 

عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی با بیان نقش دولت در شکل گیری اعتماد متقابل، گفت: دولت باید مدیریت داشته باشد، ریس جمهور به جای هزینه های غیرضروری می تواند برای حل مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان و امور آن ها هزینه کند. در این صورت مردم وقتی ببینند دولت به آن ها توجه دارد، اعتماد پیدا می کنند.

 

وی، رو راست بودن دولت با مردم را از مؤلفه های دیگر شکل گیری اعتماد عنوان و تصریح کرد:  رهبر معظم انقلاب بارها تأکید داشته اند که دولت در خصوص مذاکرات لوزان همه چیز را به مردم بگوید، در حالی که هنوز دولت در این زمینه شفاف سازی نکرده است. این موارد موجب از بین رفتن اعتماد می شود.

 

حجت الاسلام فیض آبادی، دوگانگی و نفاق بین دولت و شخصیت ها را باعث سلب اعتماد مردم دانست و افزود: مردم وقتی شاهد تضاد و نفاق باشند، اعتماد آن ها از بین خواهد رفت.

 

عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی ادامه داد: این که با رسانه ها می توان ملت را سرگرم کرد، اشتباه است؛ ملت بیدار است.

 

نتایج همدلی و همزمانی دولت و ملت

وی در ادامه به ثمرات اتحاد و همدلی دولت و ملت اشاره کرد و گفت: با همسو بودن دولت و ملت، کشور پیشرفت می کند، موجب سازگاری و حل مشکلات مردم می شود و امکان بهره برداری از تمامی امکانات فراهم می شود. همچنین وقتی مردم پشتوانه دولت باشند، سرعت عمل دولتمردان در انجام مسؤولیت ها بالا می رود همان گونه که در هشت سال جنگ تحمیلی در مقابل 40 کشور دنیا ایستادند.

 

عناصر و مؤلفه های تقویت کننده اعتماد متقابل بین دولت و ملت

حجت الاسلام فیض آبادی، قویترین مؤلفه اعتماد سازی را مسوؤلان دانست و یادآور شد: اگر آن ها به وظیفه خود به خوبی عمل کنند موجب جلب اعتماد بین مردم می شوند. همچنین یکی دیگر از این عناصر رسانه ها هستند که باید واقعیت ها را به مردم منتقل کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، نقد را از دیگر عناصر همدلی برشمرد و گفت: نقد در صورتی که نقد سازنده و از طرف مقابل نیز نقدپذیری باشد عامل مهمی در همدلی است./1310/ت302/ب5

ارسال نظرات