۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۵۷۶۵۳
معاون شورای استانی نهاد رهبری در خراسان رضوی:

اعتکاف قوی ترین نسخه شفابخش در عصر کنونی است

خبرگزاری رسا ـ معاون شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی از اعتکاف به عنوان قوی ترین نسخه شفابخش در عصر کنونی یاد کرد و گفت: در وضعیت نابسامان روحی- روانی و معنوی جوامع که ازدحام دغدغه های بی هویت و توخالی، مردم را درگیر کرده است فرصتی همچون اعتکاف می تواند بسیار اثر بخش باشد.
اعتکاف

حجت الاسلام حسن احمد زاده، معاون شورای استانی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های خراسان رضوی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که اعتکاف از صدر اسلام دارای احکامی بوده که همزمان با ظهور اسلام به آن توصیه شده است، اظهار کرد: اعتکاف به شکل های گوناگون در ادیان الهی وجود داشته و  در ادیان غیر الهی نیز در بحث های عرفانی با رویکرد های خاص خود بوده است؛ ادیان الهی و غیر الهی در این خصوص یک سری روابط و احکامی برای پیروان خود تعریف کرده اند.

 

وی با اشاره به وجود روایات و آیاتی از قرآن مانند آیه 187 سوره بقره که به بحث اعتکاف تفسیر شده اند، ادامه داد: در مورد اعتکاف پیامبران الهی می توان به عبادت حضرت موسی(ع) در کوه طور اشاره کرد که امری مشابه اعتکاف است و نیز ریاضت و گوشه نشینی هندوها از جمله نمونه های این اعمال مشابه در ادیان غیر الهی به شمار می رود.

 

معاون شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اعتکاف که امروزه به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، در کشور ترویج و گسترش یافته است، در واقع شاهراهی است که انسان را  از بیراهه گرفتاری های مادی نجات می دهد و این شاهراه انسان ها و به ویژه جوانان را به نجات گاه پروردگار رهنمون خواهد کرد.
 

حجت الاسلام احمد زاده با بیان این که انسان جلوه خدا در زمین است و اعتکاف باعث نزدیک شدن انسان به خدا می شود، افزود: در اعتکاف انسان چند روزی از خود دور و به عبارت دیگر به خدا نزدیک می شود؛ انسان جلوه وجود خداوند در زمین است بنابراین اگر به خود برگردد در واقع به خدا برگشته است.

 

وی، از اعتکاف به عنوان قوی ترین نسخه شفابخش در عصر کنونی یاد و تصریح کرد: در وضعیت نابسامان روحی- روانی و معنوی جوامع که وجود فرقه های مختلف گمراه کننده با رویکرهای گوناگون و از سوی دیگر زندگی ماشینی و در نتیجه ازدحام دغدغه های بی هویت و توخالی، مردم را درگیر کرده است فرصتی همچون اعتکاف می تواند بسیار اثر بخش باشد.

 

اعتکاف؛ فرصتی برای تمرین سبک زندگی اسلامی

معاون شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی اظهار کرد: جامعه با دستورهای اسلامی و دینی ناآشنا نیست و افراد به صورت تقریبی در جریان این مهم هستند اما درگیر منجلاب گرفتاری ها و دغدغه های مادی شده اند.

 

وی اضافه کرد: اعتکاف به عنوان فرصتی برای خودسازی، افزون بر ایجاد فضایی برای ارائه یا کسب اطلاعات از طریق حلقه های معرفت، حلقه های صالحین و بحث و گفت و گو، به عنوان یک فضای گوشه نشینی و تفکر و انس با پروردگار متعال نیز به شمار می رود.

 

حجت الاسلام احمدزاده در ادامه گفت: افراد به ویژه جوانان و صاحبان علم در این فرصت و فضایی که فارغ از همه هیاهوهای مادی است، می توانند اطلاعات علمی که در سبک زندگی اسلامی دارند را بازخوانی کنند و یا تطبیق عملی با اندوخته های علمی خود را داشته باشند و اعتکاف  تمرینی برای پیاده کردن این سبک در زندگی است./844/ت302/ب5 

 

ارسال نظرات