۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۲۵۷۶۰۴
نشست دبیران کل احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور:

مجمع عمومی خانه احزاب برگزار می شود

خبرگزاری رسا_ معاون سیاسی وزیر کشور گفت: مجمع عمومی خانه احزاب در اواخر اردیبهشت برگزار می شود.
مقيمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در نشست دبیران کل احزاب که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم برگزاری چنین جلساتی راه را برای ایجاد نشاط سیاسی و تحزب‌گرایی در کشور باز کند. طی مدتی که مسئولیت معاونت سیاسی را برعهده گرفتم سعی کردم جلساتی را درباره مسائل سیاسی و احزاب برگزار کنم و این سومین جلسه‌ای است که با حضور احزاب برگزار کردیم.
 
 
وی ادامه داد: تاکنون 120 نفر از دبیران کل احزاب در این 3 جلسه حضوریافته‌اند و دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را برای توسعه سیاسی مطرح کردند ودستور کار امروز نقش احزاب در توسعه سیاسی کشور بود.
 
 
مقیمیبا بیان اینکه در دو جلسه قبل و این جلسه مطالب ارزشمندی از سوی دبیران احزاب مطرح شد و ما جمع‌بندی‌هایی در این زمینه کرده‌ایم، از برگزاری نشست مشترک دبیران کل احزاب با وزیر کشور خبر داد.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: ما فقط به یافته‌های علمی و تجارب وزیر کشوربسنده نکردیم و فکر کردیم دبیران کل احزاب نیز دیدگاه‌های جدیدی دارند و مشکلات را بروز می‌بینند لذا بر آن شدیم که مشکلات را از زبان آنها بشنویم.
 
 
وی با اشاره به آماری از حضور شرکت کنندگان در جلسات وزارت کشور گفت: دراولین جلسه 33 تشکل و حزب دعوت شدند که 32 تشکل حضور یافتند؛ در نشست دوم با دبیران احزاب 40 حزب دعوت شدند که 39 دبیر کل در این جلسه شرکت کردند و امروز 32 حزب را دعوت کرده‌ایم اما 26 حزب حضور یافتند. این حضور نشانمی‌دهد که احزاب علاقه‌مند به فعالیت هستند و ما نیز باید حمایت‌های لازم را از آنها انجام دهیم.
 
 
مقیمی ادامه داد: ما باید جلسات کارشناسی برگزار کرده و از اساتید و کارشناسانی که سابقهفعالیت حزبی دارند، به ما کمک کنند و حزبی‌ کار کردن را در کشور جابیندازیم.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور دربارهفعالیت خانه احزاب گفت: ما تا به حال با نمایندگان تشکل‌ها و جناح‌هایمختلف حزبی 8 جلسه درباره خانه احزاب برگزار کرده و علت تعطیلی و راه‌های فعال کردن آن را بررسی کردیم و نظرات آنها را اخذ کردیم و با تقسیم کاری که توسط نمایندگان جناح‌های مختلف صورت گرفته امیدواریم مجمع عمومی خانهاحزاب اواخر اردیبهشت برگزار شود و بر اساس آن فعالیت خانه احزاب به صورترسمی اعلام می‌شود.
 
 
وی با اشاره به تغییر اساسنامه خانه احزاب یادآور شد: نیاز است که در اساسنامه تغییراتی ایجاد شود
 
 
مقیمی افزود: خانه احزاب حزب سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یک انجمن صنفی است و انجمن صنفی از قانون برخوردار است.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: 235 حزب شناسنامه‌دار دور هم جمع شده و مجمع عمومی تشکیل داد و اساسنامه نوشت و خانه احزاب را تشکیل دادند تا فعالیت حزبی رادر کشور توسعه دهند.
 
 
وی یادآور شد: احزاب باید از طریق انجمن صنفی مسائل خود را پیگیری کنند.
 
 
مقیمیبا اشاره به سفر خود به 14 استان کشور و فعالیت شدن با احزاب و گروه‌هایسیاسی خاطر نشان کرد: آنها نظرات خود را به ما ارائه کردند و ماجمع‌بندی‌ها را انجام خواهیم داد.
 
معاونسیاسی وزیر کشور گفت: ما به عنوان دولت و وزارت کشور هیچ دخالتی در آغازفعالیت خانه احزاب نداریم ولی ما به عنوان دولت اگر نیاز باشد حمایت وپشتیبانی می‌کنیم و فقط بحث نظارتی داریم که انجام می‌شود و فعالیت ما درچارچوب ضوابط است.
 
 
وی با اشاره به بررسیطرح اصلاح قانون احزاب یادآور شد: قانون احزاب در سال 60 نوشته شد و 32 سال از آن می‌گذرد و اصلاحیه‌ای در این مورد نداشته‌ایم؛ دولت لایحه‌ای دراین زمینه ارائه کرده که هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت بررسی می‌شود. البتهما تصور می‌کردیم این لایحه همزمان با طرح مجلس مطرح می‌شود ولی پیش‌نویس لایحه دولت در کمیسیون‌های مجلس قرار گرفته و از آن استفاده می‌شود. امیدواریم با تصویب طرح قانون احزاب راه برای فعالیت حزبی باز شود.
 
 
مقیمی ادامه داد: اگر شما دیدگاه‌هایی در زمینه طرح اصلاح قانون احزاب مد نظر دارید به نمایندگان مجلس ارائه کنید.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور درباره استانی شدن انتخابات یادآور شد: کلیات این طرح درمجلس رای آورده و فرصت دو هفته‌ای برای ارائه دیدگاه‌ها داده شده است ولی اگر شما مواردی به ذهنتان می‌رسد که کمکی به بهتر اجرا شدن این طرح می‌کند؛‌ آن را به ما یا نماینددگان مجلس ارائه کنیم.
 
 
وی گفت: تلاش ما این است که مطلقا به فعالیت‌های حزبی ورود نکنیم تا احزاب فعالیتشان را خودشان انجام دهند. در خصوص دادن مجوز به احزاب به روالی که قانون تعیین کرده اقدام می‌کنیم تا حزب تشکیل شود و بر فعالیت آن نظارت می‌کنیم.
 
 
مقیمی درباره پرداخت یارانه بهاحزاب تصریح کرد: درباره پشتیبانی از احزاب و پرداخت یارانه به احزابی کهاز نظر مالی ضعیف هستند به خصوص تشکل‌های دانشجویی دولت باید کمک می‌کرد وانشاءالله در آینده پیگیر این موضوع خواهیم بود و دبیران کل احزاب نیزمی‌توانند از طریق نمایندگان درخواست کنند که یارانه احزاب برقرار شود. همچنین می‌توانیم با شهرداری توافق کنیم تا محلی را برای برگزاری اجتماعاتاحزاب با تخفیف در اختیار آنها بگذارد.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور درباره تامین امنیت سخنرانی‌ها خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که امنیت فعالیت احزاب و سخنرانی‌ها را فراهم کنیم و تامین امنیت فعالیت‌های احزاب سیاسی شناسنامه‌دار وظیفه قانونی وزارت کشور است.
 
 
وی در مورد حزب‌گریزی گفت: در این خصوص تلاش ما شکل‌گیری و احترام به احزاباست. البته مشکلاتی هم وجود دارد که باید سعه صدر داشته باشیم و با تحمل راهی که قبول کرده‌ایم این مسائل و مشکلات را کنار بگذاریم.
 
مقیمی یادآور شد: هیچ کس از برخورد با اجتماعات و بر هم زدن آن راضی نیست. مثلا در حادثه شیراز هیچ کس از این موضوع راضی نبود.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور درباره سبک‌تر شدن فعالیت دولت گفت: اگر احزاب فعال شوند،فعالیت‌های دولت سبک‌تر می‌شود و کیفیت آن بالاتر می‌رود.
 
 
وی درباره تبلیغات زودرس تاکید کرد: ما هیچ تبلیغات انتخاباتی تا هفته قبل ازبرگزاری انتخابات نداریم. یکسری فعالیت‌هایی انجام می‌شود که شاید با نظرخاصی است اما هدف، فعالیت انتخاباتی است که در این زمینه تذکراتی را به فرمانداران و بخشداران داده‌ایم و اگر آنها موارد را مشاهده کنند به هیئت نظارت بر انتخابات و وزارت کشور ارجاع می‌شود بنابراین تبلیغات زودرس خلاف قانون است و ما این موضوع را دائما مطرح می‌کنیم.
 
 
مقیمی ادامه داد: ما گفته‌ایم که نباید اجازه داده شود که کسی از امکانات دولتی وبیت‌المال له یا علیه داوطلبی استفاده شود؛ امکانات فقط ماشین اداره نیست بلکه همه امکانات مثلا تریبون‌ها و مکان‌های عمومی را شامل می‌شود و بایدبرنامه‌ریزی شود تا اگر کسی خواست که به طور مثال از مسجدی برای سخنرانی استفاده کند همه به صورت مساوی از آن بهره‌مند شوند. بنابراین امکانات دولتی له یا علیه فردی مطلقا نباید استفاده شود.
 
 
معاون سیاسی وزیر کشور در پایان در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: ما درحد انتخابات قبلی، انتخابات الکترونیک برگزار خواهیم کرد و اگر بتوانیم اعتباراتی را از منابعی دیگر تا پایان اردیبهشت‌ماه برای برگزاری انتخابات الکترونیک بگیریم، می‌توانیم در حوزه‌های دیگر انتخابات را الکترونیک برگزار کنیم وگرنه در تعداد حوزه‌هایی که در مجلس نهم انتخابات را الکترونیک برگزار کردند، در همان حد انتخابات الکترونیکی برگزار خواهد شد./806/د102/ش
ارسال نظرات