۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲۵۵۲۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

تشخیص لغو یا تعلیق حج به عهده ولی امر مسلمین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: وقتی که امروز آل سعود به عزت ملی و شخصیت زائران خانه خدا توهین می‏کند می‏توان عمره را تعلیق کرد که البته نظر واقعی را باید از زبان مراجع تقلید عظام و ولی امر مسلمین شنید.
تشخیص لغو یا تعلیق حج به عهده ولی امر مسلمین است

حجت‏الاسلام مهدی شهابی استاد حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره مسأله حج گفت: حج عمره از اعمال بسیار مهم و مستحب اسلام است که در آیات و روایات تأکیدات بسیاری به آن شده است.

 

وی در ادامه افزود: حج و عمره در اسلام در شرایطی واجب یا مستحب می‏شود و آن وقتی است که جان، مال یا ناموس مسلمان در خطر نباشد، اما وقتی که امروز آل سعود به عزت ملی و و شخصیت زائران خانه خدا توهین می‏کند می‏توان عمره را تعلیق کرد که البته نظر واقعی را باید از زبان مراجع تقلید عظام و ولی امر مسلمین شنید.

 

 

وی خاطر نشان کرد: خداوند کارهای انسان‏ها را به انسان‏های شایسته واگذار کرده است اما انسان نمی‏تواند راضی به تخریب  آبرو و شخصیت خود  شود و اگر کسی به مسلمان توهین کند و به مال یا آبرو وی تعرض کند باید در مقابل آن ایستاد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی از سوره توبه خاطر نشان کرد: از این آیات برداشته می‏شود که اگر واجب مهمی در بین مسلمانان زمین مانده باشد بهتر است هزینه سفر حج به آن اختصاص یابد که البته این به تشخیص حاکم شرع است.

 

وی با اشاره به برخی روایات حج تصریح کرد: درباره حج دو دسته روایات موجود است؛ نخست این‏که اگر برای مسلمانان شرایط مناسب باشد موظف به اعمال حج هستند و در صورت فراغت نیز عمره از مصالح بسیاری برخوردار است.

 

وی ادامه داد: اما دسته دیگر روایات در بیان شرایط خاص و غیر عادی است به این بیان که اگر مسلمانان در شرایط سختی از جمله اقتصادی، آبرویی و یا ناموسی قرار گیرد نباید به حج یا عمره بپردازد.

 

حجت‏الاسلام شهابی در پایان خاطر نشان کرد: البته باید به این امر توجه کرد که برای تنبیه آل سعود و بدرفتاری آنها نسبت به زائران خانه خدا و احقاق حق مسلمانان شاید نیاز نباشد که حج لغو شود بلکه با سیاست صحیح و مدیریت قوی بتوان این مسأله را حل کرد./1329/ت302/ش

ارسال نظرات