۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۵۲۳۳۸
در سال 93؛

630 روحانی خراسان شمالی در سامانه سجام ساماندهی شدند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور مبلغان و روحانیان اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: در طول سال 93 در مجموع 631 روحانی مبلغ و مبلغه این استان در سامانه سجام کشور(سامانه جامع اعزام مبلغ) ساماندهی شدند.
سامانه سجام

حجت الاسلام سلیمان مهدوی، مسؤول امور مبلغان و روحانیان اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از ساماندهی 631 روحانی مبلغ خواهر و برادر استان در سامانه سجام( سامانه جامع اعزام مبلغ) کشور خبر داد و افزود: از این تعداد 407 نفر روحانی برادر و 224 نفر نیز مبلغه خواهر هستند.

 

وی با اشاره به این که در سامانه مزبور به روحانیان مبلغ کد تبلیغی دائم و موقت اعطا می شود، اضافه کرد: از بین 631 روحانی برادر و خواهر استان خراسان شمالی که در سامانه سجام ثبت نام کرده اند به 541 نفر پس از بررسی و تأیید کد تبلیغی دائم اعطا شده و 90 نفر نیز کد تبلیغی موقت دریافت کرده اند.

 

حجت الاسلام مهدوی خاطرنشان کرد: از تعداد کل 541 روحانی خراسان شمالی که تاکنون از سامانه سجام کد تبلیغی دائم دریافت کرده اند؛ 197 نفر مبلغه خواهر و 344 نفر نیز روحانی برادر هستند.

 

به گفته وی همچنین از 90 روحانی این استان که سامانه سجام فعلا به آنها کد تبلیغی موقت ارائه کرده؛ 27 نفر مبلغه خواهر و 63 نفر نیز روحانی مبلغ برادر هستند.

 

حجت الاسلام مهدوی در ادامه با تشریح سامانه سجام و کارآیی آن، اظهار کرد: سامانه اینترنتی سجام در راستای یکسان سازی اعزام مبلغ در کشور و ساماندهی و تسهیل در اعزام مبلغان در مناسبت های مذهبی توسط واحد انفورماتیک سازمان تبلیغات اسلامی کشور طراحی شده و با سامانه‌های سماوات و سمتا نسبت به یکدیگر نقش هم افزایی داشته و در یک راستا فعالیت می کنند.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر اطلاعات مبلغان استان های مختلف کشور در این سامانه جمع آوری شده و از روحانیان مبلغ نام نویسی صورت می گیرد، افزود: مبلغان و روحانیان برادر و خواهر سراسر کشور از جمله استان خراسان شمالی می توانند با وارد شدن به آدرس اینترنتی www.sajam.ir نسبت به ثبت‌ نام خود در سامانه سجام اقدام کرده تا در مناسبت های مختلف سال بر اساس نیاز مساجد مناطق شهری و روستایی مختلف، برای فعالیت تبلیغی اعزام شوند.

 

حجت الاسلام مهدوی خاطرنشان کرد: پس از ثبت نام روحانیان مبلغ و مبلغان خواهر در سامانه سجام، این سامانه به آنها کد تبلیغی موقت می دهد و سپس با فراخوان این افراد و برگزاری آزمون شفاهی و کتبی به کسانی که حد نصاب نمره قبولی را کسب کرده باشند، کد تبلیغی دائمی اعطا خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: پیش از راه اندازی سامانه سجام اعزام مبلغان و ثبت اطلاعات و عملکرد آنها به صورت دستی انجام می شد اما این سامانه سبب آسانی و سرعت عمل در اعزام، مدیریت جامع اعزام مبلغ، مکان یابی جغرافیایی، پایش نیازهای مناطق گوناگون و ... شده است.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان افزون بر 670 روحانی مبلغ و مبلغه از سوی نهاد تبلیغات اسلامی ساماندهی شده اند که از این تعداد 509 نفر روحانی معمم و 164 نفر نیز مبلغه خواهر هستند.

 

از تعداد کل روحانیان معمم موجود در استان خراسان شمالی 208 روحانی در شهرستان بجنورد، 70 روحانی در اسفراین، 63 روحانی در شیروان، 51 روحانی در مانه و سملقان، 44 روحانی در فاروج، 38 روحانی در سنخواست وجاجرم، 19 روحانی در گرمه و 16 روحانی شیعه نیز در شهرستان راز و جرگلان فعالیت می‌کنند.

 

در حالی که استان خراسان شمالی از کمبود روحانی رنج می برد بسیاری از روحانیان بومی این استان اقامت در مشهد و قم را پیشه کرده اند به گونه ای که بر اساس گزارش تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر هزار و 236 روحانی بومی خراسان شمالی مقیم قم و مشهد هستند که از این تعداد 868 روحانی در قم و 368 روحانی نیز در مشهد مقدس ساکن شده اند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات