۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۵۲۱۳۹

برگزاری مراسم «گذشت ۱۴۰۰ سال از انتخاب کوفه به عنوان پایتخت خلافت اسلامی»

خبرگزاری رسا ـ مراسمی با عنوان «جشن هزار‌ و چهارصدمین سالروز انتخاب کوفه به عنوان پایتخت خلافت اسلامی از سوی امام علی(ع)» در مسجد کوفه برگزار شد.
افتتاح نمايشگاه کتاب نجف از سوي آستان قدس علوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم «گذشت 1400 سال از انتخاب کوفه به عنوان پایتخت خلافت اسلامی» با حضور علاءالدین الموسوی، رییس اداره اوقاف شیعیان عراق؛ صالح الحیدری، رییس سابق اداره اوقاف شیعیان؛ تولیت‌های آستان‌های مقدس عراق از جمله سید احمد الصافی، شیخ عبدالمهدی الکربلائی، شیخ ضیاءالدین زین‌الدین، جمال الدباغ، و شماری از علمای و مسئولان عراقی در مسجد کوفه برگزار شد.

 

موسى تقی الخلخال، تولیت مسجد کوفه ضمن سخنانی در این مراسم گفت: امروز کوفه هزار و چهارصدمین سال انتخابش به عنوان پایتخت خلافت اسلامی توسط حضرت علی(علیه السلام) را جشن می‌گیرد.

 

وی افزود: تولیت مسجد ضمن این مناسبت بزرگ از رییس سابق اداره اوقاف شیعیان به پاسداشت تلاش‌های مستمر وی در حمایت از مسجد کوفه و اماکن و زیارتگاه‌های وابسته به آن قدردانی کرده و همچنین به علاءالدین موسوی، رییس جدید اداره اوقاف شیعیان ادای احترام می‌کند.

 

در همین راستا احمد الصافی، تولیت آستان مقدس حضرت عباس(ع)، در سخنانی به نیابت از تولیت‌های عتبات مقدس گفت: مرحوم شیخ عبدالزهراء الکعبی کتاب «المقتل» را در دهه هفتاد قرن گذشته به چاپ رسانده است که در آن آمده: «عتبات مقدسه شاهد مشارکت 20 هزار زائر در مراسم احیای زیارت اربعین بودند».

 

وی گفت: این آمار در زمان خود چشمگیر بود، اما با گذشت زمان عادی شده است، این درحالی است که عتبات مقدس با وجود افزایش این تعداد، در آن زمان هیچ‌گونه تغییر و پیشرفتی نداشت.

 

سید احمد الصافی تصریح کرد: با وجود این که اماکن و عتبات مقدس عراق بعد از سال 2003 میلادی تاکنون شاهد تحول و پیشرفتی چشمگیر بوده‌اند، اما ما نیازمند به محافظت از استقلال عتبات و حمایت از آنها با طرح‌ها و پروژه‌ها و دستاوردهای بیشتر هستیم.

 

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب در نجف اشرف

 

همچنین بدین مناسبت، هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب آستان قدس علوی، با حضور بیش از 180 ناشر داخلی، عربی و خارجی در محل پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف آغاز به کار کرد.

 

این نمایشگاه با همکاری اداره اوقاف شیعیان عراق و آستان قدس علوی در صحن حضرت فاطمه زهرا (س) و در جوار حرم علوی تا 3 فروردین برگزار شده است.

 

بیش از 50 هزار عنوان کتاب در زمینه‌های علوم شناختی در این نمایشگاه عرضه می‌شود. بیشتر موضوعات این نمایشگاه فقهی، حوزوی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است./980/ب102/د

ارسال نظرات