۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۵۰۹۵۵
امام جمعه تبریز:

حفاظت از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: یکی از راه‌های مقابله با آلودگی شهرها توسعه فضای سبز و درختکاری است.
آيت الله مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عصر امروز در دیدار مسؤولان منابع طبیعی استان با بیان این‌که یکی از زیباترین و پر ثمرترین نعمت‌های الهی درخت است، گفت: درختان و فضای سبز نقش بسیار مؤثری نیز در تولید اکسیژن و تلطیف هوا ایفا می کند.

 


وی با باین این‌که هرچقه فضای سبز بیشتری داشته باشیم هوایی که استنشاق می شود مفیدتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: پیشوایان دین درباره اهمیت و ثواب کاشت و نگهداری درخت تاکید بسیاری داشته اند، از سوی دیگر قطع درختان بر اساس آیات و روایات، قتل نفس بیان شده است.

 


امام جمعه تبریز افزود: اگر هر فرد یک نهال غرس کند، میلیون‌ها درخت در این هفته کاشته شده و هوای کشور، استان و شهرها تلطیف خواهد شد. انتظار داریم تمامی مسؤولان در توسعه فضای سبز کلان‌شهرها فعال باشند تا مردم نیز بتوانند در درختکاری نقش مؤثر داشته باشند.

 


آیت الله شبستری با بیان این‌که یکی از راه‌های مقابله با آلودگی شهرها توسعه فضای سبز و درختکاری است، افزود: بنابر سخن مقام معظم رهبری حفاظت از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ عمومی مبدل شود و حفظ این منابع نه تنها حضور همه دستگاه‌های دولتی را می‌طلبد بلکه مردم هم باید وارد صحنه شده و از این منابع حراست کنند.

 


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که کاشت درخت از صدقات جاریه است، گفت: دین مبین اسلام کاشت درخت قابل محصول و حفظ و نگهداری از آن را نوعی صدقه و از صدقات جاریه معرفی کرده است.

 


نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: براساس روایتی از رسول اکرم(ص) هر زمان که مردم از یک درخت بهره بگیرند، ثواب و پاداش برای صاحب آن درخت یا کسی که آن را کاشته است نوشته می‌شود که نشان از جایگاه ویژه درختکاری از منظر اسلام دارد.

 


آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل خشک شدن دریاچه ارومیه اظهار داشت: راهکارهای مختلفی برای مقابله با این معضل زیست محیطی پیشنهاد شده است، اما دیگر زمان شعار گذشته و نیاز است هر چه سریع‌تر جلوی خشک شدن این دریاچه گرفته شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات