۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۵۰۸۸۵

تاکتیک‌های انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات

خبرگزاری رسا ـ در دنیای امروز به موازات اهمیت و ضرورت استقرار نظام‌های مردم‌سالار، انتخابات و ساز و کارهای برگزاری آزادانه، امن و سالم آن نیز به عنوان مظهر دموکراسی حائز اهمیت بوده و از ویژگی‌های برجسته نظام سیاسی مستقر محسوب می‌شود.
اصلاحات

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در دنیای امروز به موازات اهمیت و ضرورت استقرار نظام‌های مردم‌سالار، انتخابات و ساز و کارهای برگزاری آزادانه، امن و سالم آن نیز به عنوان مظهر دموکراسی حائز اهمیت بوده و از ویژگی‌های برجسته نظام سیاسی مستقر محسوب می‌شود. از این منظر، نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران با مکانیزم منحصر به فرد خود توانسته است بستر برگزاری حدود 31 انتخابات آزاد، امن و سالم را در طول عمر مبارک 37 ساله انقلاب و نظام اسلامی فراهم آورد و حد نصاب بسیار خوبی از دموکراسی را به اعتراف خود غربی‌ها در جهان به نمایش بگذارد.

 

با وجود زمان باقیمانده تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و فعالیت‌های آنها با هدف پیروزی در انتخابات تعریف می‌‌شود. در این بین، هر اردوگاه سیاسی که از ساماندهی مناسب‌تر و انسجام درونی بیشتری برخوردار باشد، ظرفیت بیشتری برای موفقیت در رقابت انتخاباتی خواهد داشت. پیروزی هر یک از جریان‌های صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی، به تناسب گفتمان و دوری و نزدیکی آنها با گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را تحت الشعاع قرار دهد و در نتیجه بر روند تکاملی انقلاب اسلامی تأثیر بگذارد.

 

در اوضاع کنونی هر سه اردوگاه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از نقاط ضعف و قوتی برخوردارند و موانع و فرصت‌هایی نیز پیش روی آنان قرار دارد. جبهه اصلاحات خود را شریک و حتی عامل اصلی پیروزی آقای دکتر روحانی می‌داند بنابراین فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و به دنبال سازماندهی، چینش سناریوهای احتمالی و ارائه راهکارهای اجرایی جهت به دست آوردن کرسی‌های مجلس دهم است. 

 

در جبهه اصلاحات جریانات مختلف فکری، سیاسی وجود دارند که معمولاً رهبری بخش مهمی از جریان فکری در این مجموعه توسط تئوریسین‌های غربی دیکته و اجرایی می‌گردد که پرداختن به آنها در این سطور نمی‌گنجد اما دکترین نظام اسلامی در مواجهه با جریان‌ها و گروه‌های سیاسی همواره تلاش برای جذب حداکثری و دفع حداقلی بوده است. یادمان باشد، خطاهای راهبردی جریان اصلاح‌طلب موجب شد تا در انتخابات سال 88 مرزهای آنان و ضدانقلاب به هم ریخته و اردوگاه واحد اصلاح‌طلبی- فتنه‌گری شکل بگیرد که این مسئله عوارض جبران‌ناپذیری را برای جریان اصلاح‌طلب به همراه داشته است. این خطای راهبردی ناشی از بی‌توجهی به توصیه‌ها و هشدارهایی بود که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها به آن تأکید داشته‌اند.

اگر چه خاستگاه فتنه اردوگاه اصلاح‌طلبی بود، اما نگاه نظام اسلامی آن نیست که قاعده این همانی را بین اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران جاری سازد. راهبرد اصلی نظام و در رأس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی در مواجهه با اردوگاه اصلاح‌طلبی در طول چند سال گذشته، تلاش برای بازگشت اصلاح‌طلبان اصیل و معتقد به مبانی اسلامی، انقلابی به دامان انقلاب اسلامی بوده است. بنابراین راه برون‌رفت از این وضعیت و بازسازی مجدد اردوگاه اصلاح‌طلبی منهای فتنه‌گران بستگی به اراده و تصمیم‌گیری بزرگان اصلاح‌طلب دارد که با بازتعریف اصول و شفاف‌سازی مرزها و برائت از فتنه‌گران امکان آن فراهم خواهد شد.

 

به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات سرمست از پیروزی 24 خرداد 92 و امید به سرمایه اجتماعی تولید شده، تاکتیک‌های ذیل را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد:

 

1- داشتن استراتژی واحد برای پیروزی در انتخابات، عملکرد جبهه‌ای و وحدت رویه نامزدهای اصلاح‌طلب

2- جلسات مستمر با لیدر خود، برای رسیدن به لیست مشترکی که او و هاشمی آن را امضا کنند

3- فشار به دولت برای تغییر وزیر کشور برای رسیدن به اهداف مدنظر

4- اختلاف‌افکنی بین اصولگرایان

5- تلاش برای ورود احمدی‌نژاد به انتخابات و متشنج کردن اردوگاه اصولگرایان

6- تشویق شخصیت‌ها و افراد اصولگرا مثل آقایان لاریجانی، ناطق‌نوری و دیگران در ایجاد تشکل یا پیوستن به جبهه اعتدال

7- تلاش جهت ائتلاف برخی اصولگرایان بدلی با اصلاح‌طلبان

8- بهره‌برداری از همه ظرفیت‌ها و بسیج نیروها و به‌کارگیری و معرفی چهره‌های سفید

9- همراهی، مدیریت و نهایتاً جذب تشکل ندا و جلوگیری از انشقاق در اصلاحات

10- فعال کردن و بهره‌برداری از جنبش دانشجویی

11- هماهنگی و همسویی در فضاسازی رسانه‌ای برای ایجاد فضایی دو قطبی

12- نسبت دادن مفاسد اقتصادی به رقیب، پرونده‌سازی، جنجال رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی

13- کانالیزه کردن افکار عمومی با سوء‌استفاده از تدبیر زیبای رهبری حکیم که فرمودند «رأی مردم حق‌الناس است» و بهره‌برداری سیاسی، جناحی، تشکیلاتی از این فرمایش معظم‌له نهایتاً مانیفست نانوشته جریان اصلاحات در انتخابات آینده ائتلاف با مجموعه دولت است. برآوردها ‌نشان می‌دهد که این ائتلاف بیش از آنکه استراتژیک باشد تاکتیکی است. البته نکته‌ای که در این بحث می‌توان بدان اشاره کرد، آن است که ظرفیت برخی همسویی‌ها و همگرایی‌ها در برخی تصمیمات سیاسی میان این دو قابل تصور است که سیاست‌های هسته‌ای و چگونگی تعامل و مواجهه با اصولگرایان از جمله آن موارد است. در جبهه اصلاحات مدیریت واحد زیر چتر لیدر این جریان در دستور کار قرار دارد.

 

هرچند به دلیل روحیاتی که دارد زود منزوی می‌شود اما اتاق فکر اصلاحات معتقد است نباید رهبری اصلاحات به اضلاع تغییر پیدا کند و با دولت به طور کامل گره بخورد. اما دولت به دلیل نداشتن بدنه اجتماعی مناسب و قابل قبول، نیازمند همراهی و همپوشانی با اصلاحات در انتخابات آینده مجلس است و اصلاحات به دلیل عدم مقبولیت و مشروعیت مناسب در خبرگان رهبری به دنبال بهره‌برداری از جایگاه جناب آقای دکتر روحانی در انتخابات آینده خبرگان است.

 

یحتمل جبهه اصلاحات سناریوهای متفاوتی برای انتخابات آینده مدنظردارد. سناریوی اول؛ رقابت درون گروهی در جبهه اصلاحات با همراهی دولت. در این بخش معتقدند اصولگرایان اقبالی ندارند. سناریوی دوم؛ رقابت اصولگرایان متأخر از ولایت ذیل پرچم اعتدال با اصلاحات. سناریوی سوم؛ ظهور و بروز طرفداران احمدی‌نژاد ذیل پرچم گفتمان امام و رهبری که می‌توانند درحوزه‌های تک کرسی (شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم) یک پنجم کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند. سناریوی چهارم؛ پیروزی اصولگرایان با توجه به ناکارآمدی اقتصادی و سیاسی دولت. بنابراین اصلاحات برای همه سناریو‌های احتمالی، راهکارهایی را اتخاذ کرده است./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات