۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۴۹۵۷۲
کارشناس کودک تشریح کرد؛

راه‌های کاهش وابستگی شدید کودکان نسبت به والدین

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که وابستگی شدید فرزندان به والدین نتیجه مستقیم وابستگی آن‌ها به فرزندانشان است، گفت: برای این‌که فرزندان خود را از وابستگی شدید ترک عادت دهیم باید برای آن‌ها یک هم‌بازی هم سن و هم‌جنس پیدا کنیم.
تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که والدین با محبت به فرزندان خود می‌توانند عزت‌نفس آن‌ها را افزایش دهند، گفت: هر کاری که موجب تحقیر فرزندان شده و زمینه انتقال انرژی منفی به آن‌ها را فراهم می‌کند موجب کاهش عزت‌نفس در آن‌ها می‌شود.


وی افزود: والدین نباید به بازی کودکان به دید یک کار بیهوده نگاه کنند بلکه باید بدانند بازی برای بچه‌ها یک کار جدی بوده و تفریح نیست و ما هم حق نداریم به بهانه‌های مختلف بازی بچه‌ها را به هم بزنیم، زیرا در بازی قدرت خلاقیت و مدیریت کودکان شکوفا می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که وابستگی شدید کودکان به والدینشان به ویژه مادران نتیجه مستقیم وابستگی مادر به کودک است، تصریح کرد: کودک برای این‌که از والدین خود مستقل شود باید ابتدا مادر برای او یک هم‌بازی هم‌جنس و هم سن خودش پیدا کند و به ‌این ‌ترتیب از وابستگی کودک به مادر کم می‌شود.

 

حجت‌الاسلام‌ تراشیون ادامه داد: جدا کردن اتاق کودک حتی در سن دو سالگی از پدر و مادر به شخصیت مستقل کودک و کاهش وابستگی او کمک کرده و والدین هم برای این‌که بتوانند تا حدودی از همان دوران کودکی به فرزندانشان استقلال بدهند باید اجازه دهند کودک بعضی از کارهای شخصی اش را خودش انجام دهد ولی این کار نیاز به حوصله والدین دارد.

 

وی تصریح کرد: تنها گذاشتن بچه‌های سه تا چهارساله در خانه برای مدت کوتاه اشکال ندارد و والدین می‌توانند با این کار فرزندان خود را به تحمل دوری بزرگ‌ترها عادت دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که بیشتر مادران از تنها گذاشتن فرزندانشان در خانه نگران بوده و از این‌که ممکن است کودک بترسد واهمه دارند، گفت: نزدیک به 13 نوع ترس در دوران کودکی و نوجوانی در میان فرزندان وجود دارد که 90 درصد از بچه‌ها به این ترس‌ها مبتلا هستند اما مادران با آموزش کودک می‌توانند این ترس‌ها را در او از بین ببرند.

 

کارشان رسانه ملی با اشاره به این‌که انسان باید در محبت کردن به دیگران چه کودک و چه بزرگ‌سال حد اعتدال را رعایت کند، ادامه داد: محبت زیادی موجب لوس شدن کودکان و حتی بزرگ‌ترها شده؛ بنابراین در محبت به دیگران رعایت حد اعتدال به منطقی‌تر شدن شخصیت آن‌ها کمک می‌کند.

 

حجت‌الاسلام‌ تراشیون یادآور شد: انسان با محبت کردن در حد اعتدال می‌تواند به رشد شخصیتی کودک کمک قابل ‌توجهی داشته باشد./837/پ202/ف

 

ارسال نظرات