۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۴۹۱۵۴
حجت الاسلام گرجیان:

معرفت خداوند در فطرت انسان نهادینه شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) با اشاره به فطری بودن معرفت خداوند اظهار داشت: هر چه فطرت فرد پاک تر باشد معرفت خداوند در او بیشتر می شود.
حجت الاسلام گرجيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی گرجیان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ره) پیش از ظهر امروز در نشست علمی فطرت در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی قم با اشاره به ملاک فطری بودن در حکمت به تقسیم حکمت یادآور شد: حکمت به دو بخش عملی و نظری تقسیم می شود و حکمت نظری درباره بود و نبودها بحث می کند و حکمت عملی ملاک در فطری بودن بایدها و نبایدها است.
 
وی برای شناخت ملاک فطری بودن در حکمت عملی به دو مسأله اشاره کرد و اظهار داشت: ملاک فطری بودن مسائل در حکمت عملی که انسان به طبع به سوی آن گرایش دارد، دو معیار دارد؛ نخست این که با ساختار درونی انسان سازگار و با هدف آفرینش انسان هماهنگ باشد.
 
حجت الاسلام گرجیان در ادامه با بررسی بهترین تقریر از فطرت برای معرفت خداوند خاطر نشان کرد: بهترین تعریف برای فطرت در راستای معرفت خداوند، نوع ساختار، نوع وجود یا نوع خلقت است و زمانی که در فطرت برای معرفت به خداوند بحث می کنیم به علم آفرینش پی می بریم بنابراین شاخت فطرت به اساس حقیقت وجود برمی گردد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ره) با اشاره به توجه در بحث اثبات فطری بودن شناخت خداوند ابراز داشت: اگر بخواهیم خداوند را برای دیگران ثابت کنیم باید تصور کرد که در مقابل ما گاهی انسان ملحد قرار دارد بنابراین باید به دلایل عقلی استناد کرد که ملحد هم بپذیرد و اگر انسان دین دار بود به آیات و روایات استناد می کنیم.
 
وی تصریح کرد: اگر فطرت کسی پاک باشد می تواند به خوبی خداوند را نشان دهد زیرا می دانیم وجود متعلق به خداوند است و بقیه موجودات آینه دار جمال خداوند هستند و اگر پاکی را در وجود شخص پیدا کنیم با توجه به فطرت خدایی فرد به وجود خدا معرفت پیدا می کنیم.
 
حجت الاسلام گرجیان به عقلی بودن بحث اثبات خداوند اشاره کرد و گفت: از روش های عقلی می توان اثبات کرد که اصل همه چیز خداوند است و این معرفت در فطرت انسان نهادینه شده است و فقط این فطرت خدایی پنهان شده و باید به وسیله اثبات عقلی بیدار شود.
 
وی شهود قلبی را اتم شهود عقلی بیان کرد و ابراز داشت: اگر قلب را در عرض عقل بدانیم باید قبول کنیم که قلب اتم عقل است و اگر بخواهیم غبارهای عقل را برداریم باید از قلب کمک گرفت./1322/پ202/ی
ارسال نظرات