۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۲۴۸۱۹۷
استاد حوزه و دانشگاه:

طلاق آخرین راه‌حل اسلامی برای دفاع از حیات اعضای خانواده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که طلاق یکی از حلال‌های مغبوض در پیشگاه الهی است، گفت: طلاق آخرین راه‌حلی است که خداوند متعال به زن و شوهر اجازه داده در صورت عدم سازش از آن استفاده کنند و خداوند به‌وسیله آن از حیات اعضای خانواده حمایت کرده است.
طلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه دیروز در رواق حضرت خدیجه حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که طلاق یکی از حلال‌های مغبوض در شرع اسلام است و خداوند آن را به عنوان آخرین راه‌حل برای حفظ حیات اعضای خانواده در اسلام و جلوگیری از تخریب شخصیتی زن و مرد و کودکان قرار داده است، گفت: طلاق دارای شرایطی است و مرد در هر شرایطی نمی‌تواند زن را طلاق دهد.

 

وی افزود: در هنگام طلاق زن نباید حیض و نفاس باشد و اگر مرد در صورت حیض زن را طلاق داد این طلاق باطل است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین طلاق باید در حضور دو شاهد عادل صورت گیرد و اگر مرد یا زن به عادل بودن این شاهدان شک داشتند اگر صیغه طلاق جاری شود طلاق باطل است و دوباره باید طلاق صورت گیرد که بهتر است برای مصلحت خانواده دو شاهد زن و شوهر را شناخته و از نزدیک با آن‌ها آشنا باشند تا شاید بتوانند از طلاق جلوگیری کنند.

 

محامی ادامه داد: در طلاق خلع که زن از مرد متنفر است و در طلاق مبارات که زن و مرد هر دو از هم کراهت و تنفر دارند رجوع امکان نداشته و این‌گونه طلاق‌ها زن و مرد را با هم بلافاصله پس از صیغه طلاق نامحرم می‌کند.

 

وی با بیان این‌که اگر زنی از سوی یک مرد سه بار طلاق داده ‌شود بر آن مرد حرام است مگر این‌که با شخص دیگری ازدواج ‌کرده و از او جدا شود تا بتواند دوباره با مرد اول زندگی کند، گفت: بدون ازدواج مجدد رجوع به زنی که سه بار طلاق داده ‌شده بر مرد طلاق دهنده حرام است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که در عقد موقت طلاق وجود ندارد، گفت: پایان عقد موقت با پایان طلاق صورت نگرفته بلکه با پایان مدت ازدواج موقت و یا بخشیدن باقیمانده مدت ازدواج از سوی مرد به زن صورت می‌گیرد.

 

محامی با بیان این‌که طلاق از حقوق مرد است و براساس شرع اسلام هیچ‌کس نمی‌تواند حق طلاق را از مرد بگیرد، افزود: اگر امروز شاهد هستیم که برخی از زنان حق طلاق را در شرایط ضمن عقد از مرد دریافت می‌کنند به معنای این نیست که حق طلاق را از مرد گرفته‌اند بلکه به این معناست که به زن به وکالت از مرد حق طلاق داده‌ شده است.

 

وی اظهار داشت: زنی که حق طلاق را به وکالت از مرد گرفته در هر وقت خواست نمی‌تواند خودش را طلاق دهد بلکه باید طبق شرایطی که در عقد مشخص کرده و مرد به تعهدات خود عمل‌نکرده آنگاه می‌تواند از حق طلاق استفاده کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر زنی شوهرش مفقود شده باشد یا برای مدت زیادی از او بی‌خبر باشد می‌تواند با مراجعه به حاکم شرعی و بیان موضوع، شرایطی که حاکم شرعی برای تفحص و اطلاع از مرد را معین کرده انجام دهد پس ‌از آن اگر شوهر پیدا نشد می‌تواند به اجازه حاکم شرعی طلاق گرفته و پس از رعایت عده با شخص دیگری ازدواج کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات