۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۴۷۵۸۱
استاد حوزه علمیه مازندران:

خودسازی زمینه رشد و سعادت انسان را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران بر لزوم مراقبت در رفتار و زندگی تاکید کرد و گفت: باید با خودسازی زمینه های ظلم و گناه را در خود از بین ببریم تا رشد و سعادت انسان محقق شود.
استاد حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام عبدالحسین بابایی، استاد حوزه علمیه مازندران امروز در نشست سبک زندگی اسلامی در مسجد جامعه زرگرشهر بابل به موضوع عدالت اجتماعی در فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: عدالت یکی از اصول اعتقادی و ارکان عملی دین اسلام است و به همین دلیل اعتقاد مسلمان به عدالت خداوند به معنای این است که جهان به عدالت برپا شد.

 

وی با اشاره به آیه 25 سوره حدید و 90 سوره نحل خاطرنشان کرد: آنچه خداوند متعال در زمین و آسمان خلق کرد بر اساس نظم، اندازه و حساب معین است و در سراسر جهان تعادل و توازن برقرار است.

 

استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که هر کس به کسی ظلم کند کیفر آن ستم به خود او بازگردانده می شود، افزود: خدا هیچ گونه ستم بر مردم نمی کند زیرا بر اساس حکمت و عدالت خداوند بازتاب و کیفر هر عملی به جان یا مال و یا فرزندان او برگردانده می شود.

 

وی ادامه داد: عدالت اجتماعی را باید از خانه و اعضاء خانواده آغاز کرد رفتار بر اساس عدالت در خانواده، موجب رفتار عادلانه افراد خانواده در جامعه می شود و به همین دلیل عدالت در جامعه گسترش می یابد.

 

حجت الاسلام بابایی به برخی از مصداق های ظلم در جامعه اشاره و تصریح کرد: ظلم تنها این نیست به کسی تعدی کنید یا مال او را متوجه خسارت کنید بلکه آلودگی هایی محیط زیست و نابودی طبیعت از مصادیق ظلم عمومی به شمار می رود.

 

وی به توجه اسلام به محیط زیست پرداخت و افزود: جنگل مرکز تنفس و تصفیه زمین است و اکسیژن برای تنفس بر اثر درختان است و به همین دلیل کسانی که اقدام به نابودی جنگل و  درختان می کنند، ظلم و جور آنها فراگیر است.

 

امام جمعه سابق فیروزکوه به پنج مصداق عدالت پرداخت و گفت: عدالت در خانواده، عدالت در قضاوت، عدالت در رفتار با دیگران، عدالت در اقامه شهادت و عدالت در گفتار مصداق های عدالت در زندگی اجتماعی است.

 

وی با بیان این که برخی گناهان در همین دنیا دارای بازتاب واکنش است، خاطرنشان کرد:  عاق والدین، ستم کردن به مردم، کفران نیکی و احسان در همین دنیا خود را نشان می دهد و به همین دلیل باید مراقب اعمل و رفتار خود بود.

 

حجت الاسلام بابایی بر لزوم مراقبت در رفتار و زندگی تاکید کرد و گفت: باید با خودسازی زمینه های ظلم و گناه را در خود از بین ببریم تا رشد و سعادت انسان محقق شود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات