۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۷۲۳۷

تحلیل واشنگتن پست از قدرت‌گرفتن گروه‌های شیعه عراق در مبارزه با داعش

خبرگزاری رسا ـ واشنگتن پست با تأکید براینکه مبارزه گروه‌های شیعه موجب قدرت گرفتن آنها شده است، نوشت: نقش ایران در عراق با توجه به اهمیت این گروه‌ها در مبارزه با داعش افزایش پیدا کرده است.
داعش
 
به گزارش خبرگزاری رسا،  واشنگتن پست مدعی شد که " شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به طور روزافزون رهبری مبارزه با داعش را در دست می گیرند. این امر استراتژی آمریکا برای تقویت دولت مرکزی عراق، بازسازی ارتش و آشتی با اقلیت سنی این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد."
 
طبق گفته مقامات آمریکایی و عراقی، این گروه های شبه نظامی با استعداد 100 تا 120 هزار فرد مسلح، بر فعالیت های ارتش ضعیف عراق سایه می افکنند. ارتشی که تعداد نیروهای آن بعد از حمله داعش به شمال عراق تا 48 هزار نفر کاهش یافت.
 
واشنگتن پست نوشت: در حمله اخیر شبه نظامیان سپاه بدر به مواضع داعش در استان دیاله، این نیروی شیعه را به قدرتمندترین نیروی نظامی در گستره جنوب عراق تا نزدیکی کرکوک در شمال این کشور تبدیل کرده است.
 
با قدرت گرفتن بیش از پیش این گروه و به حاشیه راندن نیروهای سنی مبارز با داعش، وجه فرقه ای و قومی نزاع در عراق برجسته تر می‌شود.
 
این روزنامه آمریکایی افزود: "قدرت شبه نظامیان شیعه، نقش ایران در عراق را بسیار برجسته می کند تا حدی که این نقش قابل بازگشت نخواهد بود. این گروه ها که از سوی ایران تاسیس، تسلیح و تقویت مالی می شوند، آشکارا هم پیمانی خود با حکومت ایران را ابراز می کنند." بسیاری از آنها مثل گروه قدرتمند عصائب اهل الحق و کتائب حزب الله، پیش از این در نبرد برای بیرون راندن ارتش آمریکا در سالهای پیش از 2011 میلادی شرکت داشتند.
 
یکی از نشانه های قدرت گرفتن ایران در عراق، بیلبورد های بزرگی است که پیروزی های گروه های شبه نظامی شیعه و نیز تصاویر بزرگ رهبر فقید ایران آیت الله خمینی و نیز آیت الله سید علی خامنئی را نشان می دهد. این بیلبورد ها در محل مجسمه صدام در بغداد واقع شده است.
 
به گفته تحلیل گران جای سوال است که ائتلاف با بمباران هوایی مواضع داعش پیشروی های زمینی شبه نظامیان شیعه را تقویت می کند. گروه هایی که بصورت بالقوه با آمریکا دشمنی دارند.
 
مایکل نایتس تحلیلگربنیاد سیاست خاور نزدیک در واشینگتن، گفت: اگر جنگ علیه داعش با سیاست جاری ادامه پیدا کند، این ریسک برای آمریکا وجود دارد که با وجود شکست داعش، عراق را به ایران واگذار کند. با این که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از کمک های آمریکا استقبال می کند، قدرت گرفتن شبه نظامیان شیعه، برای توازن قوا در عراق تهدیدی است که می تواند عراق را به لبنان دیگری تبدیل کند. جایی که دولتی ضعیف تحت سیطره خواسته های گروه قدرتمند شیعه حزب الله است.
 
این کارشناس آمریکایی افزود: شبه نظامیان شیعه با آمریکا موافق نبوده و نیستند. خواهیم دید که این گروه های مورد حمایت ایران برای خروج کامل ما از منطقه تلاش خواهند کرد.
 
در حالی که آمریکا حضور نیروی زمینی خود برای بازپس گیری موصل را بررسی می کند، بعضی از گروه های شبه نظامی شیعه اصل نیاز به نیروهای آمریکایی را زیر سوال می برند.
 
این روزنامه به نقل از کریم النوری سخنگو و یکی از فرماندهان نیروی بدر نوشت: ما به نیروهای آمریکایی چه از لحاظ هوایی و چه زمینی نیازی نداریم. ما خودمان می توانیم داعش را شکست دهیم.
 
مقامات عراقی اذعان کردند که شبه نظامیان شیعه نیاز فوری عراق به نیروی انسانی را در لحظات حساس تامین و پیشروی داعش به بغداد را متوقف کردند. این در حالی صورت پذیرفت که کمک های آمریکا خیلی دیر رسید.
 
نیروهای شبه نظامی که ترجیح می دهند به آنها ((نیروهای بسیج مردمی)) گفته شود؛ بر این نکته تاکید دارند که اقدامات آنها هم مورد تایید دولت و هم مورد تایید مرجعیت شیعه عراق آیت الله العظمی سیستانی است.
 
با این حال زنجیره قدرت این گروه ها مستقیما به تهران ختم می شود. تصاویر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در خط مقدم مبارزه با داعش در عراق به صورت مکرر در رسانه ها دیده می شود./847/ب901/ک
ارسال نظرات